Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive FR Connect (2016)

autoreview

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive FR Connect (2016)

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive FR Connect
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf4.970 km
KM-stand laatst81.000 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Mii FR Line sinds september 2017 in bezit

  • 11.000 km

Ruim 8 jaar heb ik met volle tevredenheid met mijn Toyota IQ rondgereden. Ik was zeer te spreken over dit kleine karretje maar het kriebelde alweer een tijdje om wat anders aan te schaffen. Duidelijk was, dat het een A-segmenter moest worden gezien de kosten.
Groot hoeft het allemaal niet te zijn want we zitten er meestal met z'n tweetjes in.

Mijn gedachten gingen uit naar Hyundai I10, Opel Karl en de Seat Mii ( vind dit de leukste van de Vagling 3, plus 4 jaar garantie t.o.v. de Up en Citigo 2 jaar).
Ik werd getriggerd door de 21% btw actie van de Hyundai.
Proefgereden met de Hyundai I10, niet verkeerd, mooi interieur, maar onderaan de streep ondanks de btw actie viel het prijskaartje tegen. Plus dat ik ook die 13 inch bandjes sowieso wilde upgraden naar 15 inch lichtmetaal. De audio was ook niet geweldig dus er zou ook daar wat in moeten veranderen.

Een week later proefgereden in een Seat Mii die ik lekkerder vind zitten, een veel betere audio heeft (6 speakers met subwoofer), 16 inch lichtmetaal en die ik er leuker vind uitzien.
Ik heb nog even in de Opel Karl gezeten maar die vond ik niet zo lekker zitten als de zetels van de Mii.
In Mijdrecht nog een keer proefgereden in het dorp om te kijken hoe het met de drempels ging, omdat daar vele Mii's daar last van hebben. Dat ging boven verwachting goed, wellicht omdat er een sportonderstel opzit waardoor deze Mii wat harder is afgestemd.

Ik was na de tweede proefrit eruit, dit moest 'm worden: een Mii type FR Line met 60 pk, voorzien van elektrische ramen voor (achter klapraampjes maar daar zit bijna nooit iemand), elektrische en verwarmbare spiegels, cruise control, parkeersensoren achter en uiteraard airco.

Exterieur:

Menigeen op dit forum vind dit maar een lelijk hok, maar ik was vanaf het begin al gecharmeerd van deze Seat, ik vind hem iets sportiever ogen dan de VW Up en de Skoda Citigo, door de mooiere koplampen en achterkant.
Deze FR Line is standaard met 16 inch lichtmetaal, wat hem goed staat, tevens is er een striping onder bij de deur.
De FR Line wordt geleverd met parkeersensoren achter ( zichtbaar via multimedia systeem).

Interieur:

Van binnen heeft deze FR Line goede stevige stoelen, zwart met een rode bies. Deze bies komt terug in het dashboard en het met leer bekleed stuur is met rood stiksel afgewerkt. De hemelbekleding is mooi zwart. Tevens is het stuur aan de onderzijde afgeplat. Deze Mii heeft een multimedia systeem van Garmin met navigatie, bluetooth, uigebreide boordcomputer en motortemperatuurmeter. Al met al geeft het een chique uitstraling voor een A-klasse.

Het rijden:

Na 6000 km gereden te hebben in 2 maanden kan ik al aardig wat zeggen over de rijeigenschappen. Deze Mii ligt strak op de weg, met die 16 inch kleeft deze auto aan het asfalt, dat had ik niet verwacht! "Bochie doen" is echt leuk met deze kar. Bij ietwat doortrekken hoor je de motor, maar bij hogere snelheden vind ik 'm behoorlijk stil en ook dan voelt de Mii stevig aan.
Supersnel is de Mii uiteraard niet maar dat was ik al gewend van de IQ.
Zuinig is ie wel, bij rustig rijden haal je makkelijk 1 op 20 of beter en bij flink doortrekken en rond de 120, 130 ongeveer 1 op 18.

Plussen en Minnen:

+ Voelt stevig en degelijk aan
+ Stil
+ Goede stoelen
+ Strakke wegligging
+ Zuinig (1:18 a 1:20)
+ Goede audio (6 speakers met subwoofer)
+ Compleet

- Lage zit
- Grotere draaicirkel dan de IQ
- Trekkracht in 5
- Geen audiobediening op stuur

23000 KM VERDER

  • 34.000 km

De Seat Mii heb ik nu een 1 jaar in gebruik. Ik rij ongeveer 30000 km per jaar. Ben er tevreden over, de FR line vind ik met 16 inch lichtmetaal er nog steeds leuk uitzien voor een A segmenter. Voor zo'n lichte auto (845 Kg) ligt hij strak op de weg en kan je goed de bochten door, strakker dan de IQ, Hyundai i10 en de Panda, waar ik mee gereden heb.
Van de winter naar Oostenrijk gereden ( met 165/70/14 inch winterbandjes....zag er niet uit in vergelijking met de 185/50/16 zomerbanden..:-)…) ging prima. Stoelen zitten goed en na 1100 km kwamen we er niet gebroken uit. Op z'n tijd berg op, soms terug naar z'n 3 maar verder gemakkelijk 130-140 kachelen op de Autobahn. Overigens word je gek van de vele verschillende maximum snelheden:100, 120, 130 en geen maximum snelheid wisselen elkaar in no time af.
Benzineverbruik steeg wel iets, naar de de 1 op 17. In Nederland haal ik in de zomer rond de 1 op 19 tot 1 op 21.

Ik vind het leuk om vergelijkbare testen te lezen van de A klasse autootjes.
Daarbij valt me op dat een aantal zaken bij Autoweek negatief naar voren komen: klapraampjes achter....ik zit hooguit met z'n tweetjes in de auto en met de airco zal ik zelden de raampjes open hebben. (bij een 3 deurs auto kunnen de achterramen helemaal niet open).
Veel kaal plaatwerk.....dit is gewoon dezelfde metallic lak die je aan de buitenkant hebt, ik vind het in ieder geval mooier dan het harde kunststof die ik had in mijn IQ en de gehuurde Panda (nieuw model) in Griekenland.
En altijd maar weer die kofferbaktesten met de kratjes bier of boodschappenkratten...….punt 1, bij mij is de achterbank 9 van de 10 keer plat, punt 2, een bigshopper vind ik veel makkelijker.

Dan de ruimte....voorin heb je echt genoeg ruimte, ik ben 1,87m lang en de stoel kan ver genoeg naar achteren, en - voor mij belangrijk - ik zit niet met mijn rechterbeen tegen de middenconsole, daar had ik wel last van met de onlangs gehuurde nieuwe Seat Ibiza ( reed trouwens voortreffelijk met die 1.0 95 pk turbo..)

Wat ik prettig vind, is dat er al gauw 40 liter (volgens boekje 35 liter) in de tank kan. Hoe minder snel je bij de pomp staat hoe beter. 700 km haal je al gauw met de Mii.
Reeds eerder schreef ik dat ik de Opel Karl ook een leuke kar vond, maar die tank is 32 liter (zal waarschijnlijk ook iets meer in kunnen..) en iets minder zuinig dan de Seat.

De kosten blijven binnen de perken met een zuinige auto als deze:
zuinig met benzine, goedkoop in wegenbelasting (21 euro in ZH), een kleine beurt kostte 147 euro en bij de recente grote beurt was ik 230 euro kwijt.

Kilometerstand 78000

  • 78.000 km

We zijn inmiddels bijna 45000 km verder na mijn laatste review.
Ben ik nog tevreden over dit autootje? Jazeker!
Dagelijkse rit is rond de 80 km (woon-werkverkeer), wat privé kilometers plus een wintersporttripje van ruim 2000 km en zo vliegen de kilometers voorbij (30.000 km per jaar).
Toch als ik de reacties lees hier op de Autoweek site moet ik echt gek zijn dat ik een VAG product rij. Lelijke auto, onbetrouwbaar (?), te duur, lelijk afgewerkt, slechte stoelen, traag.
Sterker nog, sommigen beweren zelfs dat deze auto's verboden moeten worden, want ze zijn gevaarlijk (?). Laat ik voorop stellen dat ieder zijn mening mag uiten en dat smaken verschillen, maar enigszins een genuanceerde opmerking die staaft lijkt me op zijn plaats.
Met name Harry Music maakt het helemaal bont, als je geen Citroën hebt, dan snap je er niks van, en hij kraakt werkelijk alles van de VAG af (dat eeuwige geneuzel over die sjoemeldiesel...er zijn meer merken die er ook op los sjoemelen..). Let wel, ik heb geen specifieke voorkeur voor welk merk dan ook, dus ook niet van VAG (mwah misschien Suzuki..).
Dus een volgende auto zou zomaar een Ford, KIA, Hyundai of welk merk dan ook zijn.

Tot op heden voel ik mij prima in deze kar en voel mij dan ook niet onveilig. Als je tussen 2 vrachtwagens klem kom te zitten zijn blijft er van veel auto's weinig over.
De Mii rijdt prima en "ligt" stevig op de weg, ook in de bochten staat hij zijn mannetje, (vond ik het beste van alle andere A segmenters, die veel meer onderstuur hadden) wellicht omdat de Mii standaard verlaagd is. Tevens zit ik alleen of met z'n tweetjes in de auto en is de Mii ruim genoeg.
Standaard heb ik de achterbank plat, kunnen de golfspullen makkelijker er in. Ook veel gehoord: "voor dat geld koop je een ruime C segmenter die wat ouder is", ja en? Ik heb die ruimte niet nodig en dat vergelijk maak je toch ook niet met een sportwagen die nauwelijks ruimte heeft. Ook dat gezeur over klapraampjes achter, daar hoor ik niemand over bij bijvoorbeeld een Fiat 500 of een andere 3 deurs. Sterker nog, ik heb die raampjes nooit open.

Meekomen met het verkeer zou moeilijk gaan? Hoezo? De Mii haalt met gemak 160, niet dat ik dat dagelijks doe uiteraard (en vanaf maart al helemaal niet). Tuurlijk, heuvel op in Duitsland moet je even terug naar 4 of soms zelfs naar 3, maar als dat het is. We zijn natuurlijk verwend met het huidige wagenpark , waar de keuze reuze is en er prachtige auto's te koop zijn.

Ik vind het leuk om een A segmenter te rijden, uiteraard ook kijkend vanuit financieel oogpunt, maar dan wel een aangeklede versie. De FR line vind ik er dan ook van binnen een stuk leuker uitzien dan een kale versie. Het dashboard met zwart hoogglans en mooie stoelen die voor mij goed genoeg zitten, en een met leer bekleed stuur. Duidelijke klokkenwinkel die mooi verlicht zijn.
Lichtmetaal maakt een auto af, dat geldt voor elke auto, het lijkt wel of ze tegenwoordig die wieldeksels zo lelijk maken dat je wel automatisch voor lichtmetaal kiest.
Parkeersensoren ontbreken niet achter, en voor zo'n kleine auto leek het mij wat onzinnig maar ik zou toch niet meer zonder willen, met die krappe parkeerplaatsen bij mijn vriendin in de straat is het ideaal.

Zijn er nog dingen die nog opvallen?
Het verbruik is met de 100 KM regeling positief te noemen, ik rij weer rond de 1 op 20, daarvoor reed ik toch wat harder en was het 1 op 18.
Het startstop systeem werkt echt goed en snel, ook al bij koude motor...
Ik las laatst dat iemand het irritant vond dat ruitenwissers automatisch op interval gaan (als je ze op continu hebt staan) als je stopt voor een verkeerslicht, ik vind het wel handig. En gelukkig een interval op de achterruitenwisser, want daar heb je de continustand echt niet nodig (dat irriteerde me bij mijn iQ).

Nadelen zijn er natuurlijk ook, de ontwaseming vind ik niet geweldig (deze klacht is bekend bij de 3 ling), de airco vind ik niet zo goed als de iQ, die werd sneller kouder, bij de Mii moet ik al gauw op standje 2 zetten. Je mist dan ook de luchtgaten in het midden van het dashboard, deze zitten er boven. Het meest ergelijke is wel weer gebleken op wintersport, bevroren ruiten binnen! Ook dat is iets waar menigeen last van heeft, op het Upforum zijn er oplossingen aangedragen maar ik ga zelf niet lopen knoeien, ben absoluut geen doe het zelver.
Ook vaker gehoord: de versnellingsbak schakelt goed, alleen zijn achteruit wil nog wel eens lastig gaan (terwijl dit juist het probleem van de eerdere serie was).

Grappige gimmick vind ik wel het speciale Garmin Maps and More navigatiesysteem, dat als navigatie uiteraard hopeloos verouderd is , maar het geeft ook een uitgebreid scala mogelijkheden aan, verbruik, toerenteller (zit ook al naast de snelheidsmeter), temperatuur buiten analoog en digitaal, koelvloeistoftemperatuurmeter analoog en hoogtemeter. Dat laatste vind ik grappig in de bergen.
Helaas is mijn Garmin compleet met connectiepootje uit mijn Mii gestolen!
Zijruitje ingetikt....

Tot slot nog even dit, ik vind de Mii zeker niet slecht afgewerkt, de naden zijn recht en de knoppen en hendels voelen solide aan.

Verkocht!

  • 81.000 km

De Seat heb ik ingeruild. Waarom zou je zeggen, ik was toch behoorlijk positief over de Mii?
Ik kijk elke dag naar bijv autoweek.nl, en dealers in het algemeen, gewoon wat er te koop is, vind ik leuk.
Mijn oog viel op een Ford Fiesta model MK 7.5, het een na laatste model (bouwjaar 2013-2017). En dan wel een ST-Line, in een sportieve 3 deurs uitvoering. Via gaspedaal.nl op mijn gemak kunnen kijken en uiteindelijk de knoop doorgehakt en een mooie blauwe 125 pk versie uit 2017 gekocht bij Broekhuis in Harderwijk. Daar zal ik tzt ook een review over schrijven.

Zoals ik al schreef, ik was overall positief over de Mii, maar het blijft leuk om weer eens wat anders te kopen.
Vlak voor de verkoop moest ik nog een tripje maken van 1000 km in Duitsland en weer kwam het gevoel naar boven dat de Seat een prima karretje is. Weinig herrie, ook rond 140 km/u, geen moment mij onveilig gevoeld op de snelweg.

Nog even de plus- en minpunten op een rijtje:

+ Zuinig (tussen de 1 op 18 à 21).
+ Knoppen e.d. voelen stevig aan.
+ Parkeersensoren achter (toch handig, ook al is het een a segmenter).
+ Goede wegligging.
+ Chique uitstraling FR Line binnen (mooie zwarte stoelen en zwarte hemelbekleding).
+ Goede audio met subwoofer (die is in de meeste a segmenters echt waardeloos).
+ Zeer duidelijke klokkenwinkel met mooie verlichting.
+ Betaalbare garagerekeningen.
+ Goede Continental 185/50/16 banden na ongeveer 55000 km met nog ruim 3mm profiel vind ik niet verkeerd (andere 25000 km met winterbanden gereden).
+ Behoorllijk stil voor een kleine auto.

- Ontwaseming.
- Vocht in auto (krabben aan de binnenkant op wintersport! Grrr..).
- Weinig power.
- Versnelling achteruit lastig in te leggen.
- Matige airco ( koelt wel, maar moet al gauw op standje 2, geen ventilatieroosters op de middenconsole..).
- Kromme remschijven (ietwat trillend stuur bij remmen, bekend verschijnsel bij de 3 ling).
- Geen USB aansluiting.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.