Audi A3 e-tron (2013-2020) - Occasion aankoopadvies
Premium Golf GTE
68 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dit is een gewilde occasion. Premiummerk Audi, een compacte en sportieve A3 en met een bijzondere aandrijflijn. Dit is een plug-in hybrid, waarmee je naast de viercilinder benzinemotor een extra boost aan elektropower tot je beschikking hebt. Daar houden wij wel van. En wij niet alleen.
Niet goedkoop
De plug-in hybride werd voornamelijk gekocht door zakelijke rijders vanwege de gunstige bijtelling. In de occasionwereld spelen andere aspecten een rol. Zoals het extra vermogen. En wat je dus ziet is dat de plug-in hybrid, in het algemeen en een Audi A3 e-tron in het bijzonder, wordt herontdekt door jongere occasionrijders. Maar is het nu een goede keuze, zo’n tweedehands Audi A3 e-tron? Want reken gerust op een aanschafprijs van 20 mille voor een negen jaar oude auto!
Hoe zit het met de aandrijflijn?
De Audi A3 e-tron kwam in 2013 op de markt. De specificaties zijn prima, een 1,4-liter viercilinder TSI met turbo en intercooler. In combinatie met een relatief bescheiden elektromotor levert dat een pk-totaal op van maximaal 204. Dan het koppel, dat is zelfs nog lekkerder. Wij proberen je niet zozeer deze aandrijflijn aan te smeren; er is domweg geen andere. Dat geeft niets, want het maakt de Audi A3 tot een prima kar om, zogezegd, lekker mee te rammen.
Kan de Audi A3 e-tron ook volledig elektrisch rijden?
De A3 e-tron heeft twee gezichten, Want je kunt hem ook volledig elektrisch rijden. Dat is een bijzondere belevenis. Vier standen biedt de zogenaamde EV-knop. Je kunt de aandrijflijn instellen op helemaal benzine, actieve hybride-stand en helemaal op EV. Volledig elektrisch rijdt de Audi ontzettend vloeiend en soepel. Die pret is helaas wel van korte duur. Wie veel en lang elektrisch wil rijden moet geen A3 e-tron kopen. Op papier lijkt het heel wat, maar verder dan een kilometer of dertig kom je niet volledig elektrisch. Maar goed, als je dus 20 kilometer van je werk woont en je kunt thuis en op je werk opladen, dan kun je het grootste deel van je kilometers volledig elektrisch afleggen. Dat betekent niet dat je gratis rijdt, stroom kost immers ook geld.
Waarom zou je een tweedehands Audi A3 e-tron kopen?
Nou, bijvoorbeeld vanwege de zitpositie, die is uitmuntend. Je gaat niet zitten in deze auto, je trekt hem aan. Lekker laag, stuur goed naar je toe en rijden maar. Zeer uitnodigend. Een tweedehands Audi is nog altijd een Audi, ook al ben je niet de eerste eigenaar. Dat betekent dat je onderweg bent in een premium Duitser en dat heeft voor veel mensen een meerwaarde. Dat premiumgehalte zie je terug in het interieur, Het is fijn om naar te kijken en het is simpelweg mooi en goed gemaakt.
Zijn er ook minpunten?
Toch moeten we je even wakker schudden. Want het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. De DSG bijvoorbeeld is best wel nerveus in de omgang. Dat doet afbreuk aan het rijplezier. Verder valt ons op dat de voorwielaangedreven A3 best wel onderstuurd is. Je moet hem de bocht in dwingen, meer dan je zou verwachten, Dat is ook een beetje jammer. En dan premium: sommigen vinden premium een mooi woord voor 'je betaalt meer en je krijgt minder'. Dat is misschien wat kort door de bocht, maar het is iets om over na te denken.
Wat zijn de alternatieven?
Hoeveel is een premium occasion rijden je waard? Dat is de vraag die jezelf moet stellen als je gaat winkelen voor deze Audi A3 e-tron. Wat je je ook moet afvragen: wil ik wel een plug-in hybride? Aan boord is extra techniek, die slijt en onderhoud nodig heeft. En als het accupakket zijn beste tijd heeft gehad, heb je een onnodig zware auto waarvan al het extra gewicht niets toevoegt. De ervaring leert dat de zogenaamde 'state of health' van de accupakketten best wel varieert. Dus zorg dat je te weten komt hoe die accu eraan toe is. En vergeet de Volkswagen Golf GTE niet. Als je je zinnen hebt gezet op deze A3 zouden wij je zeker adviseren om in je zoektocht de VW in overweging te nemen. Want die biedt grotendeels hetzelfde, nog iets meer ruimte zelfs.
Deel jouw ervaringen met je auto! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron Attraction Pro Line + |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.395 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.600 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 9 kWh |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.312 mm / 1.785 mm / 1.424 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.515 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
Brandstofverbruik | 1,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 35 g/km |
Lezersreacties (68) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.