Volkswagen e-Golf (2017) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Golf |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
De keuze
Na tweemaal een Octavia lonkte een 3e Octavia. Echter: de leasepolicy van mijn bedrijf was aangepast en ook een eenvoudige Audi A6 of een aangeklede Superb behoorde tot de mogelijkheden. Maar ook FEV (dus geen hybride) werd mogelijk gemaakt.
Vervolgens ben ik bij mijzelf gaan denken wat ik echt zou willen. Antwoord: de nieuwste technologie. Omdat een Tesla toch te duur werd, gekozen voor een volledig aangeklede e-Golf. Geen BMW i-3 omdat er ook twee puberende zoons in vervoerd moeten worden.
Optielijst:
-Achterlichten 3D donkerrood
-Ambiente pakket
-Oryx White Pearl lak
-Leder interieur "Vienna" zwart
-Zijairbag achter
-Zijruiten achter en achterruit getint
-Keyless Access
-Achteruitrijcamera
-Dynaudio geluid
-DAB radio
-Voorruit, verwarmbaar en warmtewerend
-Warmtepomp voor rijkwijdte optimalisatie (duur!)
-Active Info Display
-Koplampverlichting led Plus
-Assistentiepakket
-Verwarming achterbank links en rechts (montage bij garage)
De eerste kilometers
- 1.000 km
Inmiddels zijn de eerste kilometers gemaakt.
Ik blijf erg blij met een aantal opties:
-Dynaudio geluid. Top. Ik heb de woofer wel losgeschoeft om het opvul-schuim te verwijderen van het reserve-wiel-compartiment. Nu liggen er op die plek onder vloer (naast de woofer en de versterker): Jassen, handschoenen, startkabels (om andere mee te helpen) etc. De woofer en de versterker liggen dus niet los in de achterbak.
-Soundbox (geluid voor wandelaars). Valt wat tegen. Er zullen ongetwijfeld knappe koppen over nagedacht hebben. Maar bij mij op de sportclub kreeg het ding meteen de bijnaam: natte-winden-generator. Helaas denk ik dat die naam de lading aardig dekt.
-Achteruitrijcamera. Nooit gehad. Ik moet er nog aan wennen. Wel mooi weggewerkt onder het logo. Door in-en uitklappen wordt de camera ook niet vuil.
-Voorruit, verwarmbaar. Deze optie zou ik niet meer nemen. Ik kan op afstand de auto ook voorverwarmen (daar had ik niet bij stilgestaan, standaard bij een eGolf). Dan zal de ruit ook wel ontdooien. Wat wel geschreven moet worden: Je ziet er niets van. Daarbij: hij is alleen via het multimedia-scherm aan te zetten. Een extra knopje op het dashboard mist (mijn mening).
-Warmtepomp. Deze optie kost zo'n 1000 euro en ik heb er nu al spijt van. Voornamelijk omdat je niet kunt zien wat het scheelt in stroomverbruik. Ik heb nog geen situatie gehad dat ik de airco vol aanhad en daardoor ineens moest bijladen. Dus ik heb er nog geen gevoel bij.
-Active Info Display: Mooi, een must-have om een aantal redenen: Met 1.92 meter kan ik net de bovenkant van de meters niet zien. Gelukkig staat ook aan de onderkant de rijsnelheid (in cijfers). Ook informatie over de adaptive cruise control wordt mooi weergegeven.
-Koplampverlichting led Plus. Geeft erg mooi licht. Beter dan de Xenon van de Skoda Octavia. Minpuntje: Ik zou de e-Golf halve manen willen uitschakelen en enkel deze LEDS's aan. Alhoewel je veel kunt personaliseren: Dat kan dan weer niet.
-Assistentiepakket. Ook beter dan de Skoda, daar werkte het systeem pas bij 60 km/u. Werkt nu ook in de bebouwde kom en ik vind dat top. Smaken verschillen, maar ik heb graag de correctie aan zodat de auto zelf de bocht inzet. Dat doet hij goed. Wel jammer dat op de snelweg er niet meer rechts ingehaald wordt.
-Verwarming achterbank links en rechts (montage bij garage). Autohaas Apeldoorn heeft dat heel mooi gedaan. Niet alleen het zitvlak, maar ook de rug. Kids zijn er weer erg blij mee (zat ook op de Skoda).
Nog een paar kleine puntjes waar Volkswagen wat kan leren van Skoda. Ik mis:
-automatisch uitzetten. Als je bij de Octavia gordels los doet, de deur openzet en de rem loslaat, dan ben je op bestemming en zet de auto zich uit. Mijn nieuwe Golf snapt die logica helaas niet.
-parapluhouder in de deur van de bestuurder
-USB aansluitingen op de achterbank. Beste VW ingenieurs: Een Golf is ook een gezinsauto!
Actieradius: Ik kan er nog niet veel over zeggen. Vooralsnog valt het niet tegen. Mijn werk is 90 km rijden. Voornamelijk op 130 km wegen. Als ik daar aankom staat het bereik op 90-100 km. Dan ga ik dus aan de lader. Eenmaal heb ik wat rustiger gereden, dan is het bereik ook meteen beter: 125 km. Als ik eens tijd heb wil ik meten hoever is komt bij:
Alleen maar 130 km/uur
en
Alleen maar 100 km/uur
Wordt vervolgd...
Het wordt kouder: 180 km That's it
- 8.500 km
Inmiddels 8500 km gereden en de Golf en ik zijn goed aan elkaar gewend.
Vandaag op-en-neer naar Etten-Leur: 150 km. Dus 100% vol geladen en gaan. Bij langere afstanden (meer dan 100 km) pas ik inmiddels mijn snelheid aan naar 100 km/uur. In dat geval kom je 180 km ver bij 10 graden buitentemperatuur.
Wil je hard rijden dan kom je 100 a 130 km ver. Voor mijn woon-werkverkeer is dat prima.
En alhoewel de car-net app op mijn telefoon gebrekkig werkt:
-Waarom krijg ik geen melding bij een storing?
-Waarom krijg ik geen melding bij auto vol?
-Waarom is de app ook traag als mijn auto wifi signaal heeft?
zijn er wat positieve punten:
-Soms kun je een laadfout zien.
-Soms zie je hoelang je nog moet laden.
Onlangs een zuinigheidscursus gehad van VW. Daar bleek mijn auto een productiefout te hebben: De schakelpook komt uit een gewoon DSG model. Dus inclusief sportstand (wat eigenlijk de Bremze stand zou moeten zijn) en in aluminium DSG-letters op de pook.
Die bremzestand werkt erg goed in een woonwijk met verkeersdrempels: Je kunt met je gaspedaal dan ook nauwkeurig remmen. Ideaal zolang je de cruse-control niet gebruikt.
Laden gaat overigens prima: zoeken naar een laadpaal noemen de kinderen Pokemon-voor-volwassenen.
Een jaar later
- 45.000 km
Volgende maand rij ik een jaar in de eGolf. Langzamerhand heb ik een goed gevoel bij de actieradius. Het is eigenlijk heel simpel: Des te verder je moet, des te rustiger je moet rijden. 220 km is denk ik wel de max. En dan moet je dus de adaptieve cruise controle op 100 zetten.
Grappig is dat file totaal niet deert. Onlangs moest ik naar Europoort (150 km). Dat ging met gemak (de airco niet te hard gezet) alhoewel de rit tweemaal zolang in tijd duurde.
Het aantal laadpalen in Nederland is hoog en stijgt heel snel. Een bezoekje 120 km verderop: Geen probleem. Altijd wel een laadpaal in de buurt.
Met deze wetenschap vraag ik me af of ik volgende keer (veel) geld zal steken in extra accu-pakketten zoals Nissan ze nu aanbied.
Ook mijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Die was 100 euro goedkoper dan bij een brandstof-auto. Er is een software-update geweest waardoor de VW-app het nu duidelijk beter doet.
Conclusie na een jaar: Lekkere superstille auto. Minpunt is de ruimte. Ik had liever een e-Passat gereden.
Op vakantie naar Duitsland
- 48.000 km
We zijn net terug van een vakantie naar Duitsland. Met mijn NewMotion pas was laden daar geen probleem. De stad Trier, de snellader op snelweg, Tesla-lader op Landal vakantiepark (voor niet-Tesla rijders), allemaal deden ze het zonder probleem.
Op de terugweg hadden we gepland om pas in Nederland te laden. Maar door rustig rijden en achter vrachtwagens te hangen heb ik vandaag (23 graden), 260 km uit accu gehaald. 270 of 275 was ook mogelijk geweest. Door rustig te rijden hebben we ons de laadtijd dus bespaard.
Als je achter een vrachtwagen zit valt pas op hoe weinig een (andere) vrachtwagen wint als hij 2 km harder rijdt en steeds moet inhalen.
Ik blijf erg enthousiast over de eGolf. In de heuvels van de Eifel staat hij zijn mannetje. Berg op en af zonder problemen: altijd genoeg koppel. Door in de "B" stand te rijden (maximaal regenereren) heel relax de heuvel bedwongen zonder het rempedaal aan te raken.
Coronajaar
- 147.000 km
Door verplicht thuiswerken staat de eGolf veel voor de deur. Dat maakt hem, ivm de lage bijtelling en kosten, extra aantrekkelijk.
Normaal zou ik na een jaar of 3 mogen gaan nadenken over een opvolger. Daar ben ik nu nog niet aan toe. De accu lijkt het nog goed te houden nu het aantal gereden kilometers oploopt. Stel dat ik nog 100 k km's mee rijd, dan heb ik daar nu nog wel vertrouwen in.
Afgelopen jaren heb ik geen onverwachte gebreken gehad. Wel is de achterkant een keer flink beschadigd. Het schadeherstel bedrijf had moeite om alle sensoren weer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk heeft de dealer de dode-hoek detectie weer tot leven gewekt. Dit probleem lijkt me niet Golf gerelateerd. Alle moderne auto's hangen voor met techniek.
Tenslotte: mijn oudste zoon heeft inmiddels zijn rijbewijs. Na de diesel km's in zijn les Corsa, vindt ook hij het een lekkere rij-auto.
de eGolf wordt vervangen door:
- 200.000 km
De kinderen hebben inmiddels allebei een rijbewijs. Ze zien pa veel kilometers maken en doen dat zelf ivm studie ook. Een extra auto werd daarom gewenst in ons huishouden. De eGolf beviel erg goed en is zeer veilig (altijd maximale veiligheid voor je kinderen), dus een 2e eGolf gekocht van 4 jaar oud met slechts 30k op de teller...Dus, raad ik iedereen een eGolf aan: Ja.
Met de nog 200 kilometer te gaan tot de 200 k. is begin dit jaar (2022) de eGolf vervangen door een Tesla 3 die in 'de Pool' kwam. Voor de niet-leaserijders: Mijn werkgever stelde voor een Tesla 3 te gaan rijden die vrijkwam doordat een (ex)collega deze inleverde. Omdat deze nog een gunstige bijtelling had, niet lang nagedacht en de switch gemaakt.
Tenslotte nog vermelden: In 4 jaar en 200 k heeft de eGolf mij eenmaal laten staan toen tijdens een koude nacht de 12V accu de geest gaf. Opvallend was dat de foutmelding suggereerde dat het hoge-volt systeem op hol was geslagen. Er moest direct contact gezocht worden met de dealer. De man van de ANWB trok zich van deze melding niets aan en ging met startkabels in de weer. In mum van tijd deed mijn trouwe Golf het weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf E-DITION 2020 | SoH 96% | Warmtepomp | 17 inch LM velgen | Digital Cockpit Pro |
- 2020
- 49.670 km

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI Comfortline Clima Navigatie Apple Carplay Trekhaak Cruise control 100% Onderhouden 1e Eigenaar Inruil Mogelijk!
- 2020
- 154.454 km

Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style Automaat Clima Navigatie Stoelverwarming Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2020
- 88.439 km