Aston Martin DB7 GT
Bijgeschaafd
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
We konden hem natuurlijk niet laten staan! We waren voor een reportage over en een rij-impressie met de Aston Martin DB AR1 (American Roadster 1) in de Amerikaanse staat Georgia. Alsof we ons hart nog niet genoeg hadden opgehaald met het bijzondere prototype, moésten we ook op stap met de DB7 GT. Dus klommen we op een zonnige, berekoude middag vol overgave achter het stuur van de GT. De nieuwe versie, die in oktober op de show in Birmingham werd onthuld, was inmiddels bezig aan zijn publieke tournee tijdens de zogenaamde 'Power, 'Beauty and Soul Tour'. Daarbij 'bezochten' de AR1 en de GT in de eerste maanden van 2003 alle Amerikaanse dealers van het merk. De klanten konden de AR1 bekijken en met de DB7 GT een proefrit maken.
Aston Martin gaat zelf V12's bouwen
Onder de kap van de nieuwe versie staat een opgevoerde variant van de 6-liter V12 afkomstig uit de DB7 Vantage. De V12-motoren worden overigens nog tot eind 2004 gebouwd door Cosworth Technology, een divisie van Audi AG. Aston Martin heeft zojuist bekendgemaakt dat daarna al zijn motoren gebouwd zullen worden in een speciale Aston Martin-motorenfabriek, die momenteel in aanbouw is op het Ford-complex in Keulen. Het sportwagenmerk wil zijn jaarlijkse productie vanaf 2005 verdrievoudigen en de verhuizing van de V12 naar Keulen is onderdeel van dit ambitieuze plan. De nieuwe fabriek zal zo flexibel zijn, dat er ook modulaire motorenconcepten en varianten geassembleerd kunnen worden.
Voorlopig doet de DB7 Vantage het dus met de bestaande V12 met 420 pk die in de GT dankzij kleine aanpassingen een vermogen levert van 435 pk. Dit weer in tegenstelling tot de GTA, de versie met automatische transmissie, waar motorvermogen en koppel niet gewijzigd zijn.
Aanpassingen
Samen met een andere eindoverbrenging (4:09) en het active sports-uitlaatsysteem zoals bij de Vanquish zorgt het hogere vermogen voor een verbetering in het middelste toerengebied.
Naast een aangepaste Quickshift versnellingshendel heeft de GT ook een dubbele AP-koppelingsplaat met een 24 procent groter wrijvingsoppervlak. Een kleinere diafragmaveer zorgt ervoor dat het koppelingspedaal gemakkelijker kan worden ingetrapt.
Om de rijkwaliteiten nog verder te verbeteren zijn ook het onderstel, de remmen en de stuurinrichting van de DB7 gewijzigd. Zo heeft de GT grotere Brembo-remschijven, speciale Pagid-remblokken en een aangepaste remcilinder (brake booster unit), zoals op de V12 Vanquish.
De wijzigingen aan het onderstel bestaan onder meer uit een andere demperafstelling en nieuwe ophangpunten voor de voordempers. Verder zijn de onderste wielarmen in stijvere bussen geplaatst en is het subframe vóór verplaatst, terwijl de bumpstops 3 mm zijn verlaagd. De ophanging achter is voorzien van een extra versteviging die ervoor moet zorgen dat de wielen tijdens het remmen op hun plaats blijven. Alle wijzigingen zorgen voor een 20 procent stijvere wielophanging, maar dank zij de toepassing van variabele schokdempers is dat volgens Aston Martin niet ten koste gegaan van het comfort.
Zichtbaar
De grootste wijzigingen zijn dus onzichtbaar. Wat we wél kunnen zien zijn de luchtsleuven in de motorkap á la Vanquish, de grille en (diepere) luchtinlaat van gaas, bredere wielkasten, nieuwe vijfspaaks 18-inchwielen, zilverkleurige remklauwen en GT-badges. Duidelijk zichtbaar is verder de prominentere kofferdekselspoiler die samen met aërodynamische aanpassingen onder de auto zorgt voor een aanzienlijk grotere neerwaartse druk.
Binnenin onderscheidt de GT zich van de 'gewone' DB7 door het gebruik van zilverkleurige eikenfineerpanelen in middenconsole en dashboard. Maar mensen die daar niet van houden, kunnen zonder extra kosten uit diverse andere houtsoorten een keuze maken. Verder is de leren bekleding, ook die op het stuur afgestemd op de lakkleur.
Genotteren
Wij noemen de overtreffende trap van genieten ook weleens genotteren. Nu, dát kan je doen in de Aston Martin DB7 GT. Het begint al als je gaat zitten op de met leer beklede sportstoel, waarvan het middendeel van alcantara is. Druk je vervolgens op de startknop in de middenconsole, dan krijg je een speciaal gevoel. Je waant je dan even op een circuit en hoort in gedachten: "Gentlemen, start your engines..."
Je weet immers al dat de GT sneller moet zijn, beter zal liggen en sportiever moet klinken dan een gewone DB7. Daarin word je dan ook niet teleurgesteld. De motor laat stationair een zachte brom horen en spoort je aan snel het gaspedaal in te trappen. Ehhh, niet te snel, want je spuit vooruit alsof je raketaandrijving hebt. Zijn tractiecontrole verhindert niet dat de wielen naar grip moeten zoeken. Eenmaal onderweg lijkt het motorgeweld wat te zijn getemperd en kan je razendsnel, maar beschaafd accelereren. Maar spreek je echt het enorme koppel van de Aston Martin aan, dan schiet je als een speer vooruit. De aluminium schakelpook ligt goed in je hand en je loodst hem met gemak van 'één' tot 'zes' en terug. De besturing van de GT is messcherp en tamelijk licht. Het is heerlijk om een leuk achteraf weggetje te zoeken en lekker vlot de bochten te nemen. Comfort is hem niet vreemd, maar pas op, je zit in no time binnen het bereik van een agent met een laser gun! Dit zijn de Verenigde Staten en je kletst je er hier ook niet meer uit.
Via het gaspedaal kan je de GT laten doen wat je wilt; te veel gas bij het insturen en zijn zware neus zorgt ervoor dat hij rechtuit gaat. Gas los en weer erop en de achterkant van de achterwielaangedreven Aston Martin wil opzij. Het is een vorstelijk gevoel om deze chique sportwagen met je rechtervoet te kunnen bedwingen. Maar wie zich de gelukkige eigenaar mag noemen, zal eerder waardig en snel over de wegen suizen, dan almaar dwars de bocht omgaan. We weten in ieder geval dat het kan.
De Aston Martin DB7 GT is sinds een paar maanden te koop en staat voor een bedrag van € 202.630 in de prijslijst.