Renault Espace Energy dCi 160 Dynamique (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace Energy dCi 160 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 110.000 km |
Aangenaam verrast
- 170 km
In het voorjaar van 2015 kon ik de nieuwe lease auto gaan bestellen. Getwijfeld over een nieuwe Passat, V70 of een BMW touring totdat ik in Autoweek de Espace zag. Het design sprak me direct aan net als de ruimte en features/opties. Ik had mijn twijfels over de 1.6 DCI motor echter in de testen door diverse journalisten bleek deze prima te voldoen. Een diesel is een must aangezien ik ongeveer 60K kilometer per jaar rij, veelal in de Benelux dus cruisen op 200km/h is niet nodig.
Na een bezoek aan de AutoRAI was ik overtuigd, direct de auto besteld en toen begon het lange wachten :-)
1e week januari 2016 was het zover, de auto staat klaar ! Opgehaald, super spannend want ik had nog geen meter in de auto gereden. Dealer Jongerius in Woerden nam ruim de tijd om de auto uit te leggen, dank Brian ook voor de fles wijn.
Uitvoering Dynamique DCI 1.6 160 pk met EDC automaat.
Diverse opties zoals wegklapbare trekhaak, nappa leren elektrisch verstelbare stoelen met verwarming, massage in de voorstoelen (lekker). Adaptieve cruisecontrolle, Bose audiosysteem, metaallak, winterbanden etc.
En toen rijden...Wauw wat een souplesse in die motor, het is geen raceauto maar hij is uitermate vlot zeker als je het systeem in de sport stand zet. De navigatie werkt snel, duidelijk en de traffic info en flitser info werkt ook prima. De iPhone 6 koppelde snel, de muziekweergave is uitstekend, heerlijk neutrale geluidskwaliteit (geen gebonk of geschetter).
's avond heb ik 2,5 uur in de auto voor de deur gezeten om alle instellingen van het R-Link 2 systeem te ondervinden en de auto via dit systeem helemaal naar mijn wens in te stellen.
De volgende dag de eerste 140 km op de klok gezet, met een grote grijns op mijn gezicht, veel reacties van mede weggebruikers. De adaptieve cruisecontrolle werkt prima, is toch wel een fijne accessoire als je veel op de snelweg zit. Wel jammer dat deze maar tot 140 km/h werkt maar ja in NL is dat toch wel de maximale snelheid om je rijbewijs te houden dus een ramp is het niet. Opvallend is de uitstekende verlichting, de LED koplampen geven een mooi homogeen lichtbeeld met een enorm bereik, aanzienlijk beter dan bijvoorbeeld de xenon verlichting van mijn vorige BMW. De afwerking van de auto is zeer goed, geen rammels, kraakjes of lelijke naden, chapeau Renault.
Resumé, eerste indruk zeer goed !
Ik zal mijn ervaringen regelmatig updaten.
De eerste week
- 1.293 km
Begin deze week de winterbanden eronder, wel nodig nu :-)
De auto rijdt als een zonnetje, lijkt wat zuiniger te worden 1 op 14 met een ruim 1700 kilo zware wagen met winterbanden vind ik heel netjes, ik rij veel snelweg, ben een vlotte rijder en rij niet speciaal maximaal zuinig.
Verder geen opmerkingen, alles werkt prima. Fijne auto !
Eerste 2 weken voorbij
- 2.193 km
Dit wordt een saaie update, auto rijdt super, alles werkt zoals het hoort en het brandstof verbruik zakt nu langzaam. Gemiddeld nu 1 op 15, netjes dus gezien de lage temperaturen deze week en de winterbanden.
De update interval gaat nu omhoog :-) Rond de 10K kilometer volgt de volgende update.
Nu voorbij de 5000 km
- 5.229 km
De auto bevalt super, verbruik schommelt zo rond de 1 op 14 met de winterbanden eronder.
2 weken terug is de wegklapbare trekhaak eronder gezet, mooi systeem!
Er zijn wat kleine irritaties, de data verbinding van het R-Link systeem valt regelmatig uit, geen traffic of flitser info heb je dan en een complete reset van het systeem is dan de enige oplossing. De kaart van de navi is van 6-2013, mist dus de nieuwe snelwegen in Friesland, de nieuwe A4 etc. Hopelijk wordt dit met een update opgelost.
De dorpelbeschermer is spontaan gescheurd, de sierlijst van de raamstijl aan de bestuurderskant zit los en er zit een kleine rammel in de achterklep, niets dramatisch komt goed.
Op naar de 10K.
Update 10K 20 maart
- 10.000 km
De eerste 10K zit er nu op en de auto bevalt uit de kunst. De kleine aandachtspuntjes zijn door de dealer opgelost, samen met een complete systeem update van het R-LINK 2 systeem.
De navi is nu voorzien van up to date kaarten, sneller, spraaksturing werkt nu top en de climate control werkt nu ook logischer.
Wat steeds weer positief opvalt is het comfort van de auto, een rit van afgelopen week 480km heen en dezelfde dag weer 480km is prima te doen, de stoelen zitten prima en met het Bose audio systeem kan je heerlijk muziek luisteren tijdens een lange rit.
Het verbruik schommelt zo rond de 7 liter per 100KM als je 130 km/h op de snelweg aanhoudt. Rij je consequent 120 dan zakt dit tot 6 liter.
TGV
- 17.623 km
Na een tripje naar Spanje staat de teller alweer op ruim 17K kilometer. De Espace is met recht een TGV. Het comfort is top, de trip naar Spanje met 5 personen, veel bagage en 140/150 km/h gemiddeld heeft het gemiddelde gebruik doen stijgen maar meer dan 8 liter op de 100km werd het nooit.
Binnenkort naar de dealer voor wat kleine hinderlijkheden (software en los zittende A raamstijl).
Eerste beurt onderweg
- 28.685 km
Zo nu weer even een update bij 28685 km, morgen krijgt de auto zijn eerste 30K beurt. De afgelopen kilometers waren fijn en betrouwbaar. Het navi systeem bleek ook in Engeland (Wales) uitstekend te werken dus de laatste kaartupdate en systeem update waren prima. De software problemen met Coyote zijn niet opgelost en ik heb Renault maar gevraagd de aankoop te crediteren.
Paar kleine puntjes nu aan de auto, 2 rubbers laten los, bekleding van de bijrijdersstoel zit los, bestuurdersstoel tikt bij diep inveren van de auto. Niet heel spannend allemaal.
Ik ben gestopt met het bijhouden van het verbruik (zie de monitor), gemiddeld rijft mijn auto 7.3 liter per 100 km bij een gebruik van 90% snelweg 130/140 km/h.
Tussentijdse klachten
- 31.555 km
De klacht met de stoel is nu opgelost, het verstelmechanisme is vervangen. De dealer constateerde tijdens de rit naar de dealer (auto wordt gehaald en gebracht) dat de Navi problemen had. Een software update verhielp dit niet, nu ruim 2 weken later hebben ze het complete navi systeem vervangen en werkt het weer zoals het hoort.
40K nu
- 40.000 km
Weinig te melden, een tussentijdse terugroepactie was de reden van een garagebezoek. Een foutieve berekening van alternatieve routes in de Navi is wel een ergernis, Renault heeft beloofd dit in december/januari op te lossen met een update. We tuffen lekker verder nu met de winterbanden eronder.
We tuffen door
- 50.000 km
Niets bijzonders te melden, wacht wel met smart op een navi update die deze maand moet komen. Afspraak voor 60K KM beurt staat in de planning
2e beurt
- 60.000 km
Vorige week maandag mijn Espace gebracht voor de 60K beurt. Resultaat was dat ik de auto 8 dagen kwijt was, een aandrijfas van de EGR koeler bleek afgebroken te zijn en de reactiearmen van de voorwielophanging rammelen als een bus knikkers. De navigatie update was er ook nog niet en daar baal ik wel van.
De zwarte sierlijst bij de voorportieren zijn vervangen, deze waren volledig kaal door het schuren tegen de deurrubbers, dat ging op den duur natuurlijk corrosie problemen geven. De vloerbekleding bij de bijrijder laat los, de rechterspiegel fluit irritant.
De eerste nieuwe set voorbanden ging erop en een set remschijven/blokken.
Nu moet ik nogmaals de auto brengen, de reactiearmen zijn niet leverbaar en moet dus wachten tot ze er wel zijn. Volgens de dealer waarschijnlijk meer klachten dus er wordt een aangepaste versie gemaakt.
De auto bevalt prima maar de kwaliteit is bedroevend, 6 weken in de garage in 1,5 jaar tijd, mijn dealer Jongerius Woerden doet uitstekend zijn werk, tussen de regels door lees je dat zij ook frustraties hebben mbt de problemen en moeten schipperen om de klant happy te houden.
Prutsers Renault Nederland
- 64.000 km
Na het vervangen van de reactiestangen van de voortrein was de auto weer stil echter de fluitende spiegel was niet opgelost.
Nu 6 weken later is de spiegel vervangen en is dat probleem ook klaar. Helaas kwam er een nieuw probleem bij, de bumperhoes voor liet spontaan los. Ook dit werd opgelost door de dealer alleen de beloofde software update voor de R-Link was wel beschikbaar maar niet voor mijn auto, Renault released deze in batches en mijn auto stond niet op de lijst.
Kortom kan weer wachten (al 14 maanden een drama!) en weer terug voor een dag.
Weer een storing
- 65.000 km
Gisteren hield de rechter spiegel die er net nieuw op zit het voor gezien, hij klapt niet meer in.
Zodra de software update erin komt kijkt men opnieuw naar de krakende vering achter en gaan ze ook naar de spiegel kijken....wat een drama
12-9-2017 Inmiddel is de softwareupdate nog steeds niet beschikbaar maar zijn ook de dempers van de achterklep defect en komt de bumperhoes voor weer los, de auto gaat dus weer naar de garage voor reparatie......
16-9-2017 Achterklep dempers zijn vervangen, bumperhoes is vastgezet en de krakende achtervering bleek een gescheurde flens van de uitlaat te zijn, deze is dus compleet vervangen. De spiegel was een connector die problemen had. Nu nog wachten op de navi update.
Alles opgelost
- 68.000 km
Eindelijk is afgelopen week de R-Link 2 systeem update beschikbaar gekomen met de nieuwe kaart Europa. Nu na 2 dagen ben ik tevreden met het systeem. De verkeersinfo werkt uitstekend, alternatieve routes worden nu efficient aangeboden en ze kloppen ook nog. DAB+ geeft nu ook meer info over de zender. Samen met het herstel afgelopen weken van de klachten is de auto nu storingsvrij.
De komende maanden ga ik weer veel kilometers maken incl een trip naar de wintersport. Ik geniet weer van het comfort van de auto.
Update na wintersport
- 76.000 km
De afgelopen kilometers waren prima, er hebben zich geen nieuwe storingen voorgedaan en de december update van de R-Link-2 navigatie werkt perfect. Ook in Duitsland werden we om de files heen geleid.
Tijdens de wintersport bewees de Espace dat de tractie prima in orde is, op spekgladde 18% hellingen (met kettingen) kwam ik prima boven, vele mede weggebruikers (voorwiel aandrijvers) kwamen de rit van 7 km naar de alm in Oostenrijk niet op.
3e onderhoudsbeurt
- 86.000 km
Naast groot onderhoud en het voorgeschreven wisselen van de olie van de automaat is er weing bijzonders te melden. Het stoelverstelmechanisme van de bestuurdersstoel wordt weer vervangen omdat de speling weer optrad. Deze week ook weer de zomerbanden eronder laten zetten. Nog 9 maanden en het lease contract loopt af, als de auto blijft zoals hij nu is neem ik hem weer.
Tussentijds garagebezoek
- 91.000 km
Helaas trad er kort na de 3e onderhoudsbeurt weer een harde rammel op in de voorwielophanging. Nu is er links een reactiestangetje vervangen. Blijkbaar een kwetsbaar onderdeel want aan allebei de kanten zijn ze nu al 2x vervangen.
Motor defect
- 91.500 km
Na een emissie storing op het dashboard die een dag later verdween kwam ik een paar dagen later langs de weg te staan met een oververhitte motor. Na geholpen te zijn door Renault assistentie bleek de auto koelvloeistof te verliezen. De dealer heeft de auto opgehaald en na een paar dagen tot de conclusie gekomen dat de koelvloeistof weglekt via de zuigers.
De motor wordt vervangen onder garantie voor een nieuwe. Er zit wat levertijd op en de inbouw duurt een paar dagen dus zoals het er nu uitziet is de auto over 3 weken voorzien van een nieuw hart.
Motor vervangen
- 91.588 km
Vandaag de auto opgehaald met een compleet nieuwe DCI 160 pk motor. Auto rijdt weer zoals het hoort.
100K Kilometer nu
- 100.000 km
Vandaag de 100 duizend KM bereikt, het nieuwe motorblok staat nu dus op een ruime 8000 km en draait prima. De bumperhoes laat weer los, verder alles OK.
Aangezien over goed 3 maanden de auto vervangen moet worden ben ik gestart met proefrijden met Volvo en BMW. Ben benieuwd wat de prijs van de Espace met de nieuwe 200 pk Blue DCI motor gaat doen, over twee weken wil ik besluiten wat de opvolger wordt.
Een nieuw begin
- 105.000 km
Na wikken en wegen en het proefrijden in diverse auto's besloten om de opvolger van de Espace weer een Espace te laten worden.
De Volvo v60 en v90 waren ook een optie die geweldig rijdtenmaar de ruimte in de volvo's kan niet tippen aan de Espace. Binnen mijn huidige gezinssituatie met 3 grote (1,75 tot 1,90 meter) pubers is dit nog steeds de beste keuze.
Vanwege de hele discussie over fijnstof Nox etc met Diesel heb ik besloten over te stappen naar benzine, de exploitatiekosten van de auto nemen hierdoor toe maar dan nemen we dan maar voor lief. Dus ergens in Januari staat er een Espace Inititale Paris met de 1.8 TCE 225pk full option voor de deur.
Tot slot
- 110.000 km
Het zijn nu de laatste kilometers, 7 januari haal ik de opvolger af.
De afgelopen periode is er weinig spannends te melden buiten een kleine bumperschade achter die ik zelf veroorzaakt heb.
De opvolger wordt een nieuwe Espace Initiale Paris TCE 225. Van de nieuwe auto zal ik ook weer een review bijhouden en een verbruiksmonitor.
De Espace DCi 160 heeft over deze dikke ton aan kilometers gemiddeld rond de 1 op 14 gereden wat heel netjes is voor zo'n grote zware auto. De betrouwbaarheid/kwaliteit is flink tegengevallen, ik hoop en verwacht dat de nieuwe beter/goed is.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Espace 1.6 TCe Initiale Paris 7p. | Pano | Trekhaak | Winter Pack | Massage!
- 2015
- 109.647 km

Renault Espace BWJ 2016 | 1.6 TCe 200PK Initiale Paris 7p. AUTOMAAT | LEER | CAMERA | STOELVERW | A BANK VERW | CLIMA | NAVI |
- 2016
- 118.322 km

Renault Espace 1.6 TCe Initiale Paris 7p.
- 2016
- 128.093 km