Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Aston Martin
  • DB7

Aston Martin DB7 Vantage (2000)

Serieuze sportwagen

3
Aston Martin DB7 Vantage (2000)
  • Autotest
6 november 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De twaalfcilinder DB7 Vantage is de auto waarmee Aston Martin duidelijk wil maken dat het écht hele serieuze sportwagens bouwt en niet alleen bovengemiddeld snelle en exotische auto's voor veel te grijze mannen. Is dat gelukt?

De lijnen van de DB7 zijn simpel, maar er zit geen verkeerde tussen. Het is akelig knap dat ze het klassieke Aston Martin-front in die verder zo ronde lange neus hebben gekregen zonder dat het detoneert. Het interieur is onversneden Brits: leer en wortelnotenhout. Wat wij jammer vinden, is het feit dat diverse knopjes (raambediening, tractiecontrole enzo) standaard Ford-knopjes uit bijvoorbeeld de Focus en Mondeo zijn - en dat in een auto van f 370.000...
Met het vermogen van 420 pk in een verpakking die zó bizar luxe is, dat je er niets van merkt, maak je weinig vrienden in Driebergen - of juist hele dikke. Geef een beetje gas en je hoort ergens heel in de verte een vliegtuig opstijgen. Het landschap verandert, dat wel, maar verder... Alleen een blik op de snelheidsmeter zal je vertellen "waar wij nou helemaal mee bezig zijn". Wie van tractiecontroleknopjes afblijft en normaal met het gaspedaal omgaat, zal nooit bewust merken dat hij iedereen, maar dan ook echt iedereen "los" rijdt.
Alleen al door zijn forse formaat maakt de Aston Martin een gedistingeerde en superluxe indruk. Daarnaast is hij meer elegant dan bruut gelijnd, en ook klassiek met de grille, achterruitlijn en luchtgaten opzij zoals de legendarische DB"s 4, 5 en 6. De neus is tot de nok volgepropt met twaalfcilindermotor. Symbolisch voor "wie het breed heeft...". Want chic mág in Engeland, staat daar niet voor poenigheid maar voor stijl en smaak.
Je zou niet zeggen dat de Aston Martin relatief smal is. Of dat ondanks zijn lengte van een echte achterbank geen sprake is. Hij geeft wel een ruime indruk. Al zijn de stoelwangen aan tunnelzijde afgewerkt met suède in plaats van leer, omdat leer zou doorschuren tegen de middentunnel waar de stoelen strak tegenaan schurken.
Ruimte voor weekendbagage is er genoeg. Zelfs als je vriendin zich graag voor elk dagdeel in een aangepaste kledingstijl vertoont... Hoewel, twee golfsets mag een Brits echtpaar graag bij zich hebben, en dan blijft er niet veel plek over onder de achterklep. Nou ja, er is altijd nog die achterbank.
Wil je echt ver weg, dan is de Aston een ideale superauto, zonder enige twijfel. Soepel geveerd, ruim, stil. En met een soort clubfauteuils waarin je kunt gaan zitten zoals het jou op dat moment zint. En in de Aston Martin kun je je linkervoet kwijt als "ie niets te doen heeft - wat permanent het geval was in deze Aston, met automaat.

Olifantenschop

Dat zachte gorgelen waarmee Astons nieuwe V12 ontwaakt klinkt meerdere klassen beter dan de standaard compressor-zescilinder van de DB7. De waarschuwing "geen gasgeven bij het wegrijden, rem los en laten wegrollen" klonk ons wat overdreven in de oren. Maar er zit toch iets in, want met een klein streepje gas gaat "ie er vantussen of er een olifant van achter tegen je aan botst.
Als het eenmaal rolt, lijkt van motorisch geweld geen sprake meer. Bij hooguit 2500 toeren schakelt de automaat soepel door, onbegrijpelijk alleen waarom het andere verkeer daar maar blijft stilstaan. Zacht roffelend snelt de Aston vooruit. Beschaafd, vooral. Hoeveel acceleratie je krijgt met een halve millimeter gasgeven maakt eigenlijk meer indruk dan de spurt bij een volle dot gas. Tenminste, als je achter een Ferrari aan hangt. Hoewel, wacht eens. Dat je die kunt bijhouden, is toch veelzeggend. Dat kan die achterlijk sterke Aston. Zelfs met traction control betekent een beetje fors wegrijden al dat het gevaarte kwispelstaartend naar grip zoekt.
En dat ligt niet aan een gebrekkige grip van de kamerbrede rubberlinten om de 18 inch wielen. Waarin remklauwen ter waarde van een leuk stadsautootje je geruststellend toelachen. Zo doet ook de zeer directe en vrij lichte besturing al het wenselijke, en laat de dikkerd zich moeiteloos zuiver besturen. Gewicht, omvang en gevoel van de Aston noden niet om direct het onderste uit de kan te proberen, qua bochttempo.
Met de mantel der Anglofiele liefde bedekken we dat de Vantage V12 ontstond uit twee aan elkaar geplakte Ford V-zessen. Want hij klinkt goed, adellijk, en man, wat is dat ding machtig sterk! Héél voorzichtig wegrijden, maar verder is het een goeierd. Daar zouden we best in kunnen wonen.

Signalement

Merk Aston Martin
Model DB7 Vantage
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 184.070

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.935 cc
Maximaal vermogen 309 kW / 420 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 540 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 89 l
Lengte / breedte / hoogte 4.666 mm / 1.830 mm / 1.238 mm
Wielbasis 2.591 mm
Massa leeg 1.780 kg
Banden voor245/40ZR18Prijzen
Banden achter265/35ZR18Prijzen
Topsnelheid 298 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,1 s (fabrieksopgave: 5,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
CO2-uitstoot 450 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Aston Martin DB7
Aston Martin Aston Martin DB7

Uitgelicht aanbod

    Aston Martin DB7 Vantage Manual

    Aston Martin DB7 Vantage Manual

    • 2001
    • 60.900 km

    € 52.950

    Aston Martin DB7 5.9 Vantage Coupe / Uniek / 1e Eigenaar

    Aston Martin DB7 5.9 Vantage Coupe / Uniek / 1e Eigenaar

    • 2001
    • 15.050 km

    € 49.950

    Aston Martin DB7 Volante 5.9 V12 Vantage

    Aston Martin DB7 Volante 5.9 V12 Vantage

    • 2000
    • 81.852 km

    € 47.500

Meer Aston Martin DB7 occasions

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Aston Martin DB7 specificaties
  • Aston Martin DB7 occasions
  • Aston Martin DB7 video's
Advies en informatie
  • Aston Martin DB7 tests
  • Aston Martin DB7 gebruikersreviews
  • Aston Martin DB7 index
PREMIUM
Aston Martin DBX - Eerste rijtest

Aston Martin DBX - Eerste rijtest

Sportwagenfabrikanten zien zich steeds meer genoodzaakt om het modelprogramma uit te breiden...

Lees meer
Aston Martin Vantage Roadster vs. Mercedes-AMG GTC Roadster

Aston Martin Vantage Roadster vs. Mercedes-AMG GTC Roadster

34

De Aston Martin Vantage is er zoals het een goede Engelse sportwagen betaamt ook als open auto....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Aston Martin DB7

    Facelift Friday: Aston Martin DB7

    26
    • 21 augustus 2020
  • PREMIUM
    Aston Martin DB7

    Aston Martin DB7

    • 14 december 2010
  • Eerste rijtest
    Aston Martin DB7 GT

    Aston Martin DB7 GT

    • 27 september 2003
  • Nieuws
    Rijgenot met Aston Martin DB7 GT

    Rijgenot met Aston Martin DB7 GT

    • 6 augustus 2003
  • Nieuws
    Aston Martin DB7 GT

    Aston Martin DB7 GT

    • 22 oktober 2002
  • Nieuws
    Superexclusief: DB7 Zagato

    Superexclusief: DB7 Zagato

    • 19 augustus 2002
  • Autotest
    Aston Martin DB7 (1996)

    Aston Martin DB7 (1996)

    • 7 november 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Aston Martin-topman Tobias Moers pakt z'n biezen

    Aston Martin-topman Tobias Moers pakt z'n...

    22
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Aston Martin volledig elektrisch in 2030

    Aston Martin volledig elektrisch in 2030

    20
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    FIA reageert op kritiek Verstappen op de safetycar

    FIA reageert op kritiek Verstappen op de...

    28
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Verstappen noemt Vantage een 'schildpad': de cijfers liegen er niet om

    Verstappen noemt Vantage een 'schildpad':...

    54
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Aston Martin V12 Vantage: voor de laatste keer!

    Aston Martin V12 Vantage: voor de laatste...

    38
    • 16 maart 2022
  • Nieuws
    Aston Martin in het rood ondanks sterk stijgende verkoop

    Aston Martin in het rood ondanks sterk...

    32
    • 25 februari 2022
  • Nieuws
    Aston Martin Vantage opnieuw in actie als safetycar in F1

    Aston Martin Vantage opnieuw in actie als...

    • 24 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden