AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Afscheid Duurtest - Hyundai Bayon

Waar zit toegevoegde waarde ten opzichte van i20?

27 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 30 2022
AutoWeek 30 2022

Je leest het in AutoWeek 30 2022

Voor het uitzwaaimoment van de Hyundai Bayon halen we nog even de i20 erbij. Dat is de beste manier om uit te vinden wat de vorig jaar gelanceerde cross-over toevoegt aan wat de hatchback al biedt. Zo komen we er aan het einde toch nog achter waar zijn meerwaarde precies zit.

We hebben er een halfjaar Bayon op zitten, nadat we eerder al een halfjaar een i20 in de duurtestgarage hadden staan. Tijdens de duurtest met de Bayon, de cross-over die Hyundai tussen de i20 en de Kona in het gamma schoof, konden we maar niet ontdekken wat nou de toegevoegde waarde is van dit model ten opzichte van de hatchback waarmee hij techniek en interieur deelt. Ook nu we de twee modellen naast elkaar rijden, wordt niet in één keer duidelijk wat de Bayon meer te bieden heeft. De besturing gaat in beide gevallen licht, met weinig gevoel. Wel ligt de i20 voor het gevoel iets strakker op de weg in bochten, maar het is ook weer niet zo dat de Bayon aanvoelt als een SUV. Zo is er weinig verschil in zithoogte.

Bayon heeft meer bagageruimte

Pas wanneer je de bagageruimtes geopend naast elkaar ziet, wordt helder dat de Bayon daar meer te bieden heeft: hij kan onder de hoedenplank 321 liter verstouwen, de i20 slechts 262 liter. Beide hebben ­overigens dezelfde handige constructie voor de hoedenplank. Die kun je achter de achterbankleuningen schuiven, zodat hij ­altijd gewoon mee kan in de auto. Grappig genoeg biedt de i20 met alle leuningen plat meer ruimte dan de Bayon, het is dan 1.165 versus  1.115 liter. Achterin zijn beide ­modellen voor de compacte klasse redelijk ruim, en onderling scheelt het ook weer niet veel. Kortom, wat voegt de Bayon toe? Dat weten we nu: hij heeft een grotere bagageruimte en natuurlijk een compleet andere styling. De Hyundai’s lijken niet zoveel op elkaar als een Toyota Yaris en een Yaris Cross of een Peugeot 208 en een 2008.

Bayon meer cross-over dan SUV

Nu de vraag over de toegevoegde waarde is beantwoord, blikken we terug op de duurtest met de Bayon. Die maakte een roadtrip naar Bayonne in Zuidwest-Frankrijk, de plaatsnaam waarmee Hyundai ietwat creatief omsprong voor de benaming van zijn kleinste cross-over. Kona, Tucson en Santa Fe zijn reeds lang ingeburgerde type-aanduidingen bij het merk, eveneens op de konten van SUV’s. Dat is de Bayon dus ook, al heeft hij van allemaal de meeste cross-overtrekjes. Op de lange rit naar Bayonne bewees het comfortabele onderstel van de auto zich.

Gemiddeld verbruik iets omhoog na rit naar Bayonne

Het mooie gemiddelde verbruik dat we tot dan toe hadden gescoord ging wel iets omhoog. Voor vertrek was dat 1 op 17 en na de bijna 2.500 kilometers autoroute klom dat door lange tijd 130 km/h rijden naar 1 op 16,8. De eerste drie maanden van de duurtest stond de Bayon overigens op winterbanden, wat nadelig is voor het verbruik. Met de Hyundai i20-duurtester, met dezelfde motor maar een automaat met dubbele koppeling, kwamen we een fractie zuiniger uit. De winterbanden leverden ook een minder veilig weggedrag op; bij de remmeting vanaf 100 km/h had dezelfde auto op de GoodYear Ultragrip-banden maar liefst 49,7 meter nodig om geheel stil te staan. Met de Michelin Primacy 4-­zomerbanden had hij aan een nette 35,7 meter genoeg. Dat was wel bij 17 graden, een temperatuur die eind maart al op de thermometer kan staan. Het geeft eens te meer aan dat rijden op winterbanden bij normale temperaturen de veiligheid niet ten goede komt.

iMT-transmissie, handbak die zeilen mogelijk maakt

De i20 die we voor dit afscheid erbij hebben gehaald, heeft dezelfde iMT-transmissie. Dat is een handbak met een fysiek koppelingspedaal, terwijl feitelijk een chip de bak bedient en de motor ontkoppelt. De auto kan dat in de Eco-modus ook zelf doen, en gaat dan zeilen. We hebben er al veel over geschreven. Vooral het starten van deze aandrijflijn vraagt gewenning. De pook moet in N staan, en je moet koppeling én rem intrappen. Daar gingen we onlangs nog op in bij de vergelijkende test tussen de duurtest-Bayon en de Kia Stonic. De stoere, compacte Kia is de evenknie van de kleinste Hyundai-cross-over, een strijd die de Hyundai vooral won dankzij zijn mooie ­uitrusting, waarbij de accenten overigens net even anders liggen; bij Hyundai zijn dat de veiligheidssystemen, terwijl Kia kiest voor meer uitstraling.

Alternatief voor i20

Conclusie na een langer verblijf van de Bayon in onze duurtestpool? Wanneer je de bagageruimte van de i20 te krap vindt, of wanneer het design van dat model je niet aanstaat, is de keuze makkelijk. Althans, als de meerprijs van de Bayon van € 2.000 geen punt is. De Bayon kan ook interessant zijn als een compacte SUV, waarvan er ­zoveel zijn, je te duur is. Veel populaire modellen beginnen pas vanaf € 30.000 echt wat te bieden, en deze Bayon Premium is misschien iets minder SUV-achtig qua uitstraling, maar voor iets meer dan € 27.000 zit wel alles erop en eraan.

Signalement

Merk Hyundai
Model Bayon 1.0 T-GDI 100pk Premium
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 171 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.180 mm / 1.775 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.120 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.110 kg / 450 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 121 g/km

    PRIVATE LEASE Hyundai Bayon

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (27) (gesloten)

    Sub-reacties inklappen
    Bigdaddy
    Bigdaddy
    • 2
    Jullie vinden 1 op 16,8 zuinig?????

    Vreemd inderdaad voor een 3 cilinder hybride is dat gewoon heel slecht. Een Toyota hybride doet dat echt veel beter.
    R Wolters
    R Wolters
    • 2
    Ik heb pas een tijdje in een Mercedes A180 gereden (stad, snelweg, provinciale weg) ej die haalde ongeveer 1 op 20. En dat is een grotere auto en geen hybride. Dus nee, het is niet zuinig voor huidige begrippen.
    FW Ta 183 Huckebein I
    FW Ta 183 Huckebein I
    • 0
    ga dan 2500 km 130 rijden....en de verbruikscijfers van AW zijn altijd al heel slecht: men moet allerlei proeven doen, testen; het is dus geen normaal verbruikscijfer.
    HarrieD
    HarrieD
    • 2
    Stephan, ik neem aan dat je de Stonic en niet de Venga bedoelt als tegenhanger van deze Bayon. Overigens vind ik de 208 en 2008 wel heel veel van elkaar verschillen.
    Ik deel de mening van Stephan dat de Bayon er beter uitziet dan de i20.
    Als ik de reviews lees is zie "zeilfunctie" al heel snel een ergernisdingetje. Het werkt meestal niet.
    Anoniem
    Anoniem
    • 2
    U wil, zal, kan / wilt, zult, kunt.
    Taaladvies.net legt uit:
    Wat is juist: u wil, u zal en u kan of u wilt, u zult en u kunt?
    Antwoord:
    Zowel u wil, u zal en u kan als u wilt, u zult en u kunt zijn correct. U wil, u zal en u kan worden in Nederland als informeel beschouwd.
    ?
    R Wolters
    R Wolters
    • 0
    Maar als je dan toch informeel gaat schrijven doe dan gewoon je ipv u. Vousvoyeren is sowieso achterhaald aan het raken. Wanneer doe je dat nu nog?
    Anoniem
    Anoniem
    • 1
    @r. Wolters, dat doet u als u Nederland verlaat....?
    Misschien een idee om foutieve correcties in dat geval maar achterwege te laten.
    KrisPetrolHead
    KrisPetrolHead
    • 3
    E HEV, wel Taaladvies.nl goed lezen ?.
    Charles heeft wel degelijk een goede correctie gegeven.
    Chef du PHEV
    Chef du PHEV
    • 3
    Beide Hyundai's hierboven zijn kwalitatief prima en betrouwbaar. Maar net zijn incourante, zouteloze modellen. Ondanks dat ik dagelijks op de weg zit, zie ik er eigenlijk nooit een rijden. Allebei niet.
    KrisPetrolHead
    KrisPetrolHead
    • 0
    Ik herken dit beeld. Ik zag nooit Hyundai’s i10 rijden totdat ik er zelf een had. Zijn anonieme modellen.
    Spitwesson
    Spitwesson
    • 6
    Die Bayon is denk ik echt het allerlelijkste gedrocht dat ik in tijden heb zien rijden. Al zou hij 1 op 1000 rijden dan zou ik er nog niet over twijfelen.
    VL 2022
    VL 2022
    • 1
    Inderdaad deze bayon kan in het rijtje erbij van de oerlelijke
    Fiat multipla alles aan deze bayon is lelijk, dasboard, achtkant, voor kant, de ontwerpers van deze hyundai onmiddellijk op non-actief zetten..dit kan echt niet!!! Wat is dat toch met de ontwerpers van verschillende auto merken. Misschien terug naar de ontwerpers opleiding centrum??
    GTIUpper
    GTIUpper
    • 3
    De Multipla is een beauty naast de Bayon en bij lange na de lelijkste auto niet meer sinds de cross-over/SUF-trend en de mega-grille BMW’s er zijn.
    MCW 84
    MCW 84
    • 0
    Ik vind ze beide niet mooi, alleen de neusjes zijn best aardig gelukt. De Bayon oogt een beetje debiel de Bayon, rare verhoudingen. De i20 heeft dan weer een afschuwelijke achterkant. Interieurs vind ik ook niks, ik vind het gedateerd ogen en erg glimmend plastic.
    ak2
    ak2
    • 1
    De Hyundai Bayon en I20 bieden best veel auto voor het geld.
    Rationeel gezien goede keuzes dus.
    De styling is een kwestie van smaak.
    Anoniem
    Anoniem
    • 0
    Beiden goede auto's denk ik. Van het uiterlijk moeten ze het niet hebben, maar heel storend vind ik het niet. De iMT variant lijkt me hinderlijk om mee te rijden, het leeglopen van de startaccu is een vaker voorkomend euvel. De i20 N line met 120 pk motor en DCT automaat lijkt me de beste keuze. Rijklaar € 28.195,-. Pittig.
    KrisPetrolHead
    KrisPetrolHead
    • 1
    Nu we het toch over taal hebben ?. “Als beide naar personen verwijst en zelfstandig gebruikt wordt, schrijven we beiden.”
    Toyota C HR
    Toyota C HR
    • 1
    Ik heb altijd wel iets met Hyundai gehad, maar deze keer moest Hyundai het tóch wel afleggen tegen de TOYOTA
    C-HR HYBRID. Ik heb mijn C-HR gekocht tijdens een actieperiode. Door de combinatie van een goede inruilprijs voor mijn vorige auto én deze toenmalige Toyota actie, was het prijsverschil héél acceptabel.
    Persoonlijk vind ik dat ik nu méér auto voor mijn geld heb, dan als ik voor een Bayon gekozen zou hebben. Ik ben helemaal blij met mijn C-HR.
    eric 4694751
    eric 4694751
    • 1
    Maar is de CHR niet op dezelfde basis van de corolla, oftewel C-segment ? De Bayon blijft natuurlijk gewoon een B-segmenter. Over het algemeen mag je inderdaad meer auto verwachten van een C-segmenter tegenover een B-segmenter.
    In the clutch
    In the clutch
    • 0
    Laten we eens stoppen met taalcorrecties te doen en on topic te blijven!
    ModaalVervoer
    ModaalVervoer
    • 0
    Vind die Bayon juist mooi, ziet er niet uit of hij omkiept in een bocht (yaris cross bijvoorbeeld). Heeft net wat meer body dan een i20 en voelt wat ruimer doordat je niet zo tegen de binnenspiegel en dakrand aankijkt. Maar ja beetje subjectief gelukkig anders hadden we maar drie modellen, klein, midden en groot.
    KrisPetrolHead
    KrisPetrolHead
    • 0
    Het verschil tussen winterbanden en zomerbanden is shocking. Aangezien het hier in NL bijna nooit sneeuwt zou ik graag regelgeving zien tegen de winterband.
    wonder op wielen
    wonder op wielen
    • 0
    Heb niks met dit merk ,maar vind het best een mooie auto zo op de foto's.
    En ja ik zit ook de hele dag op de weg maar was me nog niet opgevallen.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum