AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken

Zuigerveren - Cornelis schetst

‘Dan voldoe je niet aan de milieueisen’

21 reacties

Video
  • Cornelis Kit
  • Techniek - Verbrandingsmotoren
5 april 2020 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Autonieuws

Om verbrandingsgassen boven de zuiger te houden moet de ruimte tussen de zuiger en de cilinderwand afgedicht worden. En om de zuiger soepel door de cilinder te laten bewegen is een dun olielaagje van levensbelang. Zowel dat afdichten als het regelen van de smering gebeurt met zuigerveren. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook?

Zuigerveren zien er op het eerste gezicht uit als vrij simpele ringen, toch zijn ze voor het functioneren van een verbrandingsmotor van essentieel belang. Ongeacht of het een diesel- of benzinemotor is, in de verbrandingsmotor draait het er om dat de zuiger naar beneden wordt geperst doordat er bovenop die zuiger druk ontstaat ten gevolge van een verbranding. Voor het grootste effect is het zaak dat er geen verbrandingsgassen ontsnappen tussen de cilinder- en zuigerwand. Nu zou je kunnen zeggen: “Maak de zuiger dan zo groot dat er geen gassen kunnen ontsnappen”. Maar dat gaat helaas niet: mede doordat de zuiger en de cilinderwand bij hoge temperaturen niet evenveel uitzetten moet er tussen beiden voldoende ruimte zitten, anders loopt de boel vast en/of ontstaat er te veel wrijving.

Bij de meeste motoren zien we per zuiger drie veren. De bovenste wordt de compressieveer genoemd en is primair bedoeld om geen gas door te laten. De onderste van de drie is de olieschraapveer en die moet er voor zorgen dat er precies genoeg olie op de cilinderwand zit om er nog net lekker langs te kunnen glijden en dat te veel olie wordt afgevoerd. Dit laatste is niet alleen van belang voor het olieverbruik, maar ook voor de samenstelling van het uitlaatgas. Verbrande olie zorgt namelijk voor schadelijke stoffen in de uitlaatgassen. De middelste veer draagt zowel bij aan het afdichten als aan het afvoeren van te veel olie.

Voor hun respectievelijke taken hebben de veren elk een eigen vorm. Om zo goed mogelijk te kunnen afdichten is de buitenkant van de compressieveer glad en recht zodat er een zo groot mogelijk contactvlak is waarmee hij als het ware over het dunnen oliefilmpje heen surft. Dit moet voor een optimale afdichting zorgen. Daarnaast zorgt het relatief grote contactvlak ook voor warmteafvoer van de zuiger richting de cilinderwand. Het buitenprofiel van de olieschraapveer is juist vrij puntig (vaak is deze veer opgebouwd uit meerdere losse delen): hier wordt het contactoppervlak bewust zo klein mogelijk gehouden zodat de veer makkelijk door een eventuele te dikke oliefilm heen kan drukken en de olie die te veel is weg kan schrapen. De vorm van de middelste veer is vaak een combinatie van een rechte zijkant met een scherpe onderkant zodat er zowel afgedicht als geschraapt kan worden. O, en niet onbelangrijk: de vorm van de veren is ook van belang om te zorgen dat de veren zelf niet vast gaan zitten ten gevolge van onverhoopte koolstofafzettingen, met name bij diesels. Daarnaast speelt ook de materiaalkeuze van de veren een rol, met name voor de wrijvingsweerstand en de levensduur.

  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Toyota FJ Cruiser – 2008 – 484.280 km - Klokje Rond

Toyota FJ Cruiser – 2008 – 484.280 km - Klokje Rond

De weinige Toyota FJ Cruisers die je ziet zijn allemaal afkomstig uit het grijze-importcircuit....

Lees meer
Opel Kadett 2.0-16V GSI - Op de Rollenbank

Opel Kadett 2.0-16V GSI - Op de Rollenbank

21

Zo heel af en toe kom je er eentje tegen: een nog totaal onbezoedelde Opel Kadett GSI 16V....

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Variabele klepbediening – Cornelis schetst

    Variabele klepbediening – Cornelis schetst

    7
    • 3 januari 2021
  • Piëzo-injector - Cornelis schetst

    Piëzo-injector - Cornelis schetst

    • 13 december 2020
  • Luchtmassameter - Cornelis schetst

    Luchtmassameter - Cornelis schetst

    3
    • 29 november 2020
  • Voorkamerontsteking – Cornelis schetst

    Voorkamerontsteking – Cornelis schetst

    6
    • 18 oktober 2020
  • Dubbelmassa-vliegwiel - Cornelis schetst

    Dubbelmassa-vliegwiel - Cornelis schetst

    3
    • 20 september 2020
  • Pompverstuiver – Cornelis schetst

    Pompverstuiver – Cornelis schetst

    16
    • 30 augustus 2020
  • Actieve koolfilter – Cornelis schetst

    Actieve koolfilter – Cornelis schetst

    3
    • 2 augustus 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep