Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V Selespeed (1999)
Knoppenbonken
De Selespeed is recentelijk toegevoegd aan het 156-gamma. Op basis van de 2.0 Twin Spark is de Selespeed als apart model in de prijslijst verschenen. Voor zesduizend gulden meer dan de 'gewone' 2-liter. Daarvoor heb je een geraffineerd schakelsysteem én een lekkere airco méér. Hoe lekker en geraffineerd is die Selespeed? Nou, hij kan eigenlijk alles. Het systeem is in de basis betrekkelijk simpel: de Alfa heeft een gewone vijfbak, alleen de bediening ervan (koppeling intrappen, wisselen van versnelling, koppeling weer op laten komen) wordt voor u gedaan. Het enige dat de coureur, eh, bestuurder, moet doen is het even activeren van de elektronica die die handelingen in gang zet. Hoe kun je schakelen? Dat kan op drie manieren. De leukste is natuurlijk via de knoppen op het stuurwiel. De plus is voor opschakelen, met de min schakel je terug. Dus je vertrekt in de eerste versnelling, bij 3000 of 3500 toeren druk je met je rechterduim op de + en met een tikkeltje inhouden zit je in 2. Je kunt je rechtervoet gewoon op het gas houden, maar even liften met het gas gaat prettig. Dat werkt de souplesse van het overschakelen in de hand. Kom je in 4 aan voor een bocht en wil je terug naar 2, dan kun je tijdens het remmen twee keer op de min drukken en... klaar. Selespeed geeft dan dat subtiele dotje tussengas, dát is racy. Terugschakelen is overigens niet echt nodig. Zodra de snelheid te laag wordt voor een bepaalde versnelling, schakelt de bak zélf terug. Kom je van de snelweg in 5 en nader je een rood verkeerslicht, dan is geleidelijk afremmen alles wat u hoeft te doen. De Selespeed regelt 't allemaal. Het kan ook anders. Op de plek waar normaal de pook zit, heeft de Selespeed een soort joystick. Een klein tikje naar voren (opschakelen) of terug is genoeg voor het veranderen van verzet. Hetzelfde dus als de stuurknoppen. Alleen zit deze pook er niet slechts voor 'erbij'. Wil je naar z'n vrij (of N van neutraal) of naar de achteruit (R van reverse), dan móet je dat met die joystick doen. Dat kan niet via het stuur. En dan is er nog iets. Voor in de file of druk stadsverkeer moet u het knopje City net naast de pook even indrukken. Dan werkt Selespeed als een automatische bak.
Sportief is 'ie en blijft 'ie
Het stuurknoppen-schakelen is natuurlijk dé attractie van deze auto. Want het zou de toch al sportieve 156 nog een slagje 'heter' kunnen maken. Want niet vergeten: we hebben wel mooi 155 pk aan boord in een scherp sturende, heerlijk liggende voorwielaandrijver. We beginnen met de minpunten van de Selespeed. De tijd die het systeem nodig heeft om van 1 naar 2 op te schakelen is te lang. Je valt daardoor voor je gevoel fiks terug in snelheid en dat geeft een beetje een hobbelig 'aan/uit-gevoel'. Van 2 naar 3 en verder omhoog gaat het vloeiender. Vooral als je het systeem gaat aanvoelen - daarmee bedoelen we dat even liften van het gaspedaal - dan gaat 't even wat soepeler. Let wel: dat is niet nodig. Praktische probleempjes zijn er ook. Als je van kiet gaat in 1 en meteen een scherpe bocht instuurt, en je wilt dán opschakelen naar 2 via de knop dan... dan zit de + opeens aan de andere kant! Dan moet je dus -f met je joystick aan de gang of razendsnel omschakelen in je hoofd. Verder went het stuurknoppenschakelen erg snel. Een auto als een 156 koop je niet alleen voor die speciale bakbediening. Want mogen we u nog even herinneren aan dat schitterende interieur dat de auto standaard heeft? Verder is het lijnenspel onovertroffen en hebben de Italianen een uitstekende tussenweg gevonden om te voorkomen dat een sportief sturende auto als een 156 stug en oncomfortabel wordt. Een 156 met deze motor is een echte Gran Turismo. Al zijn de (hoofd)ruimte achterin en de bagageruimte niet super. Goed, voor f 6.000 meer heb je dus een 156 2.0 mét fijne airco (dik 3 mille los) en die vernuftige bakbediening. Is deze Alfa die meerprijs waard? Dat is erg lastig. Want 'gemak' is moeilijk in geld uit te drukken. De sportieve meerwaarde van de Selespeed valt ons tegen. Het systeem maakt de 156 als sportieve sedan nauwelijks nog aantrekkelijker. Aan de andere kant: het biedt beduidend meer dan een gewone automaat. Zo bekeken is de hogere prijs goed te rechtvaardigen.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 156 2.0 T.Spark 16V Selespeed |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.112 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.970 cc |
Maximaal vermogen | 114 kW / 155 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 187 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.430 mm / 1.745 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.595 mm |
Massa leeg | 1.245 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 216 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,8s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 203 g/km |
Lees ook
Klokje Rond: Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark (2000)
Occasion Test: Alfa Romeo 156 2.5 V6 (1998)
Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1998)
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Lezersreacties (7) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.