Alpina B5 Touring - Mercedes-AMG E 63 S Estate - Vergelijkende Test

Vrachtpatsers

Alpina AMG 5-serie E-klasse BMW Mercedes-Benz
AutoWeek 35 2019
AutoWeek 35 2019

Je leest het in AutoWeek 35 2019

Meer dan 600 pk onder de motorkap en veel ruimte in de bagageruimte: de BMW Alpina B5 Touring en de Mercedes-AMG E 63 S Estate combineren bizarre prestaties met praktisch gebruiksgemak.

We snappen wat je nu denkt: die autojournalisten weten ook altijd wel een reden te bedenken om met auto’s met meer dan 600 pk over de weg te denderen. Nu denk je natuurlijk dat we je gaan vertellen hoe handig zo’n powerstation is als je grote voorwerpen in recordtijd van A naar B wilt brengen. Om eraan toe te voegen dat je een B5 of een E63 best aan je vrouw kunt verkopen als brave gezinsauto, zonder dat ze ook maar een vermoeden heeft van de oerkrachten die onder de motorkap schuilgaan. En natuurlijk zal vroeg of laat in dit verhaal gaan opduiken dat je medeweggebruikers met stomheid zijn geslagen als je deze zo praktisch ogende kanonnen bij het verkeerslicht afvuurt. Oké, we geven het toe: bij een vergelijking van powerstations spelen dit soort aspecten zeker een rol. Maar niets is wat het op het eerste gezicht lijkt.

Ten eerste: hoe vaak delen echtparen met een zeer goed gevulde portemonnee een auto? In het geval van de Alpina B5 en de Mercedes-AMG E63 hebben we het immers wel over auto’s met een prijskaartje met daarop een bedrag van zes nullen. De Alpina is op aanvraag in Nederland leverbaar en kost exclusief belastingen al ongeveer net zo veel als zijn tegenstrever mét belastingen. Maar stel dat je een M5 Touring wilt aanschaffen, dan kun je niet bij BMW zelf terecht. Die is er niet van deze generatie, en dan is een Alpina wellicht een optie. Die kun je op aanvraag via de BMWdealer bestellen. Veel kopers halen overigens een jonggebruikt exemplaar uit Duitsland. Dan moet je alsnog op meer dan € 150.000 rekenen. Als je dat soort geld kunt vrijmaken voor de aanschaf van een auto, kun je voor je vrouw vast nog wel een hippe SUV of stijlvolle cabrio kopen, zodat je je sportwagen in stationwagonverpakking lekker helemaal voor jezelf kunt houden.

Natuurlijk zullen deze spierbundels vast weleens worden ingezet voor het vervoer van kinderen of boodschappen, maar dit soort ritten zullen niet de hoofdmoot vormen bij de vrachtbolides uit Affalterbach en Buchloe. Wie koopt er eigenlijk een stationwagon met 600 pk? Wellicht blijkt hun ware doel pas bij het rijden, wat voor ons een mooie gelegenheid vormt om beide snelle stationwagons uitgebreid aan de tand te voelen, zodat we de zeer verschillende karakters van beide überstations in kaart kunnen brengen.

INTERESSANTE NICHE

Na de E34 en E61 biedt BMW zijn topmodel M5 niet meer als Touring aan. De sterkste 5-serie in stationwagonvorm is op dit moment de M550i met 462 pk, binnenkort overigens 530 pk. Een klasse lager geldt hetzelfde verhaal; tot de komst van de M3 houdt daar het gamma op bij de M340i. Deze niche is voor Alpina-baas Burkhard Bovensiepen interessant genoeg om op in te springen, met de individueel gebouwde modellen B3S en B5 waarvoor BMW officieel zijn zegen heeft gegeven. Sinds 1983 staat Alpina geregistreerd als officiële fabrikant en onderscheidt het merk zich niet alleen met highperformance motoren en subliem afgestelde onderstellen, maar ook met fraai aangeklede interieurs en exterieurs. Een hoge mate van comfort en gedistingeerde sportiviteit gaan hier hand in hand met een rijervaring die zich kenmerkt door een gevoel van soevereiniteit.

De pk-kunstenaars van AMG kiezen voor een totaal andere benadering. Ze helpen de op comfort gerichte Mercedes-modellen in alle segmenten aan een maximale rijdynamiek. De tuner, ooit onafhankelijk, werd enkele jaren geleden volledig door Daimler AG overgenomen. De uit de kluiten gewassen V8-motoren, die in de hoofdvestiging in het stadje Affalterbach elk door één man met de hand worden gebouwd, zijn reeds lange tijd het uithangbord van AMG. In de regio Stuttgart gaat het gerucht dat zelfs de heren ingenieurs in Zuffenhausen van schrik in elkaar duiken als er een grommende 63 langsrijdt. Zelfs gerenommeerde sportwagens hebben diep respect voor de E63S: de launch control koppelt de wilde 4,0-liter biturbo-V8 bij 3.500 tpm aan de natte wegrijdkoppeling. Nu je voet van de rem halen, resulteert in het uitstorten van het koppel van 850 Nm over de vier wielen. In 3,4 seconden naar de 100 km/h sprinten? Dat is altijd mogelijk!

VERFIJND

De verfijnde B5 moet alles in het werk stellen om de AMG niet uit het oog te verliezen. Net als de AMG brengt hij zijn vermogen via alle vier de wielen op de weg. De Alpina-behandeling van de M550i-V8 is omvangrijk: speciaal ontwikkelde twinscroll turbo’s van Garrett zorgen voor snelle reacties en meer vermogen. Daarnaast zijn er highperformance zuigers van Mahle geïnstalleerd, net als bougies van NGK, een geoptimaliseerde luchttoevoer en koeling alsmede een sportuitlaatsysteem van roestvast staal. Met een hogere laaddruk wordt het vermogen opgestuwd van 462 naar maar liefst 608 pk. Ter vergelijking: de E63 levert een vermogen van 612 pk. Ondanks zijn wat grotere cilinderinhoud weet de B5 de AMG echter ook niet te verslaan qua koppel, dat 800 Nm bedraagt. De sublieme ZF achttraps automaat van de M550i wordt door Alpina voorzien van eigen hardware voor een hoge mate van schakelcomfort en een betere belastbaarheid. Er is onder meer een koppelomvormer met versterkte tandwielen en de koeling is geoptimaliseerd.

Conservatief? Niet bepaald, ook de B5 kan behoorlijk exploderen! In de sportmodus lijkt hij de schaalverdeling op de zo rustig ogende snelheidsmeter met blauwe achtergrond uit elkaar te willen trekken. Het enorme koppel tart de koppel omvormer en de Alpina haalt zo snel door naar driecijferige snelheden dat het gouden horloge van de gentleman achter het stuur spontaan achteruit loopt. Bij de sprint naar de 200 km/h moet hij overigens vier tienden toegeven op de E63, die met zijn negentraps automaat met korte over brengingen op de tussenacceleraties duidelijk in het voordeel is. De voor Alpina kenmerkende elegantie waarmee de B5 als een dolle naar de horizon schiet, zonder daarbij de indruk te wekken dat hij zich daarvoor moet inspannen, is werkelijk een genot. En waar de brute AMG bij 290 km/h elektronisch wordt beteugeld – ook met het Driver’s Package, dat bij het S-model tot de standaarduitrusting behoort – stopt de voorwaartse drang van de B5 Biturbo vanwege het ontbreken van een begrenzer pas bij 322 km/h. Daarmee behoort het model tot de snelste stationwagons ter wereld. Op de Ferrari GTC4 Lusso (335 km/h) na kent hij geen concurrenten die dit tempo kunnen bijbenen.

AUTOBAHNRITTEN

Lange autobahnritten zijn het domein van de Alpina. Een snelheid van 250 km/h is daarbij eerder regel dan uitzondering, zolang je bereid bent om de vermogensreserves van de V8 te benutten zonder rekening te houden met het verbruik. Met een leeggewicht van meer dan twee ton ligt de B5 zelfs bij hoge snelheden als een blok op de weg. De besturing geeft een prettige tegendruk en werkt intuïtief. Dat geeft veel vertrouwen op hoge snelheid, terwijl het onderstel zelfs grove oneffenheden goed opvangt. De E63 weet dit comfortniveau niet helemaal te evenaren, wat vooral toe te schrijven is aan de harde kussens van zijn optionele Performance-stoelen. De uitstekende zijdelingse steun is gezien de hoge mate van dwarsdynamiek meer dan welkom, maar je zit niet zo supercomfortabel als in de Alpina. De mannen uit Affalterbach hebben overduidelijk sportiviteit heel hoog in het vaandel staan en de bestuurder mag dat gerust aan den lijve ondervinden. Zelfs in de Comfort-modus, als de luchtvering, de gaspedaalafstelling en de besturing eigenlijk op standje relaxed zouden moeten staan, blijft de E63 altijd gefocust en klaar om aan te vallen. En hij doet helemaal niet opdringerig of zelfs storend aan.

In vergelijking met de soepele B5 is het sportievere basiskarakter van de E63 echter duidelijk te merken. Het is dus de hoogste tijd om beide gespierde stations door een paar bochten te sturen. Naast een vierwielaandrijving die het grootste deel van het vermogen naar de achterwielen stuurt, beschikken beide stationwagons over actieve stabilisatoren die overhelneigingen tegengaan. Die weten effectief te verhullen dat deze auto’s meer dan vijf meter lang zijn. Bovendien beschikt de B5 over een achterasbesturing die de dynamiek naar een hoger plan moet tillen. Ten opzichte van de uitgangsbasis M550i beschikt de Alpina over kortere en straffere veren en ander dwarsdraagarmen. De AMG maakt gebruik van een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras, voor de Alpina levert specialist Drexler desgewenst een mechanische oplossing.

BETERE CONTROLE

Welke vrachtpatser werkt beter? De B5 mag op de Duitse Sachsenring laten zien wat hij in huis heeft. Met een snelheid van 220 km/h mogen de enorme Brembo’s aan het einde van het rechte stuk bij start-finish aan de bak. We sturen al remmend de eerste langzame rechterbocht in, wat veel beter werkt dan bij de M550i, die al in een relatief vroeg stadium last krijgt van onderstuur. De B5 heeft een veel betere controle over zijn vooras, met name dankzij de speciaal op dit model afgestemde Pirellibanden. Het onderstel zou nog wel een tandje straffer mogen zijn. Daar staat tegen over dat de achterzijde dankzij het sperdifferentieel bij de exit van de bocht veel beter meewerkt. Ook zorgt het optionele sportremsysteem voor een naadloze vertraging en heeft het een groot uithoudingsvermogen. Als je bedenkt dat de Alpina veel meer een snelle cruiser dan een gefocuste race-station wil zijn, doet hij het keurig op het circuit. Ten opzichte van de kleinere modellen B3 en B4 is dit model veel sneller op de Sachsenring.

En de E63? Daarin vergeet je al in de eerste bocht dat deze auto een bagageruimte met een inhoud van maximaal 1.820 liter heeft. Bizar, wat een beest is dit! Al bij het insturen lijkt deze auto spontaan 200 kilo van zich te hebben afgeschud, hij hapt energiek naar de apex en dankzij de uitgedokterde krachtverdeling van zijn vierwielaandrijving trapt hij altijd lichtjes met zijn achterkant naar de bochtuitgang. De dure keramische remschijven zouden alleen nog wat gretiger mogen toehappen; de stalen remschijven van de Alpina gaan daadkrachtiger te werk. Uiteindelijk zit er slechts één seconde verschil tussen beide kemphanen in gezinsverpakking, wat duidelijk in het voordeel van de soepeler afgestelde Alpina spreekt. De AMG heeft echter nog een troefkaart achter de hand: als je geen zin hebt in de ideale lijn, schakel je de driftmodus in en kun je wat plaatselijke Michelin-bewolking creëren. Het is dat deze auto al is behangen met sterren, anders had de E63 een dergelijke onderscheiding alleen al voor dit menu beslist verdiend. En achter de voorstoelen heb je gelukkig altijd plek voor een setje vervangende wielen …

We horen het je denken: wie gaat er nu met zo’n luxueuze stationwagon het circuit op en voelt vervolgens de behoefte opkomen om uit pure baldadigheid twee 295-sloffen op te roken? Inderdaad, dat zullen niet veel mensen doen. Maar de aantrekkelijkheid van een powerstation zit hem nu juist in de veelvoud aan mogelijkheden en het gevoel dat je altijd los kunt gaan als je daar zin in hebt. Die bumperklevende 911 in de binnenspiegel? Even naar de Alpen knallen? Shoppen bij Ikea? Het kan allemaal. Laat je fantasie maar de vrije loop.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De AMG is de dynamischer combi op het circuit en daarvoor hebben we veel respect. Voor dagelijks gebruik is de charmante Alpina de fijnere, nauwelijks minder snelle auto. Daarom wint die de lauwerkrans.