Aston Martin DB11 Volante
Onthoofde schoonheid
- Damiaan Hage
- Eerste rijtest
Vorig jaar schreef collega Marco Gorter een lovende rijimpressie over de Aston Martin DB11 V8. Hij besteedde een halve pagina aan een lofzang op het geluid dat de Mercedes-AMG-motor maakt. Hij beschreef dat als een naderende onweersbui met een slecht humeur. "Bas- sig. Hard", schreef hij. Marco reed echter de coupeÌversie. Op deze pagina's staat de Volante, de open versie van diezelfde auto. Hoewel de zon uitbundig schijnt, de buiten- temperatuur 24 graden is en er dus geen vuiltje aan de lucht is, moeten we wel zeggen dat die donderbui van Marco niet langer een naderend exemplaar is. Met ge- opende kap zit je midden iÌn die donderbui.
VERSTEVIGING
De open versie van de DB11 heeft een stoffen kap, die vanzelfsprekend elektrisch wordt geopend of gesloten. In 14 seconden is hij open en in 16 tellen weer dicht. Je kunt dit op afstand doen door middel van het indrukken van een knop op de sleutel of met een snelheid tot zo'n 40 km/h tijdens het rijden. De kap wordt bijzonder compact opgevouwen en door de achterbank iets naar voren te plaatsen en wat ruimte af te snoepen van de bagageruimte paste hij mooi laag in de auto, waardoor de mooie schouderlijn van de DB11 behouden kon blijven.
De Volante is 110 kg zwaarder dan de dichte versie, een gewichtstoename die niet alleen is te wijten aan het mechaniek van de cabriokap, maar ook aan de noodzakelijke onderhuidse verstevigingen om de stijfheid van de open auto te behouden. Ook al is dit niet de meest sportieve Aston Martin, het moest namelijk weÌl een GT blijven. Of Aston Martin in die opzet is geslaagd, merken we zo dadelijk, als we hem over een kort circuit sturen.
De Volante zal er alleen zijn met de V8- motor, de V12 is exclusief voor de coupeÌ. De cabriolet is dan wel vier cilinders kwijt, maar je mist ze amper: er is nog altijd ruim 500 pk over en qua uitlaatgeluid klinkt het ook niet heel erg gedownsized. Dat extra gewicht dat een cabrio meezeult, is ook maar een theoretische ballast, want de 0-100- acceleratie duurt 0,1 secon- den langer, geen wereld van verschil dus. De top bleef onveranderd gewoon 300 km/h.
GEEN KIK
Het mag duidelijk zijn: als het om beleving gaat, is het rijden met Volante ook echt een belevenis. De achtcilinder wil hard werken en doet dat met hoorbaar plezier en veel souplesse. Van onderuit komen grote hoeveelheden koppel vrij en de snelheidsmeter kruipt met zo'n tempo over de schaal dat het hem helemaal geen moeite lijkt te kosten, want hij vindt het ook prettig om toeren te maken. De motor is gekoppeld aan een achttraps bak die naadloos schakelt, zodat je vaak niet eens merkt dat hij een andere versnelling heeft gekozen. Nou ja, het timbre van het indringende V8-motorgeluid verandert even.
Aston Martin laat de bestuurder kiezen uit diverse rijmodi en in Sport voelt de auto ook werkelijk sportief aan, zonder dat hij verandert in een plankharde hardcore sportauto. We rijden een circuitje op de testbaan van Bridgestone en natuurlijk voel je bij het aanremmen van een bocht dat het een best zware auto is (dik 1.900 kg), maar wat ligt die auto toch goed op de weg als je die bocht vervolgens rondt. Hij geeft geen kik en rijgt de bochten met genot aan elkaar. De grenzen van de grip komen eigenlijk niet in zicht en dat is toch een prettig idee. WaÌt een geweldig onderstel heeft deze auto en wat geeft hij de bestuurder een vertrouwen terug. Het enige wat kritiek verdient, is diezelfde automaat die net nog werd bejubeld. Wie eÌcht het onderste uit de Aston Martin-kan wil hebben, merkt dat de bak het soms even niet weet en een moment lijkt te twijfelen of heel bruusk twee versnellingen omlaag schakelt. Het was ook al opgevallen bij de CoupeÌ en het geldt ook voor de Volante.
BEELDSCHOON
De eerste indruk is verder louter positief: beeldschone lijnen (hoewel dat natuurlijk de bescheiden, vooral persoonlijke mening van de schrijver van dit stuk is), een zorgvuldig gecomponeerd geluid uit een motor waar je je vingers ook al bij zult aflikken en daarbo- ven op rijeigenschappen die buitengewoon indrukwekkend zijn. Over de prijs hebben we het niet, volgens Brits gebruik, maar wie het wil weten, vindt hem wel ergens terug op deze pagina. Ja, er zijn goedkopere auto's die dezelfde motor hebben, er zijn auto's voor minder geld die wellicht noÌg beter sturen en voor de helft van het geld koop je een Ford Mustang die noÌg beter klinkt, maar het totaalpakket klopt gewoon helemaal. Nu weet je dat je hem wilt, nu moet je alleen nog verzinnen hoe je dat voor elkaar krijgt.
Lees ook
Lezersreacties (91) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.