Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Tekna+ (2017)
Stoere cross-over
De Qashqai voerde jarenlang de boventoon in dit segment. Hij reed als de beste en had de modernste technologie aan boord. De concurrentie zat echter niet stil. Daarom nam Nissan onlangs zijn populaire cross-over onder handen. Dat leidde tot een nieuw front met een grotere grille en een beter gestroomlijnde voorbumper, die ervoor zorgt dat de rijwind minder in het interieur doorklinkt. De Qashqai straalt nu nog meer karakter uit.
Het interieur van de Nissan is niet sprankelend. Kleur is er ver te zoeken, maar alles zit wel op een logische plek en het ziet er ook verzorgd uit. Nissan heeft de stoelen verbeterd door de zittingen iets langer en de rugleuningen iets hoger te maken. De leuningen van de voorstoelen zijn dunner geworden, waardoor passagiers op de achterbank meer beenruimte hebben. Het stuur is aan de onderkant afgeplat en kreeg een dikkere rand. Doordat het hart daarvan compacter is gebouwd, is er nu beter zicht op het instrumentarium. Het 4,2-inch scherm voor het infotainment is in het dashboard geïntegreerd. Het systeem laat zich snel en intuïtief bedienen, maar kan helaas niet overweg met Apple CarPlay of Android Auto. Het Bose-audiosysteem telt acht luidsprekers. De Qashqai biedt een behoorlijke zitruimte, zowel voor- als achterin. Ook de bagageruimte is royaal en praktisch in gebruik.
De Qashqai is voorzien van een 1,2-liter turbo-benzinemotor. Deze viercilinder vertoont voldoende souplesse, maar spannend wordt het nooit. De handgeschakelde zesbak schakelt typisch Japans en dus probleemloos. Nissan heeft de besturing verbeterd. Het stuur komt nu op een natuurlijker manier terug in de middenstand, wat voor een stabieler gevoel zorgt. Ook het onderstel werd onderhanden genomen. Daar maken kortere veerwegen, stijvere rubbers van de schokdempers en steviger stabilisatorstangen de Qashqai koersvaster dan ooit. Helaas ging deze ingreep wel ten koste van het veercomfort.
Oordeel
De vernieuwde Nissan Qashqai beschikt met de 1,5-liter viercilinder en zesversnellingsbak over een prima aandrijflijn. De auto stuurt veel beter dan het vorige model. De Qashqai biedt voldoende interieur- en bagageruimte voor een gezin en is daarbij heel praktisch in het gebruik.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Qashqai DIG-T 115 Tekna+ |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.394 mm / 1.806 mm / 1.590 mm |
Wielbasis | 2.646 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Laadvermogen | 610 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 675 kg |
Banden | 225/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 7,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,6 s / 16,9 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 129 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkverbruik Nissan Qashqai: welk verbruik realiseert populaire cross-over?
Test: Kia XCeed - Mazda CX-30 - Nissan Qashqai - Toyota C-HR
Nissan Qashqai krijgt krachtigere diesel
Nissan Qashqai DIG-T 140 - Renault Kadjar TCe 140 - Vergelijkende Test
Test: Nissan Qashqai 1.3 DIG-T
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (40) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.