Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)

autoreview

Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)
Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)Volkswagen Up! 1.0 TSI 90pk high up! (2018)

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 TSI 90pk high up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst62.392 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Volkswagen Up! TSI

Beste lezer,

Gezien mijn vorige review van mijn vorige up goed werd gewaardeerd, schrijf ik met plezier over mijn nieuwe auto na 4 maanden en 8600km. Gezien mijn vorige auto ook een vw up was zal ik daar veelal mee vergelijken en de grootste verschillen reviewen.

-Introductie:

Ik ben een enorm grote autoliefhebber, en was na 2,5 jaar rijden met mijn vorige up opzoek naar wat snellers. Na een tussenjaar fulltime werken behoorde dat dan ook tot de financiële mogelijkheden en ben ik opzoek gegaan. Waarom de up tsi het werd is terug te lezen in mijn vorige review, want dat is nogal een verhaal ;) . Ik heb de auto gekocht met de intentie om hem helemaal naar mijn smaak te maken, ik ben een voorstander van oem dus ik heb enkel de techniek aangepast.

De Samenstelling:

Iedere optie aangevinkt die er te bestellen is, dus de 1.0 turbo motor, beatsaudio, volaut. airco, glasdak, dab radio,blackpakket en 17 inch polygon velgen als meest noemenswaardige opties. Oftewel een echt luxe auto waar ik erg van geniet, dit was dan ook een groot vereiste: lekkere opties.

-De motor:

Komende vanuit een atmosferische 75pk/95nm aan koppel bij 3000 toeren was dit toch wel een enorm verschil. 160nm bij 1500 toeren dankzij een turbo, en 90pk. Man wat reed dit ineens prettig, altijd genoeg power ongeacht het toerental, en de geweldige 3 cilinder sound, helemaal tevreden. Echter voordat ik de auto gekocht heb al besloten om te tunen, dus is de auto op maat getuned bij vagtechniek naar 140pk/230nm (begrensd vanwege de standaard koppeling, anders is 260nm mogelijk) na 5000 km inrijden. Na dit verteld te hebben aan zo'n beetje iedereen die ik ken is de standaard reactie: Dan heb je dus 1000km plezier van het blok, van 90 naar 140pk is te veel. Dat is echter niet het geval, gezien de 1.0 tsi 90pk een terug getunede 115pk 1.0 tsi is, dus qua internals precies hetzelfde. Daarom is de stap van 115-140 en 200-230 nm niet gigantisch. Daarnaast tank ik altijd euro 98 en rijd ik hem zeer rustig warm. De tuning heeft de auto 100% veranderd van rap naar echt snel, wat een plezier en wat een genot, vanaf 2000 toeren heb je vol koppel en stuift de auto er echt vandoor, hij weegt maar 950 kg natuurlijk. Het leukste is dat niemand het verwacht dat de auto zo snel is. De prestaties spreken voor zich, 0-100 in 7,5-8 seconden en een top van 220. Echter scheur ik lang niet altijd, misschien 10% van de tijd. Ik rij dagelijks 120km in de file en dan is de auto heel erg zuinig, ik rij zuiniger dan met mijn vorige turbo loze up, meestal precies 1 op 20.

-Onderstel/rijgedrag:

Hierin blonk de vorige up t.o.v de concurrentie in 2012 al uit, zeer volwassen en leuk rijgedrag tegelijk mogelijk. Dit is anno 2018 met de facelift up nog steeds het geval. Zeer comfortabel en stil reizen op hoge snelheid kan gewoon zonder doof te worden of instabiel te zijn. Je hebt niet het idee in het kleinste segment te rijden, tot je uitstapt en het formaat ziet van de auto ;) . Echter heb ik ook hier een aanpassing gedaan om het onderstel wat sportiever te maken: De auto is verlaagd met een eibach pro kit en is 3,5 cm voor en achter gezakt. En daarnaast zijn de draagarmrubbers vervangen voor bijna massieve exemplaren, hierdoor is de turn in zeer schep te noemen en body roll aardig geëlimineerd. Ik hoef niet te vertellen dat de auto daarom heel lekker stuurt, en een voorbeeldig bochtgedrag heeft icm het brede 205 rubber. De grote voordelen van een lichte auto met de wielen op de hoeken van de auto blijven daarnaast ook overeind, dus een heel fijne auto.

-Praktische zaken
Qua ruimte en andere praktische zaken is er maar weinig veranderd t.o.v van de pre facelift up, dit heb ik in mijn vorige review uitgebreid beschreven. Al zit er nu standaard kofferbak verlichting en een hoedenplank met dubbele touwtjes in, ongeacht de uitvoering die je hebt, een irritante van vele pre-facelift up/mii/citigo rijders.

Verdere aanpassingen:
-Verder is de auto volledig in de glascoating gezet, dit is echt fenomenaal als je een beetje geïnteresseerd bent in poetsen, enorm water en vuil afstotend, in combinatie met een diepe glans.


-Milltek catback resonated uitlaat
Gezien ik een 3 cilinder motor afgezien van wat stationaire trillingen niets dan voordelen vind bieden met name qua geluid is er een luidere uitlaat onder gekomen. Geen luide honda civic uit 96 schreeuwpijp maar een subtielere, ik vind hem geweldig klinken, maar dat is uiteraard erg persoonlijk, oordeel vooral zelf ;)

http://youtu.be/RWPr87vgIGo

-En waarom geen up gti?
Vw heeft niet heel veel bijzonders gedaan met de gti, enkel wat optische styling en standaard ietsjes verlaagd en 115pk met een 6 bak uit de polo/ibiza/a1 etc. Echter kost een gti een flinke 4000 euro meer t.o.v mijn auto bij gelijke opties. Dit vond ik het absoluut niet waard, en kan prima leven met een 5 bak, koppel zat ;)

De voor en nadelen kort op een rij:

+Veel fun
+Snel
+Comfortabel
+Ruim
+Gebruiks/vaste kosten


- Achterkant snel vies gezien deze plat is
- Soms wil de bluetooth niet in een keer verbinden
- (als je regelmatig andere vag auto's rijdt, de stuurwielbediening van de up voor het volume zit links ipv rechts op het stuur, erg vreemd)

Oftewel zeer tevreden met de auto, ik rij er iedere dag met heel veel plezier in, dus absoluut een goede keuze geweest! Tot de volgende update!



Nieuwe foto's

  • 11.900 km

Blijkbaar komt de review tegenwoordig weer bovenaan bij een wijziging van foto's, dus bij deze ;)

-De up gti spoiler +eibach verlaging + milltek uitlaat en andere upgrades zijn duidelijker te zien.

Update na bijna 2 jaar Up TSI rijden

  • 33.000 km

Zo, anderhalf jaar later de review maar weer eens updaten. Wat is er gebeurd in de tussentijd:

-Rijplezier
Er staat nu 33.000km op de teller zonder enig probleem. De auto bevalt mij bovengemiddeld goed, ik ben er nog steeds beslist niet op uitgekeken en iedere rit is nog steeds een feestje. Dat komt echt omdat het zo'n ontzettend leuke auto is na de aanpassingen. De auto moedigt lekker scheuren aan en dat gebeurt dan ook regelmatig zodra de boel warm is. Leuke is ook dat niemand op de weg verwacht dat de auto zo snel is. Een goede vriend van mij rijdt een BMW 325i E46, de auto's zijn tot de 180 exact even snel en dan loopt de BMW ietsjes uit, even voor het beeld. De andere auto hier is een A3 E-tron facelift van 2017, een snelle auto die luxer en comfortabeler is, alleen heb ik echt nog nooit gelachen in die auto. Ik rij daarmee zo'n 10.000km per jaar in alle comfort, maar leuk? Nee beslist niet. Zou de up er niet voor willen ruilen ondanks dat de nieuwprijs van die A3 3 maal die van de up betreft. Voor de A3 hadden we een Q3 211pk met quattro en DSG, ook dat was ook echt geen leukere auto dan de up. Een paar keer per jaar rij ik ook met een Audi TTS van 2017 met 310pk en DSG, dat is ontzettend snel en die wagen heeft echt een fantastische wegligging en bochtgedrag, bizar hoe ver je met die auto kan pushen. Ben je echter eenmaal gewend aan die snelheid, dan mis je toch wat beleving. Het klinkt bijna stom, maar dat is in de up echt zo goed voor elkaar dat die eigenlijk leuker is. Ga je die TTS aanpassen dan verandert de zaak natuurlijk volledig. Ik denk wel eens aan een auto die hetzelfde te bieden heeft als de up in combinatie met redelijke gebruikskosten. Eigenlijk kom je dan alleen uit bij de veel duurdere B segment Fiesta ST of een Swift Sport 1.4T.

-Wat valt negatief op
Tja dat is altijd persoonlijk. Iemand die niet geïnteresseerd is in leuk autorijden (zoals mijn moeder bijvoorbeeld). Die ziet het als een kleine auto die wat stug aanvoelt en vindt de A3 een stuk fijner, gezien die stiller is en een stuk comfortabeler is afgeveerd.
Ikzelf vind het een groot minpunt dat het gaspedaal dieper ligt als het rem en koppelingspedaal, hierdoor is heel and toe onmogelijk en moet je voor de bocht eerst remmen en daarna nog rev matchen. Ik begrijp dat dit niet voor veel mensen als nadeel gezien wordt ;) .

-Cijfers
Tijd voor wat saaie praat. De auto krijgt iedere 15.000km/ 1jaar een beurt, dit vind ik enorm belangrijk gezien een 30.000km/2jaar interval voor iedere motor gigantisch slecht is. Laat staan voor een direct ingespoten turbo motor. Een kleine beurt kost 170 euro en een grote 270 bij mijn dealer, onderhoud kost dus geen fluit.
Wegenbelasting is 90 euro per kwartaal en is dus ook zeer goedkoop.
Benzineverbruik: Omdat de auto maar 950kg weegt en er een sterke koppelrijke motor in ligt hoeft de motor nooit hard te werken. Bij 100 op de teller rij je 1:22-27, bij 120 op de teller 1:17-21 en bij 140 op de teller zo'n 1:13-16. Zelfs bij uren autobahn gebruik met 200kmh krijg je hem niet onder de 1:9!
Over de afgelopen 33.000km is het gemiddelde 1:18,7, dat is dus 70% autobaan cq rustig rijden, en 30% echt flink doorrijden. Zuiniger dan mijn vorige 75pk up!
Olieverbruik: Ik hoeft nooit bij te vullen en iedere 15.000km krijgt hij nieuwe olie, na die 15.000km gereden te hebben staat de olie iets onder de helft van de pijlstok. Ga je dan rekenen dan kom je op een verbruik van 1liter op 25.000km.

-Stoelen upgrade
Aangezien de standaard stoelen bij sportief gebruik echt een beperkende factor zijn heb ik op het moment van schrijven 2 Recaro Sportster CS stoelen gebruikt gekocht op Ebay, inclusief stoelverwarming en airbag. Deze stoelen zijn standaard geleverd in auto's als de Focus MK2 RS, Corsa D OPC en mini cooper R56 S. Zodra ze geïnstalleerd zijn zal ik een update schrijven met foto's. Ik had een poging gewaagd om er Corbeau RRS stoelen in te zetten, maar de onderstellen waren niet goed voor montage in een UP. De hele handel is dus weer teruggestuurd naar de UK. Ik heb zo'n beetje iedere autostoel in overweging genomen, in combinatie met behoud van dagelijkse bruikbaarheid vallen een boel opties af.

-Toekomstige aanpassingen
Ik had ook nog de Milltek downpipe met sportkatalysator op het oog, maar dat gaat zo'n 1500 euro kosten voor enkele pk's winst. Meer koppel zal niet gaan vanwege de standaard koppeling. Mocht de koppeling versleten zijn dan komt er een sterkere in zodat je ook echt winst kan behalen m.b.t. de newtonmeters.

Recaro Sportster CS ingebouwd

  • 38.900 km

Zoals beloofd een nieuwe ervaring zodra de Recaro's ingebouwd waren (Zie de laatste foto van de review voor het resultaat!)

De Recaro Sportsters CS zijn affabriek te vinden in oa de focus RS mk2 en mk3, Megane RS,Corsa OPC, mini S R56 en F56, Mazda RX8 etc etc etc.

Gezien de nieuwprijs van ruim 2500 euro per stoel (inclusief side airbags en stoelverwarming) ben ik voor een 2e hands set gegaan. Via Ebay kleinanzeigen deze set gevonden uit een Mini S R56 inclusief side airbags en stoelverwarming voor 1000 euro. Direct opgehaald uit frankfurt. De installatie uitbesteed via Bever te Andelst en die hebben vakwerk geleverd. Enkel de stoelverwarming werkt nog niet. De regelunit van de stoelverwarming is gestuurd op een Mini R56 en kan dus niet overweg met het VW systeem. Dat kun je omzeilen, maar dan loop je kans dat er kortsluiting ontstaat en/of de verwamingsmat in de stoel stuk gaat, dat durf ik dus niet aan. Een oplossing is dus originele vw verwarmingsmatten te plaatsen, maar daar moet ik me nog verder in verdiepen.


- De Recaro ervaringen:

Na 6000km kun je toch een goed oordeel vellen, en die is onveranderd t.o.v. toen ze er net inzaten. Wat zit dit ontzettend goed zeg!! De stoelen zitten als gegoten. Precies rond de rug en benen zijn de stoelen ondersteunend en dat zocht ik juist. Je zit nu echt in de stoel in plaats van erop voor je gevoel. De standaard up stoelen voelen welhaast als tuinmeubilair aan in vergelijking met Recaro's, zo hoort een sportstoel te zijn! Het is allemaal super stevig en kwalitatief gezien een wereld van verschil met de Corbeau set, ik ben zeer tevreden. Ook de rijstijl wordt positief beïnvloedt. Omdat je nu niet meer 'uit je stoel wordt geslingerd' tijdens stevig bochtenwerk moedigt de auto nog meer aan om flink te jagen. Daar was het mij ook om te doen, nog meer rijplezier. Maar ook bij rustig rijden heb je nog steeds de perfect passende stoel die veel comfortabeler is dan een standaard up stoel. Heb wel ergens gelezen dat de stoelen voor de wat forsere medemens erg oncomfortabel zijn, maar goed daar heb ik geen last van ;)

-Nieuwe Dynaudio subwoofer

Via het vwupforum bleek dat de subwoofer van de up met beats audio systeem heel simpel kan worden vervangen voor eentje uit de golf/passat etc van het merk Dynaudio. De subwoofer vervangen, en nu heb ik veel meer bass en blijft het geluid ook bij hoger volume een stuk beter. Erg blij mee, en voor 100 euro een aanrader voor iedere up/mii/citigo met beats audio systeem!

-Toekomstige upgrades

- Ik heb een set spacers van 10mm voor en 15mm achter besteld, deze zullen de look afmaken, en in de toekomst de montage van grotere remmen mogelijk maken.
- Rond de zomer zullen de banden op zijn en komen er iets bredere maar veeeeel betere Michelin pilot sport 4 banden onder. Ook komen er ABC yellowstuff remblokken onder als de huidige dan al op zijn vanwege sportief gebruik.
- Op termijn (over een jaar of 2) een performance koppeling, zodat de auto ook opnieuw getuned kan worden naar 270nm. De huidige koppeling is nog goed maar aan slijtage onderhevig (na een rit in een up gti met 6000km op de teller blijkt dat mijn koppeling een stukje later in het pedaal pas opkomt, ter vergelijking)

Tot de volgende update!

AP schroefset gemonteerd en kleine beurt

  • 43.600 km

-AP schroefset gemonteerd

Dankzij een buitenkans heb ik een AP schroefset van enkele maanden oud kunnen kopen van een mede forumlid. Ik wou altijd al eens een schroefset proberen (custom veren en custom dempers) ipv alleen de eibach veren op standaard vw dempers wat ik al had.
De auto rijdt nu veel beter in sportieve zin. Onderstuur is weer verder weg en de auto ligt echt als een huis, 0 overhellen waar dit bij de eibach veren nog wel een klein beetje was. Ik heb er spijt van niet direct na aankoop van de auto om voor een schroefset te hebben gekozen. Het rijgedrag is nu gewoon echt heel goed te noemen, het verschil is enorm en je wordt eigenlijk bij iedere bocht uitgedaagd om die zo snel mogelijk te nemen, mits het wegdek droog is. Het comfort is ongeveer hetzelfde als op enkel eibach veren, alleen bij diepere veerinslag werkt de demping veel mooier.
En als bijkomend voordeel ziet de auto er ook nog een stuk beter uit door de lagere ligging, nog eens 3 cm gezakt tov de al eerdere eibach verlaging.

-Kleine beurt +remvloeistof +cijfertjes

Verder heeft de auto afgelopen week weer een kleine beurt gehad na 14.000km en 13 maanden bij de dealer, en is er nieuwe remvloeistof ingekomen. Totaalprijs 240 euro. Olieverbruik is onveranderd, het pijl staat rond de helft van de pijlstok voor de beurt en dan kom je op een theoretisch olieverbruik van 1:30.000km.
In het kader van een adres zoeken voor mijn afstuderen is het nog even zien hoeveel ik de komende tijd ga rijden, sinds maart heb ik slechts 5000km gereden, grotendeels voor het plezier/tourritten. Door het wegvallen van de reguliere verplichtte (en dus zuinige) kilometers is het benzine verbruik gestegen maar nog steeds erg zuinig bij een sportieve anticiperende rijstijl (tussen 1:15-16,5), altijd BP 98 of vpower 98. Afgelopen zomer mijn slechtste verbruik ooit gescoord, 1:14,1 bij een 150km lange tourrit, alsnog zuinig gezien de rijstijl die erbij hoort. Verder kijk ik eigenlijk niet naar het verbruik, of het nou 1:15 of 1:22 is, bij mijn kilometers scheelt dat jaarlijks zo goed als niks, terwijl het rijplezier wel toeneemt naarmate de voet het gaspedaal verder indrukt. Ik rij de auto altijd zorgvuldig 15km/15min warm voordat het gas erop gaat en ik rij nooit stukken onder de 12km ermee, wat allemaal meehelpt voor een gunstig verbruik.
Verder zijn de originele remblokken voor nog niet eens de helft versleten, kort en hard remmen bij sportief rijden werkt dus uitstekend. Ook de originele banden hebben nog ruim 3mm profiel, ik trek vlot op maar nooit plankgas/clutch dump, dan mol je alleen maar je bak en koppeling mee.

Dat was hem weer, mocht je de auto nou willen blijven volgen op fotogebied, ik heb een instagram account ervoor aangemaakt op aanraden van anderen:

@vw_up_tsi_140hp

Tot de volgende update

APK, beurt + bijna vier jaar in bezit

  • 53.368 km

-APK + banden
Zoals de titel al aangeeft heeft de auto gisteren zijn eerste apk keuring gehad i.c.m. groot onderhoud bij de dealer.
Uiteraard is de auto goedgekeurd zonder op of aanmerkingen, enkel als adviespunt om de voorbanden met 2,9mm profiel binnenkort te vervangen. De achterbanden hebben nog wel 4mm profiel dus ik wissel komend zomerseizoen voor en achter weer een keer om. Voor nu eerst z.s.m. de winterbanden er weer onder leggen gezien de pekel op de weg. Anders beschadigen de mooie gepolijste zomervelgen door oxidatie. Ik rij het liefste zo kort als mogelijk op winterbanden vanwege het meer onderstuurde weggedrag op zacht winterruber. Vorige winter rond 1 januari gewisseld en toen ook snel daarna veel plezier van de winterset gehad met 2x sneeuw en zeer lage temperaturen. Dit jaar zijn we snel aan de beurt met de kou en pekel.

-Grote beurt
De grote beurt kostte 500 euro en dat vond ik erg duur, de dealer rekent bijvoorbeeld 150 euro voor het vervangen van 3 bougies en 50 euro voor het vervangen van een interieurfilter.. . Verder zijn alle filters en bougies vervangen en ook alle vloeistoffen ververst op de remvloeistof na. Gelukkig hoeft zo’n uitgebreide beurt maar eens in de 4 jaar of 60k km.

-Verbruik van olie en brandstof
Afgelopen jaar echt net geen 10.000km gereden, het oliepeil stond voor de beurt ongeveer rond de helft v.d. peilstok wat neerkomt op een onveranderd olieverbruik van 1L op +-25.000km. Dat vind ik erg netjes gezien de auto afgelopen jaar zeer intensief is gebruikt voor verschillende plezier en tourritten, en bijna niet voor rustig woon/werk verkeer.
Sinds oktober gebruik ik de auto wel weer voor woon/werk verkeer zonder spits richting mijn afstudeerstage. En dat is terug te zien in het verbruik. Dik 1op 17-18 haal ik wel weer de afgelopen 2 tankbeurten waar dat afgelopen jaar rond de 1:15 gemiddeld was. En dan rijd ik nog altijd erg stevig maar wel anticiperend. Om mij heen hoor ik continu geklaag over dat autorijden niet meer te betalen is, met een up tsi valt dat enorm mee. Een volle tank Vpower of BP98 kost met de huidige prijzen rond de 65 euro en dan kan ik weer dik 550km rijden zonder ook maar 1 moment aan rustig rijden te hoeven denken. Overigens heb ik puur voor het experiment 1x mijn dagelijkse traject bewust rustig gereden (20km snelweg a 105kmh en 10km 80 wegen a 85kmh) en dan haal ik met gemak 1:22 volgens de boordcomputer, al is dat erg saai. Met de huidige occasionprijzen is de afschrijving nog geen 800 euro per jaar, hetgeen ook erg netjes is gezien ik de auto nieuw heb gekocht.

-En hoe bevalt die up na bijna 4 jaar eigendom
Komende januari heb ik de auto alweer 4 jaar in bezit en hij bevalt mij nog steeds echt énorm goed. Als student zijnde staan de zeer lage vaste en variabele lasten mij enorm aan zoals al eerder te lezen viel. Als autoliefhebber zijnde blijft het weggedrag en algeheel gevoel van rijplezier met stipt op 1 staan, deze auto verveelt echt nog niet. Het plezier begint al met als je instapt in die lekkere Recaro’s. Vervolgens draai je de sleutel om en begroet de Milltek uitlaat je met een mooie brom. Als de olie eenmaal warm is klinkt de Milltek onder vollast nog beter met de fijne driecilinder roffel, en de afblaasgeluiden van de turbo bij gas los blijven ook vermakelijk. In de bochten valt de grote hoeveelheid grip en het gebrek aan onderstuur op. Waar ik bij de installatie van de schroefset nog wat twijfels had over de lage rijhoogte blijken deze twijfels een jaar later onterecht. Als je rustig doet bij drempels is er niets aan de hand. Doe je per ongeluk iets minder rustig dan raak je niets onder de auto op een flexibele bumperlip na. Oftewel de schroefset is en blijft een grote aanrader! Een van de leukste dingen blijft ook dat bijna niemand op de weg verwacht dat de auto zo snel is en dat zal nooit gaan vervelen. Ik kijk altijd voor de fun rond op internet naar een mogelijke opvolger voor ooit. De fiesta ST mk8 staat met stipt op 1, die biedt al het rijplezier wat de up biedt maar dan nog een stap meer op bijna ieder front (zeker met het performance pack met sperdifferentieel). Voor nu blijft de up voorlopig echt nog wel, eerst maar eens afstuderen rond de zomer ?.

Dat was hem weer voor nu, mocht je de auto nou tussentijds willen blijven volgen: op instagram is hij te vinden @vw_up_tsi_140hp

5 jaar bezit en leuke upgrades

  • 62.392 km

-5 jaar bezit

Het cliché 'de tijd vliegt' geldt eigenlijk wel voor mijn eigenaarschap met de up, afgelopen januari heb ik de auto alweer 5 jaar en 62.000 km in mijn bezit. Een lange tijd met veel leuke herinneringen aan deze fijne auto. Ik heb ook niet stilgezeten met de auto!

De auto blijft voor mij ultiem op het gebied van rijplezier. Daarnaast is hij met alle gedane modificaties helemaal af en volledig naar mijn zin. En wat ook niet geheel onbelangrijk is, de kosten per kilometer zijn zeer laag.

-Een nieuwe wagen!

Waar ik vorige review schreef t.z.t. op zoek te willen gaan naar een opvolger (met zeer grote kans op een fiesta st mk8) is dat plan inmiddels werkelijkheid geworden. Ik heb een auto gekocht die ik vanaf kleins af aan al wilde hebben. Ook wou ik graag nog genieten van een wat meer analoge auto met achterwielaandrijving, ‘flinke’ motor en handbak nu het nog kan! Het is een handgeschakelde BMW E46 330CI coupe uit 2001 geworden die voorzien is van alle fabrieksopties en zeer veel smaakvolle aanpassingen. Ik zal binnenkort een review van de BMW schrijven, wát een super wagen die in bijna niets met de up is te vergelijken. Beide auto's hebben zo hun speciale kwaliteiten wat het een top duo maakt om te hebben!
Want de up blijft natuurlijk! Hij wordt weer m'n dagelijkse auto en de E46 is er voor de speciale gelegenheden. Niet dat de kilometerstand van de up veel zal gaan oplopen, de woonwerk afstand is 10 km enkele reis (en goed te fietsen ?) Maar goed, terug naar de up en gedane upgrades afgelopen jaar!

- Nieuwe 17 inch OZ Racing ultraleggera velgen met Michelin pilot sport 4 banden.

Na 5 jaar en 60.000km (inclusief de circuitdag) werd het tijd voor nieuwe banden. Nu wilde het toeval dat een bekende uit het up tuning wereldje (ja dat is echt een ding) zijn up gti heeft verkocht en deze OZ velgen met bijna nieuwe Michelin Pilot sport 4 banden te koop aanbood. 1 en 1 is 2 dus ik heb ze gelijk dezelfde dag nog opgehaald. Ze zijn in absolute nieuwstaat en het rijdt geweldig! Tevens ziet het er ook best leuk uit naar mijn mening. Het verschil qua grip is groot t.o.v. de originele Goodyear banden, met name in het nat zijn de pilot sports veel beter. Wel is m’n verbruik wat merkbaar toegenomen met de nieuwe velgen en banden, maar dat maakt me niets uit. De auto blijft enorm zuinig met 1:16 gemiddeld bij zeer sportieve rijstijl.

- Uitschakelbare tractiecontrole:

Een ‘probleem’ bij de up blijft de niet uitschakelbare tractiecontrole en stabiliteitscontrole, dat is inmiddels aangepast middels een netjes weggewerkte OEM Volkswagen knop in het dashboard kastje. Dit maakt bij een vlotte rijstijl een groot verschil aangezien de auto niet telkens corrigeert door het vermogen af te knijpen. Heel blij mee en dit had ik jaren eerder al moeten doen!

- Circuit Zolder:

Afgelopen jaar ben ik met de up ook eindelijk eens op het circuit geweest! Dit wilde ik al heel lang en het is me echt enorm goed bevallen, heel veel plezier gehad die dag. Het was op circuit Zolder, een leuke baan. Het onderstel van de up was perfect en het is echt een bochtenkoning i.c.m. het lage gewicht. Op de rechte stukken is de 150pk niet heel veel dus de sport is om zo veel mogelijk snelheid mee te nemen. Beslist voor herhaling vatbaar!
Wel loop je (natuurlijk) tegen de standaard remmen en koeling van de auto aan. 2 Rondjes vol gas en dan weer 1 rustige afkoelronde was het devies. Plan voor dit jaar is dan ook om de remmen aan te pakken. De koeling is lastig aan te pakken gezien de up een koelwater gekoelde intercooler heeft i.p.v. een traditionele luchtgekoelde intercooler. Dit heeft als voordeel dat de motorolie binnen een paar kilometer al 90 graden is, maar bij extreme belasting kan de motor de hitte niet goed kwijt en verlies je dus vermogen om detoneren te voorkomen. Helaas een ‘kwaal’ van iedere up tsi/gti.

-Jaarlijkse beurt

Afgelopen januari heeft de up weer zijn jaarlijkse beurt gehad bij de vw dealer á 255 euro. De olie en de remvloeistof zijn toen ververst. Verder is het olieverbruik onveranderd 1:25.000 ondanks het circuit avontuur en andere zeer stevige ritten van afgelopen jaar.

Dat was hem weer voor nu, mocht je nieuwsgierig zijn naar tussentijdse updates: zoals altijd zijn de BMW én de up te volgen op instagram onder de naam: @up_tsi_and_330ci

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.