Aston Martin DB7 (1996)

Magnificent Seven

Aston Martin DB7
Het regent 'cats and dogs' in het Engelse Bloxham. AutoWeek is er om de sleutels in ontvangst te nemen van Aston Martin's pronkstuk, de DB7. De enige echte opvolger van de beroemde DB's uit de jaren zestig.

Met enige opwinding nemen we bij Aston Martin de felbegeerde sleutels van 'onze' DB7 in ontvangst. Een lichte teleurstelling: het zijn Ford-exemplaren voorzien van een Aston Martin embleempje. De eerste kilometers zijn even wennen, want we rijden met deze rechts gestuurde auto immers op de Engelse goede - en dus voor ons 'verkeerde' - weghelft. Het wekt geen verbazing dat de stoelen zijn bekleed met het mooiste Conolly-leer, afgewerkt met een blauwe 'piping', en dat de dorpels zijn voorzien van fraai aluminium beslag. Het dashboard is niet overladen met wortelnotehout. Er zijn heel decent enkele zeer fraai afgewerkte paneeltjes aangebracht, precies genoeg voor de juiste stemming.
Het duurt lang voordat het interieur op temperatuur is. Het ventilatiesysteem heeft ook teveel tijd nodig om de voorruit te ontwasemen. Ondertussen gunnen we ons een blik in het binnenste en zien (te) veel Ford-schakelaars en -knoppen. Een doorn in het oog; ze doen afbreuk aan de stijlvolle ambiance. Maar helaas is het noodzakelijk geweest om de kosten te drukken. Toch zouden een verchroomde deurgreep en dito schakelaars voor de elektrische ruitbediening veel goed doen. De diepdonkerblauw gespoten M6 AML heeft veel gezichten. De Schot Ian Callum heeft een gedenkwaardige auto ontworpen. De agressieve snoekbek grijpt, evenals het typische luchtrooster in de voorschermen, terug naar de DB4, 5 en 6. De koplampen gaan schuil achter plexiglas. En profil komt de auto veel gestrekter over dan je verwacht, terwijl de breedgeschouderde achterkant de auto masculien maakt. De DB7 geeft je het bekende d‚j... vu gevoel, zo sterk doet hij denken aan zijn voorgangers. De bijzonder fraaie spaakwielen gaan schuil achter kunststof deksels met het formaat van een wok.

Gran Turismo

De binnenwegen kronkelen door het prachtige landschap van de Cotswolds. Ze zijn spannend en geven ons de kans van het welhaast perfect afgestemde onderstel te genieten. De stoelen zitten lekker, zijn niet in hoogte verstelbaar, maar de grote rugleuningen omhelzen je wel. Het rasechte GT-onderstel boezemt keer op keer ontzag in. De enorme 18 inch 245/40 banden geven veel informatie door aan onze elektrisch verwarmde billen, maar dankzij de exceptioneel goede vering en demping is de DB7 zo comfortabel dat je lang kunt reizen zonder een spoortje vermoeidheid. De besturing lijkt door de brede banden bij lage snelheden ietwat overgevoelig, maar eenmaal op snelheid spoort de DB7 als de Chunneltrein.
De DB7 doet in meer opzichten denken aan zijn roemruchte voorgangers. In tegenstelling tot de Virage en Vantage heeft de DB7 weer een zescilinder in lijn onder de kunststof kap.  Van oorsprong een Jaguar-krachtcentrale, maar door TWR (Tom Walkinsaw Racing, het bedrijf achter de Le Mans successen van Jaguar) zo ingrijpend gewijzigd dat je van een Aston Martin-motor mag spreken. Net als bij de Jaguar XJR Supercharged zorgt de riemaangedreven Eaton compressor niet alleen voor een substanti‰le vermogenstoename. Nog veel imposanter zijn de kippevel opwekkende klanken die met het toenemen van de toerentallen het interieur doordringen. Van een diepe brom tot een machtige huil afkomstig van de compressor. De vierentwintigklepper ontwikkelt een indrukwekkende 335 pk bij 5750 tpm. Maar aan de compressor dankt de zescilinder tevens zijn machtig mooie krachtopbouw die bij 3000 tpm zijn piek van 490 Nm bereikt. Voor zover je van piek kunt spreken, want de koppelkromme is eigenlijk zo vlak als een spiegel. De motor heeft geen enkele moeite de 1700 kilo zware GT in 6 seconden van 0-100 km/h te stuwen en voor we er erg in hebben zijn we in overtreding.
We krijgen er geen genoeg van. Een langzame verkeersdeelnemer inhalen? Even terug naar drie, het gaspedaal vloeren en voor je het weet is de slak een stip in de binnenspiegel. Intussen lopen de rillingen weer over je rug als de jankende compressor het windgeruis en het bandenlawaai overstemt.
Aan al het goede komt een einde. Met pijn in het hart retourneren we de sleutels van dit nieuwe Britse hoogtepunt: de DB7. Een pure GT met sportwagen-kwaliteiten die uitblinkt door zijn fantastische onderstel.

Signalement

Merk Aston Martin
Model DB7
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 152.016

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.228 cc
Maximaal vermogen 250 kW / 340 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 89 l
Lengte / breedte / hoogte 4.631 mm / 1.820 mm / 1.268 mm
Wielbasis 2.591 mm
Massa leeg 1.650 kg
Laadvermogen 400 kg
Banden245/40ZR18Prijzen
Topsnelheid 266 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,7 s (fabrieksopgave: 5,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 15,5 l/100km
CO2-uitstoot 370 g/km