Peugeot 308 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi (2014)

autoreview

Peugeot 308 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi (2014)

Signalement

Uitvoering308 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een feest om in te rijden!

  • 800 km

Laat ik beginnen met de eerste bevinding wat betreft onze nieuwe 308 BlueHDI: WOW!

Al een tijdje volgen wij/volg ik, het betreft namelijk de leasewagen van mijn vriend, het forum hier op autoweek.nl met veel plezier; we hebben ons echt lekker gemaakt totdat de auto afgeleverd werd! Want wat is dit een fijne machine, zeg. Het betreft een 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive (maar nu Premium) met 120 pk (..wat een mond vol..) in de kleur Rouge Rubi met 16" Topaze velgen en met zwart leder beklede massagestoelen. Deze stoelen zijn een leuke optie om ter sprake te brengen tijdens de borrel of op een verjaardag, want het voelt alsof een verveeld kind op de achterbank de hele tijd in je rug zit te trappen. Verder zitten de zetels heerlijk! Ze bieden voldoende steun en kunnen in alle richtingen versteld worden. Voor mij is de laagste stand nog net iets te hoog, maar dat is een kwestie van wennen.

De auto is halverwege november 2013 besteld en vorige week donderdag hebben we de auto opgehaald bij de dealer. Wij waren verbijsterd over het feit dat onze auto werd afgeleverd met een ondefinieerbare rammel bij de uitlaat, welke we uiteraard pas bij thuiskomst hoorden. Het bleek de afdekknop van de afneembare trekhaak te zijn welke niet goed vastzat en deze rammelde daardoor tegen de bodem van de auto aan bij stationair draaien van de motor. Dag 1 en probleem 1 met de nieuwe auto waren snel voorbij... En toen volgde dag 2, de dag waarop we een kras ontdekten op de rand van de motorkap bij de ruitenwissers. Geen van ons beiden had nog aan de ruitenwissers gezeten, maar het was zeker dat iets of iemand geprobeerd had om de ruitenwissers omhoog te klappen zonder deze eerst een halve slag (service-stand) te laten maken, want op de ruitenwisser-arm zat een rood vlekje van de lak. De dealer in kwestie had 'geen zin in discussie' en het wordt nu gelukkig kosteloos opgelost bij de Peugeot-dealer bij ons om de hoek. Ook heel vervelend dat ik daardoor een verplicht ritje van 80 km heen en terug moest maken... (kuch kuch)

Het radiosysteem en het geluid daarvan, hebben ons nog niet heel erg kunnen bekoren, vooral de instelmogelijkheden zijn vrij beperkt. Met een beetje gepuzzel en gepruts, hebben we nu de instellingen gevonden waarmee we goed kunnen leven. Misschien dat we in de nabije toekomst een EBS-installatie laten monteren, maar daar moeten we nog even over nadenken. De geluidsinstallatie in de vorige wagen (Honda Insight) was niet per se beter, maar er zat zo veel bass in dat geluid, dat het me heeft verbaasd dat er nooit iets kapot is getrild. Ook is het systeem de Bluetooth-verbinding voor de muziek kwijt als het systeem na opnieuw starten een andere telefoon detecteert. Door even te ontkoppelen en opnieuw te verbinden is dit weliswaar opgelost, maar dit is een puntje ter verbetering. Het is wel heel fijn dat het systeem herkent wat je als laatst hebt gebruikt op een iPhone: de muziek-app of Spotify-app. Handig! Ook hebben we al verschillende spelfouten ontdekt in het systeem, maar daar moeten we vooral om lachen in plaats van dat het ons stoort. We hebben zojuist ontdekt dat de jack-aansluiting in het dashboard niet werkt. Niet heel erg, want deze waren we toch niet van plan om te gebruiken, maar toch vervelend. De navigatie werkt daarentegen heel prima, alleen jammer dat het toetsenbord geen qwerty-invoermethode heeft. De navigatie herberekent bizar snel een nieuwe route wanneer er anders wordt gereden dan aangegeven. De gesproken begeleiding werkt heel fijn. Alleen vinden wij allebei dat scherpe bochten op de kaart van de navi niet als zodanig getekend staan, dat maakt het inschatten van een onbekende bocht toch iets lastiger, al is dat natuurlijk niet de manier waarop je dat zou moeten doen.

De actieve cruisecontrole werkt naar onze mening heel fijn. Alleen is het jammer dat, zoals al zo vaak is gezegd, de afstand steeds opnieuw bepaald moet worden. Op binnenwegen zet ik 'm tot nu toe op 1 seconde, op de snelweg op 1,5 seconde. De auto is heerlijk stil en comfortabel, mede dankzij de 'kleine' velgen. Ook is hij zuinig, we hebben nog niet getankt, maar volgens de boordcomputer hebben we tot nu toe 1:22 gereden en dat is inclusief de lange tijden stationair draaien bij de dealer tijdens de aflevering en bij de buren die de eerdergenoemde stoelen wel eens wilden proberen. De tank staat na bijna 800 km rijden op een kwart en het is wel grappig dat de actieradius nog steeds bijna 300 kilometer is. We zijn benieuwd hoe lang we volgens de boordcomputer nog kunnen rijden op het moment dat het lampje gaat branden. Bij onze vorige auto (tankinhoud van 35 liter) kon je nog hooguit 60 kilometer rijden op het moment dat het lampje ging branden. Het start/stop-systeem van de Peus werkt prima. Het is jammer dat de achteruitrijcamera niet meedraait met de stuurbewegingen die je maakt. Wij vragen ons trouwens af hoe het is gesteld met de bochtenverlichting. We hebben nog maar weinig kilometers in het donker gemaakt, maar in de parkeergarage zien we niets extra's bij het draaien aan het fijn in de hand liggende en directe stuurtje. Ik vind dat de parkeersensoren aan de voorkant heel laat inschakelen, maar ik weet niet hoe mijn wederhelft daar over denkt. Daarnaast stoor ik me een beetje aan de ruitenwissers, want de wisser aan de kant van de passagier wist niet tot aan de 'grote' wisser. Daardoor ontstaat er een 'hoekje' op de ruit en bijvoorbeeld ruitenwisservloeistof loopt daardoor in een straaltje naar beneden over de ruit. De automatische stand werkt prima, maar is erg snel geneigd om op standje hysterisch te gaan wissen. We zijn heel blij met het panoramadak, wat een licht aan boord! Het is heel fijn dat je alle schermen en meters goed af kunt blijven lezen als de zon er op staat.

Tot nu toe hebben we al van vele mensen positieve reacties gehad en we beamen ze allemaal, want we zijn super tevreden met de nieuwe auto! Hij rijdt als een zonnetje en als dat zonnetje schijnt, straalt ons rode monster echt iets moois uit tussen alle donkerblauwe en zilvergrijze auto's hier in de straat!

P.S. Mooie (scherpe en minder fletse) foto's volgen later!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.