Afscheid Duurtest: Mitsubishi Outlander PHEV
Langere adem dan gedacht
44 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een van de meest besproken plug-in hybrides van de laatste jaren is de Mitsubishi Outlander PHEV. Vorig jaar kreeg hij een nieuwe aandrijflijn en dat was voor ons reden hem in een duurtest op te nemen. Hoe is die periode van een half jaar bevallen?
Het voordeel van een hybride aandrijflijn in combinatie met een accupakket dat je via een stekker kunt volladen, is de op papier ontzettend gunstige CO2-uitstoot. Dat is in deze tijden waarin vergroening van het wagenpark een issue blijft, gunstig om een model onder de aandacht te houden. Aan een mooi cijfer voor de uitstoot van kooldioxide zit nog een voordeel: het houdt de bpm lekker laag. Een jaar geleden kreeg de Outlander PHEV een update, waarbij de nieuwe aandrijflijn zo zijn voordelen bracht. Sinds die tijd doet hij het met een 2.4 benzinemotor, die werkt volgens het Atkinson-principe.
Toyota en Ford gebruiken ook motoren die lopen volgens de Atkinson-cyclus voor hun hybrides. Maar het grootste voordeel van de vernieuwde Outlander zit ’m in de toegenomen elektrische actieradius. De auto kan al gauw 30 kilometer emissievrij rijden. En daarbij kun je gerust snelheden tot 130 km/h aantikken. Echt streng was de winter waarin we hem reden niet; we kwamen altijd minimaal 28 kilometer ver op een lading. Bij het stijgen van de temperaturen ging de actieradius richting 35 kilo meter en wanneer we voornamelijk over 80-kilometerwegen reden, zagen we de elektrische actieradius richting de 40 kilometer gaan.
Het 13,8 kWh-accupakket is in 3 uur vol aan een laadpaal; via het stopcontact duurt het 6 uur. Dat laatste deden we aan het einde van de duurtest vaak, omdat onze eigen laadplek in beslag genomen werd door de Hyundai Kona Electric, die met zijn 64 kWh-accupakket echt alle tijd nodig had om bij te laden.
Pluggen deden we vaak, in de eerste drie maanden reed de Mitsubishi vooral kortere ritten. In de tweede helft van de duurtest stuurden we hem vaker verder weg, en dan zie je nog beter wat het verbruik wordt zodra de accu niet meer helemaal vol is. Bijladen doet hij dan nog wel via het uitrollen of remmen, en je kunt er via een knop voor kiezen dat hij bijlaadt onderweg. Zonder te pluggen moet je behoorlijk je best doen om de Outlander op een verbruik van 1 op 11 te krijgen.
TOYOTA-NIVEAU
Over de elektrische kwaliteiten van de aandrijflijn zijn we te spreken, over de overgang van benzinemotor naar elektromotor eveneens. Dat gaat zo vloeiend, dat je kunt spreken van Toyota-niveau. Over de Outlander als auto zijn we iets minder enthousiast. De jaren beginnen nu toch echt wel te tellen voor het in 2013 gelanceerde model. Je ziet het vooral aan het interieur, waar een onlogische samenhang van knoppen, wijzers en een touchscreen ver weg staat van de strakke, moderne interieurs die je in steeds meer auto’s ziet. Het duurt echt lang voor je blindelings de Mitsubishi bedient. Het materiaal komt wel heel robuust over, en dat is ook wat waard.
Qua rijeigenschappen is de Outlander een comfortabele lobbes, maar de demping van de Bilstein-schokdempers die de S-Edition kenmerken, voelt wel stevig. Dat levert een beetje een merkwaardige combinatie op. In de aflevering van Oud en Nieuw waarvoor we de vroegste Outlander opzochten, stelden we vast dat de verre voorouder een stuk dynamischer en lichtvoetiger overkomt. Bij het zoeken naar een geschikte concurrent voor een vergelijkende test kwamen we erachter dat de Outlander PHEV een bijzondere positie inneemt. Er zijn plug-in hybride-SUV’s in een duurder segment en andere prijsklasse (Volvo XC60 en Mercedes GLC-klasse) en in een lagere klasse. We lieten ons keuze vallen op de Kia Niro PHEV, een stukje kleiner, maar voorzien van vergelijkbare techniek. Hij versloeg als verfijndere auto de Mitsubishi.
In zijn eigen segment komt er nu wel meer tegenstand. Opel en Peugeot hebben al hun 300 pk sterke plug-ins aangekondigd van respectievelijk de Grandland X en de 3008. Ook van de nieuwe Ford Kuga verschijnt een plug-in hybride-variant, maar tot die tijd heeft de Outlander PHEV in zijn klasse nog het rijk alleen. Dus wie veel kan en wil stekkeren, en niet lang kan wachten, kan zijn slag slaan met de Outlander PHEV, die bij € 34.500 begint. Onze S-Edition met werkelijk alles erop en eraan kost € 50.500. Het is zeker niet de modernste auto, maar qua aandrijflijn staat hij bij het juiste gebruik zijn mannetje.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Elektrisch doet hij het prima
- + overgang benzinemotor elektromotor verfijnd
- -Onzuinig wanneer je niet plugt
- -Verouderd interieur
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Outlander PHEV S-Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 51.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 2.360 cc |
Maximaal vermogen | 176 kW / 240 pk |
Maximaal koppel | 300 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 14 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.695 mm / 1.800 mm / 1.703 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.855 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s |
Brandstofverbruik | 2,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 46 g/km |
Lezersreacties (44) (gesloten)
Misschien niet moeders mooiste, maar wel heel ruim en praktisch.
.
Mede door dit forum was ik bijna gaan geloven dat Aziatische auto’s inmiddels konden tippen aan mooi Europees spul. Gelukkig werd ik weer wakker geschud. Als ik het merk niet had geweten en ik moest raden waar ze me in hadden gezet, had ik gegokt een nieuw model Lada dat met beperkt budget was gecreëerd.
.
Maar aan deze duurtest te horen, is het inmiddels een heel andere auto geworden. Maar ik trap er niet meer in ?
Leuk voor een rondje door het dorp of om de kerk maar daarbuiten vreselijk duur in verbruik.
Ritje Amsterdam - Hamburg met een gemiddelde verbruik van 1 op 8 bij constant 130 op de teller. Drama
Veel plezier gewenst met die goedkope en goed onderhouden PHEV's uit Nederland. Ze gaan ongetwijfeld nog jaren mee!
Voor mensen die normaal rijden en niet zoveel kilometers maken lijkt me dit een prima wagen.
De rest BPM die er nog op zit wordt trouwens door onze belastingdienst keurig overgemaakt naar de nieuwe eigenaar die hem exporteert, absurde regeling.
Moderne diesel minder complex?? Hahahahaha, nou, niet echt hoor.
Eerder meer complex met al die uitlaatgas reiniging systemen en vol roetende egr kleppen.
Weet wel zeker dat deze Outlander betrouwbaarder en minder storingen heeft dan welke Primijum diesel dan ook.
Dat was waarschijnlijk de versie zonder benzine motor met de atkinson cycle, die zijn aanzienlijk dorstiger.
.
Klopt, maar ik maakte het vergelijk dan ook niet. Mijn persoonlijke overweging was overigens deze of een Golf GTE. 1.000 keer liever die Golf. Waarbij aangetekend dat het puur ging om de fiscaliteit (het betrof een overweging voor een auto van de zaak bij een opdrachtgever). Dat buiten beschouwing latend, heb ik andere voorkeuren.
.
Wanneer je veel ‘stekkert’, dan is het een begrijpelijke overweging. Je hebt er dan een praktisch voertuig aan. Maar dan moet wel over een aantal zaken heen stappen. Zit je nooit lang in de auto en ben je klein van stuk, dan zal dat makkelijker zijn.
een andere buitenkant, andere binnenkant. Je wil eigenlijk een andere auto voor dit geld?
Dit is onjuist. Op een Outlander PHEV zit geen BPM, dus dat kan je bij export ook niet terug vragen.
?
.
Voer het kenteken in op de RDW-site en je ziet dat de bruto BPM € 1.440, is.
.
Vanaf 1 januari 2015 betaalden we BPM gebaseerd op (volstrekt theoretische) TTW CO2-emissie waarden, dus ook voor PHEV's.
Prima auto. Ik rijd er trouwens ook gewoon 50km mee op een volle accu. Wel regenereren met de flippers inderdaad en op de Eco modus rijden. Met Save kun je de acculading uitsmeren over de gehele rit. Save op snelweg en Save uitzetten wanneer je van de snelweg af gaat. Simpel.
Als de 1:12.8 alleen de benzine KM zijn dan is dat best knap voor een zware grote SUV.
Ho o r hier 1 op 20 1 op 12 maar dat sterkeren is niet gratis ook al heb je zonnepanelen die moest je ook kopen en afschrijven.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.