Audi A3 e-tron (occasion duurtest) – 2015 – 116.848 km – 'Klokje Rond'
Gebruikte plug-in hybride als occasion duurtester: wat vindt Joep ervan?
68 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Wat hebben we nu precies meegekregen voor onze duurtestgarage? De – op het oog – bijna nieuwe Audi A3 Sportback gaat op de brug bij ons vaste Klokje Rond-adres, Carrec Technocenter in Soesterberg, voor een keuring van bumper tot bumper. Natuurlijk zal keurmeester Joep iets vinden wat niet goed is aan onze occasion van acht jaar oud met 117.000 kilometer op de teller. Wat, dat is de vraag.
We overleggen vooraf altijd zo kort mogelijk met Joep Schuurman van Carrec als we hem de sleutels overhandigen van een auto die hij gaat beoordelen. Hij moet er immers als een onbeschreven blad instappen. Toch hadden we dat van die spiegel misschien even moeten zeggen. De avond voor de keuring neem ik de sleutels over van collega Jan Renting, die in de Audi heeft gereden. Hij is wat langer dan ik, dus ik stel al rijdend op de provinciale weg N201 de binnenspiegel af. Sodeknetters! Daar komt ineens die hele unit van de binnenkant van de ruit af! Ik heb hem in mijn rechterhand en hij hangt nog aan één draadje vast.
Zwaar, zo’n spiegel
Met de binnenspiegel in de rechterhand en de linker op het stuur dirigeer ik dit Duitse kwaliteitsproduct naar een parkeervak langs de weg. Het is donker en ik zit lekker diep in de Audi. Dan is het kort gezegd een takkenklus om de best zware spiegel weer op het basisstuk te monteren. Maar het moet, want morgenochtend, ook in het donker, moet collega Pieter ermee naar Zwolle om een vergelijkende occasiontest te fotograferen, met onze Audi in de hoofdrol tegenover een Lexus. Ah! Hij zit er weer op, maar het ziet er allemaal fragiel uit. Niet meer aankomen dus.
Vandaag stapt Joep in voor zijn proefrit en jawel, ook hij heeft hem in zijn handen. Alleen krijgt hij hem er veel sneller weer op geklikt. “Hij zat er niet goed op gemonteerd. Nu wel”, aldus onze keurmeester. Ieder zijn vak. We moeten nog wel iets met die spiegel, maar we hebben garantie op deze occasion van Vakgarage, dus dat komt vast goed.
We hebben nog meer te zeuren. Onderweg in de Audi met de radio uit hoor je een aanhoudend zoemend geluid. Het is zo duidelijk aanwezig dat ik in eerste instantie aan een wiellager denk. Andere bestuurders schatten in dat het de winterbanden zijn. Daar komt vandaag vast duidelijkheid over. Verder ben ik niet honderd procent overtuigd van de automatische transmissie. Hoe deze door de overbrengingen manoeuvreert, voelt niet altijd even gedegen aan. Eerst pakken we de loftrompet er even bij.
De zitpositie in de Audi A3 is top. We komen het vaker tegen in de auto’s van het Volkswagen-concern, zoals bij de Golf, Leon en Octavia. Je zit lekker geborgen en wat mij betreft precies goed om de klus te klaren. Ook de ergonomie is goed voor elkaar. Bijzonder is wel dat de volumeknop voor de audio op de middenconsole zit. Niet de meest logische plek, maar wel als je bedenkt dat die voor de bijrijder is bedoeld. De stuurman of -vrouw kan in de rechterspaak van het stuurwiel het volume hoger of lager ‘rollen’.
Fijn voor onderweg
Het zicht rondom is niet het sterkste punt van deze A3 Sportback en we hebben wel sensoren rondom voor parkeergemak, maar geen achteruitrijcamera. En de ruimte, ach, een riante familieauto is het niet, maar het kan ermee door. Hij is in elk geval lekker vlot en gretig. In combinatie met de sublieme zitpositie (de verstelmogelijkheden zijn ook uitgebreid) is het fijn om ermee onderweg te zijn. Gelukkig vindt Joep dat ook, zegt hij wanneer hij terugkomt van de uitgebreide proefrit.
“Ik heb de accu ook vluchtig getest. Even halfvol geladen eerst en ik schat dat je toch wel op veertig kilometer uit moet komen als hij vol is”, aldus de keurmeester van dienst. Dat redden we tot nu toe helaas niet, en de vijftig die de fabrikant opgeeft al helemaal niet. Joep heeft nog meer goed nieuws: “Deze Audi rijdt helemaal niet verkeerd.” Dat is een goed begin, want meestal is de proefrit een uitstekende graadmeter voor de algehele staat van de auto, zoals die later blijkt uit onderzoek op de brug. Dat is in dit geval dus niet helemaal hoe het loopt.
Op het uitleesapparaat verzamelt Joep de storingsmeldingen en de meeste verdwijnen weer als sneeuw voor de zon, behalve één: die van de koplampunit links. “Ik kan niet precies zien wat eraan mankeert. Het is helaas heel ingewikkeld geworden, zo’n led-koplamp. Er gaan sowieso al negen draden in. Ik hoop voor je dat het loos alarm is en dat er niets ernstigs aan de hand is”, zegt Joep. Dat geeft te denken. Als je zo’n koplampunit even aan bonken rijdt tegen een paal of muur of een andere auto, ben je dus wel aan de beurt.
Teleurgesteld is de keurmeester wel over de staat van de ruitenwissers voor en achter. “Het lijkt me dat je in de winter niet een auto meegeeft die bij de aflevering al versleten ruitenwisserbladen heeft. En de sproeier achter is ook niet goed. Slordig.”
Tot voor kort stond de Audi op andere (zwarte) wielen en was hij verlaagd. Hij is vlak voor AutoWeek instapte weer teruggebouwd naar origineel. Joep: “Er is dus recent aan gesleuteld. Dan vind ik het ronduit vreemd en verkeerd dat ik dan nog een gescheurde stofhoes van de demper rechtsvoor tegenkom. Die veer is los geweest, dus dan laat je toch geen gescheurde hoes zitten?” Hetzelfde gaat op voor de banden achter, die inderdaad de oorzaak zijn van het gonzende geluid binnenin. “Oude, gecupte winterbanden die er behoorlijk uitgedroogd uitzien”, moppert Joep.
Klokgave bodem en blok
Dan wordt de stemming weer wat positiever. Joep treft een feilloze bodem aan. Ook het viercilinder motorblok, dat dwarsgeplaatst voorin ligt gepropt, ziet er gezond uit. Olie loopt natuurlijk naar beneden, maar ook onderin zien we geen nattigheid van betekenis. Nou goed dan, de carterplug is een tikkeltje vettig, maar verder is de onderkant van de Duitser om door een ringetje te halen. Wel maakt die vooras een krakend geluid, iets wat je eigenlijk niet wilt. Maar Joep: “Geen zorgen, dat zit in het platform van deze auto, het is zogezegd een producteigenschap. Niet ernstig.”
Al met al: dit is een puike auto, in goede staat. Hier gaan we zonder twijfel nog meer plezier mee beleven. Joep is in alle gevallen onverbiddelijk. Wat niet goed is, wordt benoemd, en ook aan onze occasion-duurtester mankeert wel het een en ander. Desondanks: twee duimen omhoog betekent voor ons dat deze missie in elk geval al geslaagd is.
Wat mankeert er aan de Audi A3 e-tron?
- Wisserbladen voor zijn slecht
- Ruitensproeier voor is niet goed afgesteld
- Kapje rondom de binnenspiegel ontbreekt en de spiegel zelf zat niet vast
- Vooras kraakt (enorm) bij het rijden over drempels
- De ruitensproeier achter werkt niet goed/is onbruikbaar
- De banden maken erg veel lawaai
- De dopjes op de servicenippels van de airco ontbreken
- De stofhoes om de schokdemper rechtsvoor is defect
- De achterbanden zijn oude, gecupte winterbanden met matig profiel
- De carterplug zweet olie.
De mening van Carrec Technocenter
"Deze Audi e-tron is een prima auto. Jammer dat er bij de laatste werkzaamheden dingen over het hoofd zijn gezien, of wat bochten zijn afgesneden, zogezegd. Afgezien daarvan zou de linker koplamp wel eens iets kunnen gaan mankeren. De automaat schakelt weliswaar niet super degelijk en lijkt af en toe een beetje te twijfelen, maar vooralsnog is dat geen reden voor paniek of grote zorgen, lijkt mij."
Dit zegt Vakgarage
"Normaal krijgt de Vakgarage-klant binnen een paar weken na levering een uitnodiging voor een check. Dan komen juist zaken zoals AutoWeek die heeft gevonden ook naar boven. Vlak voor aflevering waren de gewenste banden niet voorhanden. Omwille van de factor tijd om de auto snel te kunnen leveren, is ervoor gekozen de oude banden te monteren. Dus we maken snel een afspraak en zorgen dat alles wordt opgelost, zoals we dat doen bij elke aflevering."
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Ambition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.580 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.395 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.600 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 9 kWh |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.312 mm / 1.785 mm / 1.424 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.515 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
Brandstofverbruik | 1,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 35 g/km |
Lezersreacties (68) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.