Audi A3 e-tron - 2015 - 118.703 km - Accudegradatie

PHEV-kwaliteiten staan onder druk

94 reacties

Video

Na een enigszins valse start zijn we goed onderweg met onze duurtestoccasion Audi A3 e-tron. De Duitse plug in-hybrid herbergt een vleugje EV, in combinatie met veel traditionele techniek. We focussen ons nu op de staat van het batterijtje, want zo mag je dat in dit geval wel noemen. Hij gaat aan de tool van Aviloo.

Je zult maar als plug-in hybride auto ter wereld zijn gekomen. Dan heb je het echt niet makkelijk. Eerst word je omarmd als de perfecte auto voor de zakelijke markt. Maar zodra het fiscale voordeel verdwijnt, kijkt niemand meer naar je om. Maar de stekkerhybride beleeft anno 2024 een comeback, want als je wilt verstook je heel weinig peperdure benzine in combinatie met een redelijk elektrisch bereik. Bij DPG Media kunnen we gratis opladen in de parkeerkelder van zowel de vestiging in Hoofddorp als het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam. Kijk, dat opent perspectieven!

Zo werkt onze plug-in hybride

Onze auto heeft vier zogenaamde rijstanden voor wat betreft de aandrijflijn. Volledig elektrisch rijden, volledig op benzine rijden en hybride rijden, waarbij je kunt kiezen tussen het opladen van de accu of opladen en meewerken aan de vooruitgang. Met de EV-knop op het middenconsole kun je zelf de stand kiezen. Als je voor vertrek geen keuze maakt, doet de A3 alles uit zichzelf. En als je hem in de stand volledig elektrisch zet, schakelt hij vanzelf over op de verbrandingsmotor, zodra de accu leeg is.

A3 rijdt elektrisch het lekkerst

Eerlijk is eerlijk, onze Audi A3 uit 2015 rijdt het prettigst in de EV stand, dus volledig elektrisch. De acceleratie verloopt dan zoveel geraffineerder en volledig schokloos. Om maar te zwijgen van het imposante koppel waarop de hatchback zijn berijder trakteert. Het is dan zelfs jammer dat je maar 28 kilometer volledig elektrisch kunt afleggen. Als je een beetje vlot wilt rijden en de A3 als overdekte kart gebruikt dan gaat het nog harder met het stroomverbruik. Marcel van Renselaar van Aviloo die de accudegradatietest begeleidt, is ietwat gereserveerd over de plug-in hybride in het algemeen en die van ons in het bijzonder. “Wat je veel ziet is dat berijders plug-ins helemaal opladen en vervolgens volledig leegrijden. Een accu slijt daarvan nu eenmaal. Met een beperkte opslag is hij heel snel leeg.”

Audi A3 e-tron niet vlekkeloos

Aviloo heeft inmiddels een aardig bestand van metingen met uiteenlopende Audi’s A3 e-tron. “Daaruit blijkt dat deze modellen bepaald niet allemaal vlekkeloos zijn. Het is de vraag hoe jullie A3 het doet, want ik heb een zogenaamde flashtest gedaan, een verkorte variant van de uitgebreide test, en dat zag er niet top uit.” De Audi behaalde daar een score van 76 procent. Hoogste tijd dus voor een uitgebreide test. Uit de database van Aviloo komen soms betere, maar ook nog slechter presterende A3's e-tron.

78 procent

Wij besloten vooraf om zoveel mogelijk te stekkeren en volledig elektrisch te rijden met onze A3. Maar af en toe laten we die goede voornemens los. Als we bijvoorbeeld naar Limburg willen afreizen en de batterij zit niet helemaal vol bij vertrek, dan is dat maar zo. Het definitieve eindoordeel luidt: 78 procent. Dat resulteert concreet in 5,43 kWh beschikbare energie. En daaruit volgt een theoretisch rijbereik van 27 km. Dat klopt aardig met onze dagelijkse praktijk. Onze duurtester valt niet echt mee, maar ook niet vies tegen. De kwaliteiten van deze Audi als zuinige stekkeraar staan duidelijk onder druk, en dat is jammer.

Signalement

Merk Audi
Model A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Attraction Pro Line +
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 42.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.395 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.600 tpm
Accu capaciteit (bruto) 9 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.312 mm / 1.785 mm / 1.424 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s
Brandstofverbruik 1,5 l/100km
CO2-uitstoot 35 g/km

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (94) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum