Volkswagen Up! 1.0 60pk move up! (2018)

autoreview

Volkswagen Up! 1.0 60pk move up! (2018)

Signalement

UitvoeringUp! 1.0 60pk move up!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst81.100 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opgehaald!

  • 10 km

De Up! hebben wij in het bezit gekregen door verandering van baan. Keuzevrijheid was er niet, dus het werd een Witte Move Up! met executive pakket (airco) en drive pakket (cruise control, parkeersensoren). Opmerkelijk is dat de Up! in de baisis kaal is, maar dat opties ook vrij prijzig zijn die bij de concurrent net wat schappelijker zijn geprijst. Zalen zoals climat control, stoelverwarming, of multimediasysteem word allemaal heel duur. Onze Up! heeft plaats gemaakt voor een Twingo Dynamique uit 2007 dus daar word al snel mee vergeleken.

Over betrouwbaarheid en kosten is nog weinig te zeggen maar de eerst indruk is dat het een best oke wagentje is voor een A segment auto.

Eerste indruk;

Postitief;

+ onderstel is fijn, niet zo stuiterig, ook prima voor langere afstanden
+ afwerking is goed, al zijn er concurrenten die dat ook prima voor elkaar hebben maar de up hoort absoluut ook tot een van de betere tot nu toe samen met de Opel Karl en KIA picanto ( mijn ervaring waarmee ik kan vergelijken)
+ ruimte achterbank is ook prima voor een A segment auto

Negatief

- door de 3 cilinder trilt de auto heel iets stationair. Dat was met onze twingo van bijna 10 jaar oud niet te merken
- ook door de 3 cilinder maakt hij merkbaar veel geluid als je flink doorhaalt....
....en dat doorhalen is vaak nodig. 60pk is wel heel erg weinig. Niet vooruit te branden. Inhaalacties op de snelweg moet je echt plannen. Ik zou absoluut voor een 90 PK TSI gaan als ik zelf de keuze had en het een up moest worden.
- kofferbak is iets kleiner dan de Twingo die wij hadden
- ik had zelf wel iets meer luxe willen hebben, maar dat word bij een up toch al wel snel erg prijzig

Zoals je merkt ben ik nog wat gematigd enthousiast. Mijn vrouw zal er de meeste kilometers in maken. Het is een prima auto maar de vooruitgang ten opzichte van onze vorige auto is minimaal als je kijkt naar luxe en motorisering. Misschien dat de andere eigenschappen mijn gedachten wat doen veranderen. Word vervolgd.

Eerste paar duizend kilometer

  • 3.500 km

Inmiddels staat er al weer 3500 kilometer op de Up! en inmiddels wat positiever. De auto rijd prima voor een A segment auto en laat nergens echt steken vallen. Ook wat langere ritten op de snelweg is hij best stil eenmaal op snelheid en is het rijden zelf ook geen probleem. Het verbruik is 1 op 18 wat ook prima is.

Ook zijn sommige zaken opmerkelijk, de parkeersensoren piepen niet alleen maar word ook netjes weergeven op het (kleuren) display. Volgens mij in het A segment niet gebruikelijk. Ook naast een koelvloeistoftemperatuurmeter zit er ook een heuse olietemperatuurmeter in, dan zie je pas echt hoe lang het duurt voordat de motor goed op temperatuur is.

Wat nog wel vervelend is is het zeer beperkte vermogen van 60 PK. Doordat je flink gas moet geven laat het motortje ook aardig van zich horen. Net als het starten ontkom je er niet aan met een 3 cilinder op pad te gaan.

Ook als nadeel hebben we ervaren is het wat beperkte koelvermogen van de airco. Laatste dagen met 30 graden op standje vier vol blazen krijg je de wat verkoeling maar langzaam. Door de lichtcirculatie van buiten naar binnencirculatie te wijzigen gaat het wat sneller. Prima om de eerste warmte er uit te krijgen als de ramen niet open wil gooien.

Niet echt een nadeel maar opmerkelijk; wat rijden er veel van rond! Onlangs stonden er gewoon 3 witte up!jes naast elkaar op de parkeerplaats bij de supermarkt. Nee als je iets wat afwijkend zoekt zul je een wat leukere kleur moeten kiezen of een ander merk.

Verder geen defecten of andere vervelende zaken kunnen ontdekken tot dusverre. Gewoon prima ding om van A naar B te rijden zonder poespas.

6000 km

  • 6.050 km

Inmiddels de 6000 km gepasseerd; nog steeds een prima ding. Wel merk je dat de airco de temperaturen van 30 graden en meer amper kan bijbenen. Daar is duidelijk op bezuinigd. In mijn eigen renault krijg je het namelijk wel in no-time koel, ondanks die voorzien is van een glazen dak.

verbruik staat op 1 op 20,3 wat natuurlijk heel netjes is vind ik zelf

stoelen zijn ook prettig op de lange rit en de rust voor zo'n klein gebakje. Ik zou wel iedereen aanraden voor een 75PK versie te gaan of liefst de TSI als je regelmatig buiten de bebouwde kom komt.

De 25000km gepasseerd

  • 26.000 km

De Up! maakt zijn kilometers behoorlijk voor een kleine a segment auto.

Eigenlijk is er niet veel veranderd aan mijn mening over de auto en mijn eerder beschreven ervaringen; de auto doet het nog steeds prima. Nu het weer warmer begint te worden merk je wel dat de airco het niet bij kan benen. Zelfs op max vermogen koelt hij het interieur maar amper af. Wel lijkt het er op alsof er af en toe een relais blijft hanger achter het dashboard, geen idee waar het vandaan komt, zal het wel aangeven bij de 30.000 beurt. Soms hoor je het dagelijks enkele seconden soms dagen helemaal niets.

Verbruik staat nog steeds op 1 op 20 wat gewoon prima is, nog steeds is de 60PK echt te weinig als je buiten de stad komt maar is het gewoon een prima auto voor A naar B. Zonder ergens in uit te blinken is er ook niets wat echt slecht is.

Bij de 15.000 beurt bij de dealer vond ik het wel vervelend naar de monteur aan de stoelinstellingen heeft zitten rommelen (zonder terug te zetten) terwijl de stoel gewoon voor normale lengtes stond ingesteld. Ook was ik eerder gewend dat de auto altijd gewassen werd (opel dealer, kia dealer, ford dealer idem) maar dat is bij VW niet het geval blijkbaar. Had het stiekem wel verwacht maar daar doet VW dus niet aan. Doet uiteraard niets af aan de auto zelf.

30000 gepasseerd

  • 30.450 km

De Up heeft de 30.000 gepasseerd. Daarbij heeft hij zijn 2e onderhoudsbeurt gehad bij de dealer. Alles is nagekeken en alles was oké. Ook hebben ze hem netjes gewassen en een videoboodschap gemaakt over de auto. Niet nodig, maar wel geinig. Eigenlijk voldoet de auto prima, zoals eerder aangegeven is het vermogen wel erg matig als je regelmatig op de snelweg komt. Ook wat andere kleine dingen wat de concurrentie zoals de Opel Karl of KIA Picanto beter doet. zoals de ramen die fatsoenlijk open kunnen en bij de Up van die goedkope klapraampjes zijn om maar iets te noemen. Maar overall is het zeker een prima A segment auto om van A naar B te gaan met weinig kosten.

45000 beurt

  • 44.954 km

Door de coronaperikelen rijd de Up wat minder kilometers dan in het begin. Tot zijn we een jaar en 15.000 km verder en staat de teller nu op 45.000.

Tijd voor een beurt:

Ik heb aangegeven dat de auto zo enorm snel beslaat. Het is met vochtig weer soms zo erg dat als mijn vrouw weg rijd met de Up en ik enkele minuten later vertrek ik haar een paar straten verderop stil zie staan om de voorruit weer vochtvrij te maken.

De airco is al aan de zeer magere kant dus het duurt dan erg lang voordat het zicht een beetje veilig is. De reactie van de dealer was dat we niet met een natte jas in de auto moesten gaan zitten, altijd airco aan en dat ze verder weinig konden betekenen. Het was een bekend probleem van de Up dat ze snel beslaan, maar geen oplossing mogelijk.... beetje vreemd

verder moest er wat koelvloeistof bij, beurt uitgevoerd en een sterretje gerepareerd. Verder niets aan de hand. Op naar de 60.000

Positief nog steeds;
- volwassen rijgedrag, ook op de snelweg
- fijne stoelen voor een kleine auto, ook als je langer er in zit
- relatief stil

Nadelen nog steeds;
- 60pk intapmotortje is echt te weinig als je buiten de stad komt
- met de warme dagen kan de airco het amper bijbenen

verder is een up vrij spartaans, de afwerking kijk je gewoon op het plaatwerk, dat kan echt anders (zie Opel Karl, Hyundai i10 of KIA picanto)

maar ook de klapraampjes achter ipv fatsoenlijke ramen (zie ook de Karl, i10 of Picanto)

En de luxe van de twingo die we misten zijn we inmiddels wel aan gewend

Maar verder doet hij wat hij moet doen, alles zit waar je het verwacht, alles is simpel maar overzichtelijk weergegeven, goedkoop van A naar B, en tot op heden zonder gekke dingen. En dat is toch het belangrijkste voor en A segment autootje, toch?

verbruik lijkt gemiddeld steevast op 5.1 liter / 100km te blijven steken.

leasecontract met een jaar verlengt

  • 66.000 km

De Up blijft nog een jaartje. in plaats van 4 jaar gaat hij 5 jaar rijden en blijft de up nog een vol jaar in ons gebruik.

Geen probleem, immers een nieuwe exact de zelfde Up heeft een cataloguswaarde van enkele duizenden euro's meer wat je dus merkt in de bijtelling. Dus gewoon door.

Eigenlijk weinig veranderd wat ervaring betreft. Het beslaan is nog steeds zo in de wintermaanden. (bekend probleem bij Upjes, dealer doet het af als producteigenschap). Als het echt koud word heeft de verwarming weinig over. Op zich niet echt maar zeker in stadsritjes duur het soms even voordat hij op temeratuur komt. Dat heb ik wel beter gezien. En het zelfde geld voor de airco, zodra de temeratuur boven de 25 komt moet je de blazer al behoorlijk aan zetten. Bij 30 graden moet je al snel alles op max zetten om het koel te houden in de auto en dan nog houd het niet over. Systeeem is verder prima en heeft hij al vanaf dag 1. gewoon niet overbemeten systeem.

60Pk blijft na 4 jaar nog steeds echt te weinig als je regelmatig buiten de stad komt. Soms blijft er een relais hangen (vaak icm gebruik ruitenwissers).

Waar de Up wel in uit blinkt is dat er verder weinig problemen zijn, Zijn eerste APK waren er geen gekkigheden. Stoelen zitten echt goed, ook voor de wat langere rit, zelfde geld voor de wegligging voor zo'n kleintje. Verbruik sinds aanschaf schommelt tussen de 1 op 19 en 1 op 21.

60.000 / 4 jaar beurt bij de dealer schrok ik wel van, nu hoeven we het zelf niet te betalen maar 637 euro (+ nog wat extra voor ruitenwisserbladen) vind ik echt wel gortig voor een relatief kleine auto met simpele techniek.

Na 5 jaar en 80,000 km is het einde in zicht

  • 81.100 km

Nog 1 maand en dan gaat de Up definitief weg en is hij 5 jaar en iets meer dan 80.000 km in onze bezit geweest en dus wel de nodige ervaring

De Up is zeer divers ingezet. Lange stukken, korte stukken. kinderstoeltjes, boodschappen, zakelijk. En eigenlijk zijn er geen nieuwe dingen bij gekomen die eerder al waren opgevallen

Sterke punten;
-Het is simpele techniek, kan weinig stuk aan gaan, en dat is dan ook niet gebeurd. Start stop werkt wel vrij ruw en soms bleef een relais hangen. maar hij heeft ons nooit laten staan en alle ziet er na 80.000 km nog steeds goed uit.
- hij ziet er vandaag de dag nog steeds prima uit qua model, tijdloos.
- stoelen zitten erg goed, ook als je wat langer in de auto zit
- rij eigenschappen zijn erg goed, ook als je buiten de stad komt

Minpunten;
- Afwerking is toch echt wel matig. Veel hard plastic en kaal metaal op de deuren en kofferklep, klapraampjes achter, hoewel niets stuk is gegaan zie je wel dat er bespaard moest worden en dat doen sommige concurrenten echt wel beter
- Vermogen is echt wel mager. in de stad gaat het wel maar daarbuiten is 60PK echt wel weinig. Meer vermogen is wel een aanrader als je ook regelmatig buiten de stad komt en waar de Up best goed is zijn element is ondanks het een kleine auto betreft. Sommige concurrenten hebben standaard al meer vermogen. Bij de Up is dat een forse meerprijs en zie je daarom ook weinig.
- zowel de airco als verwarming hebben moeite om de auto warm te krijgen als het onder 0 komt, je moet de blazer flink aan zetten en duur het lang voordat er warme lucht uit komt. het zelfde geld in de zomer voor de airco die minimaal berekend is op zijn capaciteit. Eenmaal op de snelweg verwarmd en koelt hij beter maar op korte stukjes niet. Dat doen sommige concurrenten in het A segment echt beter is mijn ervaring.
- beslaan van de ruiten komt veel voor. De dealer zegt dat de afwatering onder de parafaan te krap is bemeten. Bekend probleem bij Upjes. Als er dan rotzooi in komt zoals blad krijg je vochtproblemen. Even snel zelf schoonmaken kan niet.
- luxe in het algemeen, ja dan had je maar een luxe exemplaar moeten kopen, maar Upjes zijn al duur in aanschaf. veel extraatjes moet je dan nog fors voor bijbetalen die bij concurrenten er vaak standaard op zitten of op een iets luxere uitvoering.
- 4 zitter, niet vaak een probleem geweest maar soms wat de mogelijkheid tot 5 zitplaatsen zijn geweest zoals sommige concurrenten wel hebben.

Zou ik weer een Up kopen? Ja en Nee. Ik zou alleen een up kopen als TSI of GTI, maar dan zijn de prijzen ook fors maar dat lijkt mij gewoon echt fijn, zeker als er ook wat luxe op zit. Als gewone Up twijfel ik wel, ik rij ook wel eens in een Opel Karl, die heeft standaard altijd al meer vermogen, standaard crusie control en andere luxe, mooier afgewerkt en net zo fijn rijd en als occasion iets goedkoper. Een KIA picanto is zeker net zo duur als een Up maar daar kun je zelfs voor een 4 cilinder kiezen, meer luxe, mooier afgewerkt, meer garantie, rijd zeker net zo goed. Hyundai i10 schijnt ook goed te zijn, maar geen ervaring mee. De Up vond ik wel degelijk beter/fijner dan een Aygo/C1/107.

Zulke auto's zijn vaak rationele keuzes en puur rationeel gezien is er dan weinig om een Up te kiezen boven enkele andere concurrenten die ook gewoon echt goede auto's maken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.