AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Afscheid Duurtest: Mitsubishi Outlander PHEV

Langere adem dan gedacht

44 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 21 2019
AutoWeek 21 2019

Je leest het in AutoWeek 21 2019

Een van de meest besproken plug-in hybrides van de laatste jaren is de Mitsubishi Outlander PHEV. Vorig jaar kreeg hij een nieuwe aandrijflijn en dat was voor ons reden hem in een duurtest op te nemen. Hoe is die periode van een half jaar bevallen?

Het voordeel van een hybride aandrijflijn in combinatie met een accupakket dat je via een stekker kunt volladen, is de op papier ontzettend gunstige CO2-uitstoot. Dat is in deze tijden waarin vergroening van het wagenpark een issue blijft, gunstig om een model onder de aandacht te houden. Aan een mooi cijfer voor de uitstoot van kooldioxide zit nog een voordeel: het houdt de bpm lekker laag. Een jaar geleden kreeg de Outlander PHEV een update, waarbij de nieuwe aandrijflijn zo zijn voordelen bracht. Sinds die tijd doet hij het met een 2.4 benzinemotor, die werkt volgens het Atkinson-principe.

Toyota en Ford gebruiken ook motoren die lopen volgens de Atkinson-cyclus voor hun hybrides. Maar het grootste voordeel van de vernieuwde Outlander zit ’m in de toegenomen elektrische actieradius. De auto kan al gauw 30 kilometer emissievrij rijden. En daarbij kun je gerust snelheden tot 130 km/h aantikken. Echt streng was de winter waarin we hem reden niet; we kwamen altijd minimaal 28 kilometer ver op een lading. Bij het stijgen van de temperaturen ging de actieradius richting 35 kilo meter en wanneer we voornamelijk over 80-kilometerwegen reden, zagen we de elektrische actieradius richting de 40 kilometer gaan.

Het 13,8 kWh-accupakket is in 3 uur vol aan een laadpaal; via het stopcontact duurt het 6 uur. Dat laatste deden we aan het einde van de duurtest vaak, omdat onze eigen laadplek in beslag genomen werd door de Hyundai Kona Electric, die met zijn 64 kWh-accupakket echt alle tijd nodig had om bij te laden.

Pluggen deden we vaak, in de eerste drie maanden reed de Mitsubishi vooral kortere ritten. In de tweede helft van de duurtest stuurden we hem vaker verder weg, en dan zie je nog beter wat het verbruik wordt zodra de accu niet meer helemaal vol is. Bijladen doet hij dan nog wel via het uitrollen of remmen, en je kunt er via een knop voor kiezen dat hij bijlaadt onderweg. Zonder te pluggen moet je behoorlijk je best doen om de Outlander op een verbruik van 1 op 11 te krijgen.

TOYOTA-NIVEAU

Over de elektrische kwaliteiten van de aandrijflijn zijn we te spreken, over de overgang van benzinemotor naar elektromotor eveneens. Dat gaat zo vloeiend, dat je kunt spreken van Toyota-niveau. Over de Outlander als auto zijn we iets minder enthousiast. De jaren beginnen nu toch echt wel te tellen voor het in 2013 gelanceerde model. Je ziet het vooral aan het interieur, waar een onlogische samenhang van knoppen, wijzers en een touchscreen ver weg staat van de strakke, moderne interieurs die je in steeds meer auto’s ziet. Het duurt echt lang voor je blindelings de Mitsubishi bedient. Het materiaal komt wel heel robuust over, en dat is ook wat waard.

Qua rijeigenschappen is de Outlander een comfortabele lobbes, maar de demping van de Bilstein-schokdempers die de S-Edition kenmerken, voelt wel stevig. Dat levert een beetje een merkwaardige combinatie op. In de aflevering van Oud en Nieuw waarvoor we de vroegste Outlander opzochten, stelden we vast dat de verre voorouder een stuk dynamischer en lichtvoetiger overkomt. Bij het zoeken naar een geschikte concurrent voor een vergelijkende test kwamen we erachter dat de Outlander PHEV een bijzondere positie inneemt. Er zijn plug-in hybride-SUV’s in een duurder segment en andere prijsklasse (Volvo XC60 en Mercedes GLC-klasse) en in een lagere klasse. We lieten ons keuze vallen op de Kia Niro PHEV, een stukje kleiner, maar voorzien van vergelijkbare techniek. Hij versloeg als verfijndere auto de Mitsubishi.

In zijn eigen segment komt er nu wel meer tegenstand. Opel en Peugeot hebben al hun 300 pk sterke plug-ins aangekondigd van respectievelijk de Grandland X en de 3008. Ook van de nieuwe Ford Kuga verschijnt een plug-in hybride-variant, maar tot die tijd heeft de Outlander PHEV in zijn klasse nog het rijk alleen. Dus wie veel kan en wil stekkeren, en niet lang kan wachten, kan zijn slag slaan met de Outlander PHEV, die bij € 34.500 begint. Onze S-Edition met werkelijk alles erop en eraan kost € 50.500. Het is zeker niet de modernste auto, maar qua aandrijflijn staat hij bij het juiste gebruik zijn mannetje.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Elektrisch doet hij het prima
  • + overgang benzinemotor elektromotor verfijnd
  • -Onzuinig wanneer je niet plugt
  • -Verouderd interieur

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Outlander PHEV S-Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 51.000

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.360 cc
Maximaal vermogen 176 kW / 240 pk
Maximaal koppel 300 Nm
Accu capaciteit (bruto) 14 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.695 mm / 1.800 mm / 1.703 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.855 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/55R18Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s
Brandstofverbruik 2,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 46 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 15
Ik kijk met meer genoegen terug op 5 jaar ('13-'18) Outlander PHEV rijden dan de vier jaar E91 330d daar weer voor. Niet foutloos, zeker niet moeders mooiste maar ruim, betrouwbaar, comfortabel en ondanks het meeslepen van een volledig hybride systeem zuiniger dan veel concurrenten in dezelfde klasse op benzine.
Ton Nijkamp
Ton Nijkamp
  • 12
Een sterk ondergewaardeerde auto, vaak als Foutlander betiteld. Iedereen die ik ken, die er een heeft of gehad heeft, is er enthousiast over.
Misschien niet moeders mooiste, maar wel heel ruim en praktisch.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 1
Natuurlijk heeft ie meer ruimte dan een 330d. Dat heeft een boedelbak ook. Ik heb eens serieus naar de vorige gekeken, die deed me dan ook meer denken aan een boedelbak met goedkope stoeltjes dan aan een auto. Noem mij maar verwend, maar ik wist serieus niet dat zoiets nog bestond. Slechte stoelen, beroerde zitpositie, kneuterige knopjes/hendels om de boel te verstellen. En de rest van het interieur was ook weinig soeps.
.
Mede door dit forum was ik bijna gaan geloven dat Aziatische auto’s inmiddels konden tippen aan mooi Europees spul. Gelukkig werd ik weer wakker geschud. Als ik het merk niet had geweten en ik moest raden waar ze me in hadden gezet, had ik gegokt een nieuw model Lada dat met beperkt budget was gecreëerd.
.
Maar aan deze duurtest te horen, is het inmiddels een heel andere auto geworden. Maar ik trap er niet meer in ?
RX Men 8
RX Men 8
  • 3
Tja smaken verschillen. Ik vind het niet leuk als een auto te mooi probeert te zijn, geen porem als ie oud en vies wordt. Robuust en pretentieloos is meer mijn ding, dus ik hou ze in het oog. Wel balen dat al die buitenlandse vraag de occasionprijs hoger maakt.
Anoniem
Anoniem
  • 8
Als je braaf stekkert met deze gezinstaxi heb je er een hele goeie aan. De meeste gezinssritjes zijn niet langer dan 10 km.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Ik heb niks met een Prius of een Tesla, maar deze Outlander ziet er wel fatsoenlijk uit, en is gewoon heel ruim en betrouwbaar, voor een prima prijs. Zeer interessant voor de kortere ritten als pakezel en gezinsauto.
lostspider
lostspider
  • 2
Ik weet het niet met die phev's. Je sleept een hoop gewicht en techniek mee om zegge en schrijven 28 km elektrisch te kunnen rijden. Dat zet toch geen zoden aan de dijk.
Meridian
Meridian
  • 1
M'n compagnon heeft deze gehad, zegge en schrijven 1 jaar.
Leuk voor een rondje door het dorp of om de kerk maar daarbuiten vreselijk duur in verbruik.
Ritje Amsterdam - Hamburg met een gemiddelde verbruik van 1 op 8 bij constant 130 op de teller. Drama
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 3
Ik schatte onze zuiderburen al slimmer in dan 'dnOllander'. Nu weet ik het zeker.
Veel plezier gewenst met die goedkope en goed onderhouden PHEV's uit Nederland. Ze gaan ongetwijfeld nog jaren mee!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Prima ruime auto voor mensen met een regelmatig leven die kunnen stekkeren.
427v8
427v8
  • 3
Ik heb de mijne vorige week helaas moeten verkopen, want hij werd te duur in de bijtelling. De Tesla Model 3 die ik nu heb, rijdt lekkerder, maar ik had met alle plezier nog wel langer in de Outlander willen rijden. Mijn eigen verbruikscijfers waren beter dan in deze duurtest. Ik kwam gemiddeld uit op 1 op 20. Op vakantie op de autosnelweg met 130 op de teller, haalde ik 1 op 11. Bij mij stond inmiddels 2 ton op de teller, maar de auto reed nog steeds top. Alle elektronische snufjes (adaptive cruisecontrol, lane departure warning etc.) deden het ook nog. Voor gezinnen is het prima keuze: ruim, betrouwbaar, lage wegenbelasting tot 2021 en zuinig.
vd Laar
vd Laar
  • 2
Kennis van me heeft er een, alleen voor de bijtelling van destijds. Verbruik is inderdaad immens, maar hij rijdt dan ook veel te sportief.
Voor mensen die normaal rijden en niet zoveel kilometers maken lijkt me dit een prima wagen.
De rest BPM die er nog op zit wordt trouwens door onze belastingdienst keurig overgemaakt naar de nieuwe eigenaar die hem exporteert, absurde regeling.
Vulcan 750
Vulcan 750
  • 6
@Meridian: gewoon niet waar! Als je normaal 130 rijd en fatsoenlijk anticipeert op het overige verkeer dan kom je eerder op 1:12 uit. Rij 10 kilometer langzamer (120) dan rij je maar zo 1:14 op zo'n afstand. Kortere ritten zijn nog zuiniger te doen. Een Outlander is een heerlijke auto om te rijden, ik weet niet met wat voor auto's sommige criticasters vergelijken, maar een nieuwe Outlander phev koop je al vanaf 36k. Nog steeds een dijk van een aanbieding, zeker in de prijsklasse 35-40k.
AutoMaatje
AutoMaatje
  • 2
Opvallend, hoe vaak bepaalde reaguurders bij deze auto in de verleiding komen een volslagen hoax uit de dikke duim te zuigen....
hallo zeg
hallo zeg
  • 3
Doe mij maar gewoon een moderne diesel, die is even zuinig of zelfs nog zuiniger, minder zwaar, minder complex, dus minder storingsgevoelig, gaat langer mee zonder gedoe, en is in mijn ogen ook beter voor het milieu.(minder grondstoffen, roetfilter, geen onnodige accu's, minder rest afval, dieselmotor draait meer km dan benzine)
Anoniem
Anoniem
  • 3
Koop niet blind: BMW 330d vanaf €60000 en een PHEV vanaf €35000 zou het hier aan kunnen liggen?
Bimmert
Bimmert
  • 1
Het is zeker geen verfijnde auto, maar voor 35k wel een goede aanbieding.
Banshee001
Banshee001
  • 3
Helaas is deze auto voor de particulier in NL te duur om te rijden. Zuinig en veel elektrisch rijden kan, maar door de gewichts straf in ons wegenbelasting systeem pakt de PHEV toch duur uit.
nitro68
nitro68
  • 5
Hallo Zeg:
Moderne diesel minder complex?? Hahahahaha, nou, niet echt hoor.
Eerder meer complex met al die uitlaatgas reiniging systemen en vol roetende egr kleppen.
Weet wel zeker dat deze Outlander betrouwbaarder en minder storingen heeft dan welke Primijum diesel dan ook.
nitro68
nitro68
  • 2
Meridian:
Dat was waarschijnlijk de versie zonder benzine motor met de atkinson cycle, die zijn aanzienlijk dorstiger.
Wheeler Dealers
Wheeler Dealers
  • 0
Zoutloze auto (best sexloos) voor vele alleen maar gekozen ivm de lagere bijtelling
south
south
  • 8
Particulier gekocht voor nog geen 15k. 120k op de teller, goed onderhouden en praktisch full options (instyle). €46 mrb, 1 op 27 met veel stekkeren en veel stadsritjes. Hoge zit, fijn rijgedrag en veel luxe. Ontzettend betrouwbare auto. Gezinsauto met veel ruimte. Zonder electra nog steeds 1 op 14 (120km/u) voor lange stukken. Wat wil je nog meer.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@NOW
.
Klopt, maar ik maakte het vergelijk dan ook niet. Mijn persoonlijke overweging was overigens deze of een Golf GTE. 1.000 keer liever die Golf. Waarbij aangetekend dat het puur ging om de fiscaliteit (het betrof een overweging voor een auto van de zaak bij een opdrachtgever). Dat buiten beschouwing latend, heb ik andere voorkeuren.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@South
.
Wanneer je veel ‘stekkert’, dan is het een begrijpelijke overweging. Je hebt er dan een praktisch voertuig aan. Maar dan moet wel over een aantal zaken heen stappen. Zit je nooit lang in de auto en ben je klein van stuk, dan zal dat makkelijker zijn.
Rien1980
Rien1980
  • 1
Outlander PHEV op LPG. Dan zit je goed.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze auto verdient eigenlijk een betere koets en een moderner interieur, want er is zeer weinig mis mee op elk ander vlak. Zeker gezien de prijs die Mitsubishi vraagt voor deze Outlander.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Wat een aantal mensen vergeten is dat de meerderheid van de outlanders nog steeds in NL rondrijdt en als ik met woon-werk om me heen kijk valt het op dat ik alle drie de generaties zie rondrijden. Zijn nu vooral particulieren die lekker stekkeren en zo met korte ritten nauwelijks benzine verstoken en toch met dezelfde auto op vakantie kunnen. En je kan veel meenemen en hij heeft vierwielaandrijving. Tja, snap wel dat deze auto nog steeds kopers heeft ook zonder alle subsidies.
Bimmert
Bimmert
  • 0
ppep,
een andere buitenkant, andere binnenkant. Je wil eigenlijk een andere auto voor dit geld?
427v8
427v8
  • 1
@VD LAAR: "De rest BPM die er nog op zit wordt trouwens door onze belastingdienst keurig overgemaakt naar de nieuwe eigenaar die hem exporteert, absurde regeling."
Dit is onjuist. Op een Outlander PHEV zit geen BPM, dus dat kan je bij export ook niet terug vragen.
henkdrie
henkdrie
  • 1
Tsja. Mijn occasion Jaguar XJ 3.0 diesel rijdt gemiddeld 6.8 l/100km, met een vlotte rijstijl. Ik zie het nut niet van dit soort auto’s.
Tok Poortvliet
Tok Poortvliet
  • 0
Ik snap de ophef van sommigen niet helemaal. Prima - als je de auto niet mooi vindt. Mij past hij best. Voor mijn hobby heb ik een 4 x 4 nodig. Rijd vaak op (slechte) boerenpaden en door nat land. En ik heb ruimte nodig. Voor mijn labrador en spullen. En dan is zo'n automaat mooi meegenomen. Mijn gemiddelde? 94% elektrisch na 3000 km. Als dat niet zuinig ( en CO2 vriendelijk ) is? En voor minder dan 40 mille - gloednieuw...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@427V8:"Dit is onjuist. Op een Outlander PHEV zit geen BPM".
.
Voer het kenteken in op de RDW-site en je ziet dat de bruto BPM € 1.440, is.
.
Vanaf 1 januari 2015 betaalden we BPM gebaseerd op (volstrekt theoretische) TTW CO2-emissie waarden, dus ook voor PHEV's.
Always a better way
Always a better way
  • 2
Inderdaad gewoon niet waar! Ik rijd hem zelf en rij op 100km (vertrekken met opgeladen accu) 1:22. Wanneer ik met lege accu rij kom ik makkelijk op 1:15 uit. Je moet alleen niet harder dan 120-130kmu rijden.
Prima auto. Ik rijd er trouwens ook gewoon 50km mee op een volle accu. Wel regenereren met de flippers inderdaad en op de Eco modus rijden. Met Save kun je de acculading uitsmeren over de gehele rit. Save op snelweg en Save uitzetten wanneer je van de snelweg af gaat. Simpel.
Klone
Klone
  • 0
Tsja, doodzonde dat die autos zoveel geëxporteerd worden. Ik rijd dagelijks 13 km heen en terug van/naar mijn werk. Hiermee kan ik dus voor mijn woon-werk verkeer volledig elektrisch rijden. Zoiets geldt natuurlijk voor best veel mensen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Is dat niet op de (EV)fiets te doen?
A3 White
A3 White
  • 0
Onlangs 5 dagen in gereden en is mij erg goed bevallen. Videotje gesproken verbruik cijfers zijn 1:18 en 1:13 de text in de video laat 1:12.8 zien. Dat is een wonderbaarlijk gemiddelde.
Als de 1:12.8 alleen de benzine KM zijn dan is dat best knap voor een zware grote SUV.
Hoekre
Hoekre
  • 1
Wat ik hier mis dat alle mensen ervan uitgaan dat stekkkerem gratis is ????
Ho o r hier 1 op 20 1 op 12 maar dat sterkeren is niet gratis ook al heb je zonnepanelen die moest je ook kopen en afschrijven.
Eno123
Eno123
  • 0
Het blijft een van de lelijkste auto's op de Nederlandse wegen. Gewoon een vormloze homp klei.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Hoekree: klopt, maar als je uitrekent hoeveel brandstof je bespaart dan verdien je de investering wel een stuk sneller terug dan iemand die geen PHEV of EV heeft. En er zijn zat mensen die op het werk gratis kunnen laden. Verder vind ik dit nou niet de auto om veel 120-130 mee te gaan rijden; Kan het natuurlijk prima, maar dan moet je niet gek staan te kijken over een hoog verbruik.
Miamidade
Miamidade
  • 0
16.000 een duurtest noemen? Autobild.de doet dit beter: 100.000, regulier garagebezoek en uit elkaar halen. Binnen de RNM-alliantie zou Renault hier iets mee moeten kunnen..bijvoorbeeld in de Kadjar of Scenic.
zeebra
zeebra
  • 0
De gewone Niro is een goed alternatief en valt toch echt in dezelfde klasse. Alleen de bagageruimte is 35 liter kleiner. Kijk ook naar wielbasis, spoorbreedte en breedte van de koets. Ja, de Mitsubishi is hoger en langer maar dat zie je niet in de leefruimte terug. Dit is al eerder getest door Autobild(met de Toyota RAV4). Conclusie was dat de Niro de betere auto is.
Vulcan 750
Vulcan 750
  • 0
Zo'n Kia Niro is zeker niets mis mee, maar zit echt niet in dezelfde klasse Zeebra. De Outlander is i.t.t de Niro behoorlijk groter, heeft 4-wiel aandrijving en is 100 pk sterker (240-140pk).

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum