Test: Abt RS6-R (2021)
Extra dikke feesteditie Johann voor 125 jaar Abt
De ‘Johann’-editie van de Abt RS6-R is leverbaar in elke kleur, zolang het maar zwart is. Wat ooit voor de Ford Model T gold, is nu ook het credo bij de Duitse Audi-veredelaar. We gaan op stap met een 800 pk sterke creatie waarmee de tuner zijn 125-jarig bestaan viert.
Normaliter is alles mogelijk bij specialist Abt uit het Duitse Kempten: individuele interieurs, speciale lakken, je kunt het zo gek niet bedenken. Maar bij het model waarmee we vandaag op stap gaan is alles anders. De speciale uitvoering met de nogal complexe naam ‘Abt RS6-R 125 Jahre Johann Abt Signature Edition’ is uitsluitend leverbaar in het zwart. En wat als er een klant langskomt met een rode RS6 Avant en daar een ‘Johann’ van wil laten maken? “Dan spuiten we hem zwart”, aldus marketinghoofd Florian Schindlbeck. Maar dat is natuurlijk een hypothetisch geval, want klanten kopen niet eerst een RS6 om dan ook nog even € 109.000 neer te tellen voor de Abt-modificatie. Op dit moment staan er in de autosport-werkplaats – hier worden de 64 jubileummodellen op vakkundige wijze in elkaar gezet – al een dozijn fabrieksnieuwe exemplaren van de RS6, die hier flink onderhanden worden genomen. Je moet dus heel diep in de buidel tasten voor de door Abt opgepepte RS6, maar het zou best eens kunnen dat het model aardig waardevast is. Aan de ene kant vanwege de gelimiteerde oplage, aan de andere kant omdat er vraag is naar dit soort kanonnen. Vorig jaar bracht Abt al een RS6-R uit. Die had ‘maar’ 740 pk en hij bleef verstoken van de handtekening van de bedrijfsoprichter. Toch waren alle 125 exemplaren sneller verkocht dan verwacht. Zodoende komt het 125-jarige bestaan van het bedrijf als geroepen.
Nog meer vermogen
Als je er te laat bij was toen de vorige RS6-R in de verkoop ging, kun je nu een auto kopen met nog meer vermogen en nog meer exclusiviteit. Dit model heeft namelijk exact 800 pk en maximaal 1.000 Nm, terwijl de productie streng gelimiteerd is op 64 exemplaren, verwijzend naar de leeftijd die oprichter van het bedrijf Johann Abt bereikte. Zijn originele aambeeld uit de in 1896 gestarte smederij in Kempten is in delen in het jubileumnummer verwerkt – in het door ons gereden testexemplaar met productienummer 0 is een stukje van de bovenkant van het aanbeeld achter glas in een klep op de transmissietunnel geplaatst. Het is slechts één van de details in het interieur van de zeldzame RS6-R en zonder twijfel ook het meest curieuze detail. De ingenieurs tilden het standaardvermogen van 600 pk via een tussenstap (740 pk) naar 800 pk, het zal je niet verbazen dat er daarbij omvangrijke modificaties zijn doorgevoerd. Bij de ‘Johann’ hebben de technici vooral aan de temperatuurcontrole gesleuteld. Vergrote luchtinlaten aan de voorzijde leiden meer rijwind in de richting van de intercooler. Bovendien kreeg het motorolie-circulatiesysteem een speciale thermische behandeling. Alle maatregelen zijn volgens Abt bijzonder effectief geweest, want de 125-editie heeft vele lange testritten zonder problemen voltooid. Volgens de teller in het instrumentarium zijn er circa 15.000 testkilometers afgelegd. Daarbij werd ook langdurig vol gas gereden op de hogesnelheidsbaan in het Italiaanse Nardò, met snelheden van rond de 330 km/h.
Genade
Dat soort tempi kunnen we vandaag helaas niet halen, want het is aardig druk op autobahn A7 bij Kempten. Maar de sprintkwaliteiten van de ‘Johann’ kunnen we natuurlijk wel aan den lijve ervaren. Met behulp van vierwielaandrijving en launch control schiet hij als een dolle van zijn plek, waarbij de 285 mm brede voorbanden zelfs smeken om genade. Volgens metingen van Abt op een testparcours was het wandeltempo 100 km/h in 2,91 seconden bereikt. De sprint vanuit stilstand naar 200 km/h schijnt slechts 9,79 seconden te duren en na 28,35 seconden is de 300 km/h-grens al gepasseerd. Maar dit zijn slechts de droge getallen; gevoelsmatig speelt zich dit indrukwekkende scenario nog veel heftiger af. Bij de tussensprint voel je je zelfs een paar milliseconden duizelig, als nieuwe definitie van het beleven van topprestaties. De prijs van de modificatieset is al even waanzinnig, maar daarvoor krijg je ook supersportwagen-prestaties in een praktische stationwagon-verpakking terug.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Onvoorstelbare prestaties
- +Fraaie afwerking
- -Bijzonder gepeperde prijs
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 55 TFSI e Quattro Competition S line Edition 367pk Automaat! Kuipstoelen|Panoramadak|Virtual Cockpit|HD Matrix|Black
- 2022
- 49.533 km

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Pro Line S Competition | Panoramadak | Trekhaak | Head-up display | Bang & Olufsen | 4-zone inclusief stoelverwarming achter | Parkeerassistent | LED matrix verlichting |
- 2024
- 7.930 km

Audi A6 Avant 50 TFSI e quattro S edition Competition | Panoramadak | Trekhaak | Bang & Olufsen | Head-up display | 360 camera | 4-zone airco inclusief stoelverwarming achter | Dodehoek detectie | LED matrix verlichting |
- 2024
- 12.785 km
Lees ook
Praktijkervaring Audi A6: ‘politieauto’ als zakenauto
Dit kan en doet de Audi A6 Avant als Snel Interventie Voertuig politie
Test: Audi A6 Avant 55 TFSIe
Audi A6 Avant 55 TFSIe vs. Volvo V90 T6 Recharge - Vergelijkende Test
Audi geeft Q5, A6 en A7 Sportback plug-ins meer bereik
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.