AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Abarth 500C 1.4 16v T-Jet 135 (2012)
Vooral goede looks
28
De Abarth 500C is de open versie van de 'gewone' 500 die door Fiats sportdivisie is ontwikkeld. De cabrioversie is een uitblinker, maar dan vooral op het gebied van uiterlijk vertoon. Italiaanser kan bijna niet ...
Op papier is dit een te gek bakkie. Goede prestaties, meerwaarde dankzij een open dakje en een uitstraling waar niemand omheen kan. Een snoepie. Met flink wat pepperoni in z'n achterste, dat is een Abarth 500C. Ik ben bang dat bij de jeugd weinig lampjes gaan branden bij de naam Abarth, maar iedereen snapt dat dit een 'gepimpte' Fiat 500 moet zijn. Af fabriek, dus dat zit wel goed.
Welnu, dat zit het ook. We kennen geen leuker en guitiger uk, vanbinnen en vanbuiten, in wat voor Nederlandse showroom dan ook. Jammer dat onze testauto wit is, want het Abarthonderscheid komt dan minder tot zijn recht. Eerst binnenin: Mini kan er wat van en gaat feitelijk nog een stapje verder (zeg maar rustig té ver), maar het dashboard en de aankleding van de Abarth zijn Italiaans smaakvol en op-en-top sportief. Gaaf is die kloeke turbodrukmeter links van de grote klok, waarvan de buitenrand de snelheid aangeeft en de binnenste ring het toerental. Verder smaakvol leer, leuke schorpioentjes hier en daar, afgewisseld met het nodige chroom. De pook van de handbak ligt heerlijk onder handbereik, want hij priemt van middenonder uit de middenconsole. Het zicht rondom is dramatisch slecht, zeker met het cabriodak open. Dat heeft Fiat, eh, Abarth erkend en daarom krijgt de 500C standaard parkeersensoren mee.
Voorin zitten
Onder de motorkap van De Abart huist een 1,4-liter turbomotor, die goed is voor een vermogen van 135 pk en een maximumkoppel van 206 newtonmeter bij 3000 toeren per minuut. Het geluid van de krachtbron: helemaal goed. Prestaties: snel zat voor zo'n kleine auto. En het brandstofverbruik: redelijk. Waar deze kleine, rappe rakker punten laat liggen, is op het onderdeel onderstel. Dat is niet op hetzelfde niveau als de rest en doet afbreuk aan het geheel. De auto is te stuiterig op korte oneffenheden en in het algemeen niet overtuigend in bochtenwerk. Hij ligt goed, maar het is geen serieus GTI-niveau en in volle vaart insturen voor een bocht met een hobbel onderweg levert een schrikachtige, nerveuze 500C op. Eerder al vergeleken we de Abarth met onder andere de Renault Wind en de Mini Cabrio. Die sturen beter en liggen lekkerder. Daarbij is de 500C eigenlijk geen cabrio, maar een tweedeursauto met een groot roldak.
In diezelfde eerdere confrontatie roemden we de praktische bruikbaarheid van de Italiaanse compact. Je kunt iets van bagage kwijt en achterin nog iets van mensen. Ook dat is vrij bijzonder in deze categorie. Bijzonder is ook het meubilair. Het is namelijk lang geleden dat ik zulke onaangename voorstoelen tegenkwam. Het is niet zo dat ik last van de rug kreeg, maar de stoelen zitten gewoon niet lekker. Ze zijn te sterk voorgevormd en niet op een manier die mij past.
Tot slot, die handbak! Want dat is de reden dat we deze Abarth aan een test onderwierpen. Welnu, die is veel prettiger om mee onderweg te zijn dan de automaat. Je bepaalt zelf wanneer je schakelt en ook zo snel als je wilt, alleen … ook deze versnellingsbak is niet van heel hoog sportief niveau.
Oordeel
3 sterren
Leuk vanbuiten, attractief vanbinnen, maar onderstel en transmissie overtuigen niet helemaal. Wel heb je hiermee iets bijzonders.
Signalement
Merk | Abarth |
---|---|
Model | 500C 1.4 16v T-Jet |
Carrosserie | 3-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 206 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.546 mm / 1.627 mm / 1.488 mm |
Wielbasis | 2.300 mm |
Massa leeg | 1.085 kg |
Laadvermogen | 355 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 400 kg |
Banden | 195/45R16Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s (fabrieksopgave: 7,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,2 s / 5,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,8 s / 11,1 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 155 g/km |
Lees ook
Vergelijkende test
Test: Abarth 500 C - Mini Cooper Cabrio - Peugeot 207 CC - Renault Wind
Nieuws
BMW Skytop in productievorm: zoek de 12 verschillen
Nieuws
In deze Nissan Micra met V6 zit een vleugje nieuwe Micra
Nieuws
De Tomaso P72: analoog statement na zes jaar werkelijkheid
Nieuws
Dubai helpt en beboet toeristen per elektrische Lotus Emeya
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.