Audi A3

Mannen! Opgelet!

Audi A3
AutoWeek 2003 nummer 17
AutoWeek 2003 nummer 17

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 17

Nieuwe auto, een nieuwe koers. Het moet afgelopen zijn met het brave, goedmoedige (vrouwen)imago van Audi's compact, de A3. Het toverwoord voor de net vernieuwde 3-deurs luidt nu: dynamisch. We trappen de instapper 1.6, de nieuwe 2.0 FSI en de 140 pk 2-liter TDI (ook nieuw) op de staart. En willen ze een beetje gillen?

Gemengde gevoelens voeren de overhand als Audi in maart op de autoshow in Genève die nieuwe A3 laat zien. De neus is heus Audi en wat scherper en grimmiger geworden. Maar hoe bol en vol (en vrouwelijk?) je de achterkant van de vorige A3 ook vond, hij was wel heel herkenbaar. En dat kunnen we onmogelijk zeggen van deze nieuwe bips. Erg anoniem met achterlichtunits die op elke hatch kunnen zitten. 'Önzin", hamert de Duitse autofabrikant keer op keer, "met de nieuwe A3 willen we een sprekende, onderscheidende en vooral sportief dynamische auto neerzetten." Okay, geef de sleutels maar.

Sleurende nieuwe diesel
Voorgloeien is verleden tijd om de nieuwe 2,0-liter zestienkleppen TDI wakker te schudden. Een zesbak (standaard) blinkt je tegemoet. De beugels om de pook heen zijn gaaf, het ontwerp van de handrem is dat ook. Verwacht verder geen verrassingen in het binnenste van de Duitser, die zijn er niet. Klokkenwinkel, stuurwiel en middenconsole zijn zo herkenbaar dat de Audi-(A3)rijder zich meteen thuisvoelt. De zitpositie is nog steeds fijn diep, stuur is in hoogte en diepte verstelbaar (ook standaard) en pookknop ligt perfect onder handbereik. Bochten zat op Sardinië waar we de eerste A3-kilometers maken en veel vlakke wegen komen we niet tegen. Met als gevolg dat die 6e versnelling vrijaf heeft. Geen punt: zelfs versnellingen 5 en 4 kunnen we ontzien, want wat een machtsvertoon heeft die nieuwe TDI. Hij sleurt er altijd heerlijk aan. Daar scoort deze vierwieler mee! Toevallig kwam deze zelfde motor vorige week voorbij in de nieuwe VW Touran. Ook daarin maakt de 4-pitter met commonrail, die de huidige 130 pk TDI vervangt, serieus indruk. Het bijterige bovenin heeft íe niet, maar onderin is het ernstig feest. Met al dat serieuze stuurwerk, valt de precisie en snelheid van de koppeling tegen. De pook flitst wel kort en direct door het schakelpatroon heen.

Lager, breder, platter & breder
Wielbasis en algehele breedte van de A3 namen toe, maar door de overall-hoogte te verminderen, moet de auto aan sportief-coupé-gehalte winnen. De nieuwe direct-ingespoten benzinemotor, de 2.0 FSI, is de motor om de eveneens aangepakte wielophanging (McPherson voor, achter een viermaal geleide as) uit te proberen. Kijk, nu scoort de A3 extra bonusmiles. Want je moet ontzettend grof doen, wil je de auto tegen een Sardijnse bergwand opschuren. De (alweer nieuw op de A3) elektrohydraulische stuurbekrachtiging levert een lekker direct te dirigeren koets op. Ook bij snel insturen, is die bij de les. Lange bochten, korte bochten, doe ze met je Audi A3, en gerust hard, en je voelt een overtuigend stabiele, zekere auto die neutraal en koersvast in bochtenwerk blijft kleven. En uiteindelijk gedoseerd overgaat in onderstuur. Uit de hand lopen doet 't niet met de 2.0. Zelfs een bijna-noodstop vol in de bocht levert geen schrikreacties op. Van de auto dan. De nieuwe A3 ligt kortom erg goed. Wat de 2.0 TDI in overdaad heeft, moet de FSI een beetje ontberen. Trekkracht onderin. Maar haal door in de versnellingen (hier ook standaard 6) en je krijgt toch een redelijk opzwepende motor. Die maakt van deze versie bijna een GTI-achtige (qua wegligging), maar het geheel zit toch dichter bij een GT. Waarom? Omdat zelfs het sportonderstel dat als optie onder onze test-FSI zit, zeker niet spijkerhard is. Er blijft een behoorlijk veercomfort in tact. Dat betekent opnieuw bonuspunten. Want de topversie 3.2 V6 (september) is natuurlijk de auto voor het echte racewerk.

En de instapper 1.6 dan?
Even terug naar de realiteit. Hoe rijdt de instapper met 1.6-motor (102 pk en 23.780 euro) waarmee u en ik het waarschijnlijk moeten doen? Mwah. Je merkt meteen dat de 4-cilinder eraan moet trekken, nee, sleuren. En vanaf 4.000 toeren is dat niet fijn meer, want dan blèrt de krachtbron het uit. Daar krijg je dan wel wat actie voor terug, maar toch... Omdat de 1.6-sleutel na die van de 2.0-met-sportonderstel in onze broekzak belandt, merk je wel meteen wat meer overhangen en dus zachtere vering, maar het scherpe van de besturing en de bochtvastheid blijven goeddeels overeind.
Wat geldt voor alle nieuwe Adrieën en dus ook voor deze '"budget-versie': de auto biedt zeker volwaardige zitruimte (voor twee) achterin. Uw testpiloot zit riant achter zichzelf.
En omdat je als Audi natuurlijk alleen een 3-deurs versie aanbiedt (een 5-deurs komt volgend jaar maar wordt een wezenlijk andere auto), moet de instap naar de achterbank goed zijn. Dat is 'ie. Aan beide kanten neemt de voorover klappende rugleuning de zitting mee en terugklappen betekent alles weer in de oude stand. Al is de A3-rugleuning geen lichtgewicht.
Zaterdag 7 juni is de nieuwe A3 de ster van de Audi-Pinkster-show. Instapper 1.6 en de twee 2-liters zijn dan present. Een tammere diesel (1,9-liter, 105 pk TDI) en de V6 (met snelle DSG-bak!) komen later.
Alleen gaan kijken, is overigens niet genoeg, of niet overtuigend. Je moet 'm rijden. En dan kijken hoeveel bonus hij bij u scoort, hoeveel punten u nog op uw kaart heeft en hoeveel er bijgelegd moet worden. Want de eurolat is weer iets hoger komen te liggen bij deze nieuwe Audi.

Vrouwenauto A3
Is de A3 een vrouwenauto? Een woordvoerster van de Nederlandse importeur: "Het is in elk geval de eerste Audi die ook door vrouwen zelf gekocht wordt." Dertig procent van de A3-kopers is vrouw. En het design en voorkomen zijn voor de veelal maatschappelijk succesvolle, jonge en single koopsters de belangrijkste redenen om voor een A3 te gaan. Maar met de nieuwe A3 wil Audi toch nog meer. "Door het sportievere, coupéachtige uiterlijk en het dynamische onderstel hopen we ie-der-een aan te spreken, Ook meer mannen. En we gaan ervan uit dat de vrouwelijke kopers ons daarin volgen', zegt Petra Voigt van Audi in Duitsland.
Ook in Duitsland en de andere grote Europese markten scoren vrouwen goed (meer dan een kwart) voor de A3-verkoop. Alleen Zweden overdrijft: meer dan de helft van de A3-kopers is daar van het zogenaamde zwakke geslacht.

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum