Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V (2004) – Op de rollenbank
Met GTA-motor die ook nog eens gechipt is!
13 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Joost Berendsen
- Op de rollenbank
De 21-jarige George van der Horst wilde graag een keer de befaamde Busso-motor proberen, dus kocht hij een geïmporteerde Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V uit 2004. Ondertussen is er al behoorlijk wat geld tegenaan gegooid, dus hopelijk weet de sportieve sedan vandaag een beetje te presteren.
Leven in de brouwerij
Na het behalen van het felbegeerde roze pasje trakteert George van der Horst uit Den Haag zichzelf aanvankelijk op een Volvo C30, maar daar raakt hij al snel op uitgekeken. “Het was een kale uitvoering met de 1,8-liter benzinemotor, dat was echt niets voor mij. Ik wilde graag wat meer leven in de brouwerij.” Met dat idee in zijn achterhoofd en een voorliefde voor Alfa Romeo besluit George op zoek te gaan naar een auto met een specifiek motorblok. “Ik wilde een Busso V6 proberen en dan het liefst een 3,2-liter. Je hebt in dat geval een beperkt aantal modellen waaruit je kunt kiezen. Aangezien ik een hoop kilometers op de snelweg rijd en veel te maken heb met dagelijks verkeer, ging ik op zoek naar de comfortabelste auto van het stel.”
Zwitserse roots
Bij een autohandelaar koopt George uiteindelijk een nette Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V, die vlak daarvoor is geïmporteerd uit Zwitserland. “De eerste eigenaar was volgens mij stokoud, die geboortedatum was nog van voor de oorlog. Daarna is de auto nog naar iemand anders gegaan en in Nederland ben ik nu de eerste particuliere eigenaar.” George is dolblij met zijn aanwinst, al zijn er ook mindere kanten. “De onderhoudskosten zijn flink en er zijn elektronische storingen die komen en gaan, dus de auto maakt de reputatie van Alfa Romeo wel waar.”
Sinds december 2023 heeft de rechtenstudent behoorlijk wat geïnvesteerd. “Twee maanden geleden is de 166 bij een specialist geweest, daar is het motorblok helemaal uit elkaar gehaald. Toen zijn er wat pakkingen, de keerringen en de distributieset vervangen. Ook de versnellingsbak was er onderuit, dus er is meteen een sperdifferentieel geïnstalleerd.”
Startproblemen
Het moment van de waarheid breekt aan, rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven brengt alles in gereedheid om de 3,2-liter V6 eens flink aan de tand te voelen. George heeft wel vertrouwen in de vermogensmeting: “Bij aankoop heb ik de Alfa laten chippen, dan krijg je er tien pk bij. Verder zit er een sportuitlaat onder, dat zou ook nog wat moeten opleveren. Het blijft natuurlijk een oude auto, dus ik denk dat het vermogen rond de 250 pk zal liggen.” De Alfa Romeo lijkt aanvankelijk een stuk minder zin te hebben in een avontuur op de rollenbank, want ‘s ochtends voor vertrek wil de 166 niet starten. In de handen van Ghisbert zet de eigenzinnige Italiaan echter een keurige prestatie neer: 249 pk en 288 Nm. De rollenbankbaas is te spreken over de Alfa Romeo: “De motor is eigenlijk als nieuw, hij doet het perfect.” Ook George is tevreden en hoopt nog lang van zijn Busso V6 te kunnen genieten: “Ik vind het nog steeds een geweldige auto en ben niet van plan om hem ooit te verkopen.”
Mogelijk is het dan ook niet de laatste keer dat we George en zijn 166 voorbij zien komen: “Mijn plan met de auto is gewoon om kilometers te maken en door te rijden naar de drie of vier ton, het zou leuk zijn als ik dan mag deelnemen aan Klokje Rond.”
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 166 3.2 V6 24V Progression |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 48.690 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.179 cc |
Maximaal vermogen | 177 kW / 240 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 289 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.720 mm / 1.800 mm / 1.406 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.515 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 215/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 245 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s |
Brandstofverbruik | 12,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 297 g/km |