Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1998)
Italiaans temperament
Als je het over dieselmotoren hebt, is Alfa Romeo niet het eerste merk waar je aan denkt. Toch hebben die 'sporty' Italianen al weer heel wat jaren van die zelfontbranders in het gamma. Voor de 156 heeft Alfa extra zijn best gedaan. Een echte 'state-of-the-art'-diesel met Common-rail directe inspuiting zorgt voor de aandrijving van de 156 JTD's. Er zijn twee versies te koop: de vijfcilinder 2.4 met 136 paardenkrachten en maar liefst 304 Nm trekkracht, en de door ons geteste 1.9 vierpitter met 105 pk en 255 Nm. Na even een tel voorgloeien, ontwaakt de JTD toch opvallend beschaafd uit zijn slaap. Met opgewarmde olie en koelvloeistof trekt de Alfa-motor vanaf zoÕn 1500 toeren al flink. Vanaf 1800 toeren komt de echte berekracht los en pas bij 4500 toeren begint 'ie er genoeg van te krijgen. Wat bij de Alfa extra opvalt, is de mooie stille loop bij constante snelheden. Je hoort de motor alleen maar als er flink gas wordt gegeven. Daarnaast doet de manier waarop de JTD-krachtbron zijn soepele kracht ten tonele brengt nog het meest denken aan een benzinemotor. Ook zijn de trillingen bij stationair draaien uitstekend gedempt. In deze 156 vergeet je dan ook gewoon dieselend op pad te zijn.
Van zo'n mooie, moderne diesel mag je een spaarzame omgang met brandstof verwachten. Een ritje rustig rijden met niet te veel stadswerk resulteerde in gemiddeld 1:16,7. Over de hele testperiode was dat 1:14,9. Verbruikstechnisch gezien is Alfa er dus ook in geslaagd een topdiesel te maken.
Een top van 188 is royaal voldoende voor het huidige verkeer en misstaat ook niet bij een snelle rit door Duitsland. Het sprintje van 0 naar 100 doet de Alfa in 12,5 tellen. Dat is twee volle tellen langzamer dan de fabriek opgeeft. Met name die vlotte tussensprintjes en het grote gemak waarmee ze worden uitgevoerd maken de Alfa tot een heerlijke rijmachine.
Aan deze diesel is standaard een handgeschakelde vijfbak gekoppeld. Op het schakelen hebben we weinig aan te merken: nauwkeurig te bedienen, eenduidige posities en licht. Voor je genot ga je daar in zitten roeren, hoewel dat bij zo'n sterke diesel nauwelijks nodig is.
Loftrompet
We roemden het onderstel van de 156 al eerder en ook hier moet de loftrompet weer in actie komen. Met de 156 kun je zo ongegeneerd hard de hoek om dat je je blijft verbazen. Gas los in een snelle bocht doet hem hoegenaamd niets. Onderstuur steekt pas heel laat de kop op en dan ga je zo hard dat je met een andere auto al in het struikgewas had gelegen. Echt subliem. Remmen moet zo'n rappe turbodiesel natuurlijk ook goed doen. Paniekstops leveren een korte, strakke remweg op.
Zo'n diesel koop je voornamelijk als je veel kilometers moet maken. Om telkens fris aan te komen is comfort een erg belangrijk gegeven. Herrie is bijvoorbeeld een vermoeiende factor, maar daar heb je bij deze auto niet zo'n last van. Hij is lekker stil. Een goede zit is ook belangrijk voor kilometervreters. De sportieve zetels van de Alfa zitten minder prettig voor bredere mensen. Ze bieden wel genoeg steun op de belangrijke plaatsen. Een goede zit bereik je ook door optimale verstel-mogelijkheden. De auto heeft overigens ook een in twee richtingen verstelbaar stuur en hoogteversteling voor de bestuurdersstoel. Wie een keihard geveerde Alfa verwacht, komt bedrogen uit. De meeste oneffenheden weet het onderstel aardig te verbergen voor de inzittenden. Met korte richels heeft de Alfa duidelijk moeite.
Beenruimte achterin is er voldoende, maar de hoofdruimte valt echter tegen, want je zit gewoon met je hoofd tegen het dak. Jammer genoeg kan de achterbank niet in ongelijke delen worden neergeklapt. Het dashboard van de Alfa is een lust voor het oog, maar een deel van de snelheidsmeter is niet afleesbaar en niet alle knopjes zitten op even logische plekken.
Verder viel ons nog op dat de Alfa zo'n solide indruk maakte. Deze 156 zit dermate goed in elkaar dat 'ie op ons standaard rammelweggetje niet meer gerucht produceerde dan een degelijke 'Duitser'. Al met al komt de Alfa 156 uitstekend uit deze test naar voren. Het is een absolute topper op dieselgebied. En dan die prachtige lijnen...
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 156 1.9 JTD |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.707 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 255 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.430 mm / 1.745 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.595 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 185/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,2 s / 12,9 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 155 g/km |