Volkswagen e-Golf (2017) #5

autoreview

Volkswagen e-Golf (2017)
Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)Volkswagen e-Golf (2017)

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst5.890 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Volvo V60 Plugin naar E-Golf

  • 800 km

Aangezien ik bij de keuze voor een auto vaak gebruik maak van de reviews hier, is het wel zo eerlijk om zelf ook mijn bijdrage te leveren. Daarom heb ik besloten van de ervaringen met mijn spiksplinternieuwe E-Golf hier een review te plaatsen. Misschien help ik er anderen weer mee.

Van verwende Volvo-rijder, naar VW. Hoe zou dat bevallen? Helemaal onbevooroordeeld was ik niet: ik reed al regelmatig in een VW (diverse modellen) en de degelijke Duitse afwerking en prettig stugge rijkwaliteiten voelden eigenlijk wel prima. Dat gecombineerd met de strakke vormgeving en de altijd goed en logisch werkende knoppen en bedieningspanelen, maakten dat ik VW eigenlijk een prima alternatief vond.

De Volvo V60 maakte mij enthousiast voor electrisch rijden. Alhoewel ik op een volle accu met die wagen maximaal 45 kilometer geruisloos kon rijden, waren dat voor mij altijd wel de meest sensationele kilometers in die Volvo. Daarom maar de keuze voor een volledig electrische Golf gemaakt, ook met z'n beloofde actieradius van 300 kilometer, alhoewel elke dealer die ik sprak zich haastte om erbij te vermelden dat het eerder 200 kilometer op een volle accu zou zijn.

En ik ben maar eerlijk: ik ben natuurlijk ook gevoelig voor de 'kraaltjes en kettingen' die er in die E Golf hangen. Want: wat een mooie en complete uitrusting krijg je erbij, anders dan bij de standaard VW-modellen: het active info display heeft natuurlijk een absolute wow-factor, evenals het nieuwe grote touchscreen dat standaard in de e-golf zit.

Omdat ik snel wilde rijden én een lijstje opties had die ik zeker wilde (Dynaudio, Active Led light, Lane Assist, Bestuurders Assistentiepakket Plus), viel de keuze op een wagen die al in productie stond. De kleur was minder belangrijk, maar die bevalt eigenlijk opmerkelijk goed: het werd dus een mooie koningsblauwe wagen.

Ik heb nog maar 800 kilometer gereden, beschouw deze review dus vooral als 'de eerste ervaringen'. Een update volgt snel.

Wat valt in positieve zin op:
Het rijcomfort. De E Golf doet in comfort totaal niet onder voor de V60. De Volvo had een langer chassis, wat iets meer stabiliteit en stevigheid gaf, maar daarmee zijn dan de verschillen ook wel genoemd. De E Golf is heerlijk afgeveerd, helt nergens over (door het zware accupakket onder de wagen), glijdt over nare drempels zonder harde knal, en geeft een fantastische rijervaring voor een middenklasser.

Ook de electromotor geeft een fijn gevoel. Ik was de V60 gewend, waar je de kracht van electro op de achterwielen kon combineren met de brute kracht van de D6-motor op de voorwielen: van 0 tot 100 in 6,5 seconden. En alhoewel de E Golf dat (op papier) bij lange na niet haalt, voelt het enorme koppel van de electromotor fantastisch. Het gaspedaal tot de bodem indrukken geeft een enorme kick: de wagen accelereert waanzinnig, en de 100 km/u is zo bereikt. Prettig inhalen op de snelweg ook.

Het Active Info Display en het grote touchscreen zijn geweldig. Aan niets ontbreekt het, en alles werkt zoals je hoopte dat het werkt. Apple Car Play, of (zoals in mijn geval) Android Auto doen het goed, en het is mooi om je telefoon via Google Voice zo te kunnen bedienen en te navigeren met Google Maps zonder je telefoon in de hand te hoeven houden.

Wat valt me tegen:
Ja, na 800 kilometer ook al wat minpunten ontdekt. De belangrijkste voor mij (als audio-liefhebber) is de Dynaudio-installatie. Ik las er steeds positieve verhalen over, maar ik kan er maar één ding over zeggen: het is bagger. Nu ben ik verwend met Volvo, die bekend staat om z'n geweldige audiosystemen (ik had Harman Kardon in de V60). Maar ook zonder verwend te zijn vind ik dat ik het Dynaudiosysteem echt mag betitelen als bagger. De klank is veel te boemerig in het laag, te schel in het midden en pijnlijk sissend in het hoog. (lees voorgaande zin met in je achterhoofd dat ik érg kritisch luister). En waar je dergelijke tekortkomingen meestal wel kunt bijregelen, is dat in de E-Golf nauwelijks het geval. Je kan 3 presets kiezen, en een 4-bands equalizer gebruiken. Veel te beperkt om nog iets ervan te maken.
Daarnaast is er een opmerkelijk slechte radioweergave in de Golf. De FM-band klinkt op nagenoeg alle stations bijna als mono, met veel artefacten en rafels in het geluid. DAB daarentegen klinkt veel beter, en dat terwijl DAB op dit moment kwalitatief nog onder doet voor FM-ontvangst doordat er op DAB enorm wordt geknepen in bandbreedte. Anders gezegd: in de Volvo kon ik genieten van de volle mooie sound van veel zenders op FM, en hoorde je op DAB duidelijk dat je naar afgeknepen MP3-geluid luisterde. En dat afgeknepen geluid is nog het best haalbare in de Golf. Wat een teleurstelling.
Ik kan er heel lang over uitweiden, laat ik dat niet doen. Ik vind de audioprestaties beneden de maat, en zou iedereen adviseren de extra centen voor Dynaudio in de zak te houden.

Een andere tegenvaller is de actieradius. Ik rij vooral snelweg, en ben nog niet boven de 120km/u gekomen. Na vol opgeladen een rit van 85 kilometer te hebben gemaakt, staat de actieradiusmeter op 75 km. Dat betekent in de praktijk dus een 150 tot 160 km snelweg op een volle lading. Ik had gehoopt toch minimaal die 200 km eruit te halen. Mogelijk dat het op de ECO-stand gaat lukken, dat zal ik later proberen.

Binnenkort meer. Laat ik afsluiten met de melding dat ik voorlopig nog erg blij ben met de E-Golf, ondanks de twee minder positieve punten aan het einde.

Update over actieradius

  • 950 km

Gisteren volledig opgeladen de snelweg opgereden. Veel 120 km/u gereden. Aan het einde van de rit gaf de auto aan dat de gemiddelde snelheid 102 km/u was.

Ritlengte was 105 kilometer.
Ritduur: 1 uur en 15 minuten.
Actieradius volgens de display nog 40 km.

Ofwel: Theoretisch maar 145 snelwegkilometers (als die 40 km die de display aangaf überhaupt correct is).
Buitentemperatuur was 7 graden, gereden in de normale (niet-eco) stand.

Actieradius blijft teleurstellen, audio iets beter

  • 2.750 km

Een update over mijn E-golf. Weinig nieuws te melden, anders dan dat momenteel vooral de actieradius me zorgen baart. Mijn gemiddelde verbruik ligt steeds rond de 21 kwh per 100 km. Dat is redelijk normaal, getuige de vele ervaringen die ik op Duitse fora lees. Echter: met mijn snelwegkilometers (tussen de 100 en 120 km/u) haal ik echt de 150 kilometer niet.
Na 120 kilometer op volle accu's te hebben gereden, begint de auto te piepen. "Nog maar 50 km over, schakelt over op Eco-mode". Geloof me: met het eerstvolgende tankstation (met snellader) op 30 km afstand zit je toch met samengeknepen billen in de wagen. Want: Wat als de snellader kapot is? Of bezet door een andere automobilist? En... help... de actieradiusmeter daalt elke gereden kilometer met 2 kilometer.... Zo haal ik het nooit! Nee, dit zijn geen fijne ervaringen, en ze maken dat ik de auto nooit voor ritten boven de 110 km zal inzetten.

Nog wat ander positief nieuws: de active Led Light is geweldig. Het is sensationeel om met dit felle licht continu met groot licht te rijden, zonder dat anderen er last van hebben. Top-uitvinding!

Nog meer goed nieuws: de audioinstallatie wordt beter. Het lijkt dat de Dynaudio-speakers even moesten inspelen. Het blijft een schril contrast met het oorstrelende geluid van de Volvo, maar het wordt dragelijk. Of ik wen er gewoon aan. Dat kan ook.

Tot de volgende update!

UPDATE

  • 2.800 km

Extra foto's toegevoegd op verzoek.
En een filmpje van de verbruiksmeter bij 120 km/u op de snelweg.

https://youtu.be/uCgyQ6NPTLY

Nieuwe ontdekking over de slechte audio

  • 5.890 km

Weer een update, dit keer over de audio in de E-Golf.

Al eerder vertelde ik dat de geluidskwaliteit zo tegenvalt; ik vertelde dat de FM-radio beroerd klinkt, en DAB een stuk beter (en dat terwijl de ouderwetse fm-band per saldo veel beter zou moeten klinken dan het afgeknepen DAB-signaal).

Vandaag deed ik een (voor audio-fanaten) schokkende ontdekking. Wat is het geval?
In de Golf zit een heel bijzondere radio. Hij kan namelijk naadloos schakelen tussen FM en DAB. Dat is een staaltje techniek, omdat DAB en FM niet synchroon lopen (DAB loopt een dikke seconde achter op FM). Toch schakelt de radio, bij haperingen op DAB naadloos over op FM. Complimenten, heel bijzonder.

Echter, vandaag ontdekte ik dat wanneer je deze omschakeling UITZET (in de settings) de FM-kwaliteit opeens met sprongen vooruit gaat. Zenders die normaal allemaal mono klonken, worden nu perfect in stereo weergegeven. Opeens klinkt de FM-band weer zoals ie moet klinken.

Ik vind dit een bizarre ontdekking, omdat deze setting ervoor zorgt dat je gedwongen wordt naar DAB te luisteren. Bij mij staat het dus nu uit, met overigens als bij-effect dat DAB weer amper te beluisteren is, vanwege de vele digitale storingen die nu opeens duidelijk worden (haperingen, wegvallen, etc)

Probeer het zelf maar eens uit, en deel je ervaringen in de comments.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.