Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Batterijontsteking - Cornelis schetst

‘Bewegende delen worden vervangen door slimme elektronica’

4 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Cornelis Kit
  • Techniek - Verbrandingsmotoren
10 mei 2020 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Nieuws

Bij dieselmotoren wordt de brandstof ontstoken als gevolg van de grote hitte. Bij benzinemotoren is er een vonk nodig om het mengsel te ontbranden. Dat vonken vindt plaats tussen de elektroden van de bougie. Alleen is daar wel een spanning voor nodig die vele sterker is dan de 12 volt uit de accu, en dan moet die vonk ook nog ‘ns op exact het juiste tijdstip verschijnen. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook?

Waar een dieselmotor gebruik maakt van de warmte als gevolg van de compressie om de dieselolie te ontsteken is bij een benzinemotor een vonk nodig om te zorgen dat het mengsel ontbrandt. Om een vonk te genereren wordt gebruik gemaakt van een bougie: wanneer er maar een groot genoeg spanningsverschil ontstaat tussen de elektroden van de bougie ontstaat daar een vonk.

De simpelste manier om die hoogspanning bij de bougies te krijgen is via bougiekabels die verbonden zijn met een installatie waar die hoogspanning opgewekt wordt. Uiteraard moet die hoogspanning wel in de juiste volgorde en op het juiste moment bij de bougies komen. Dat distribueren van de spanning in de juiste volgorde is de taak van de verdelerkap. In die kap draait een rotor rond (bij een viertaktmotor met het halve toerental van de krukas) die om beurten een verbinding legt met één van de bougiekabels.

Die hoogspanning ontstaat niet in de verdelerkap maar wordt opgewekt met een bobine, eigenlijk niet veel anders dan een transformator waarin de 12 volt uit de accu omhoog getransformeerd wordt. In eerste instantie is die omhoog getransformeerde spanning nog niet genoeg om een vonk te creëren, maar door slim gebruik te maken van magnetisme als gevolg van wisselspanning (die ontstaat door kortstondig de stroom te onderbreken) lukt het toch om de spanning genoeg te laten stijgen. Dat onderbreken gebeurde aanvankelijk met een mechanische schakelaar in de vorm van contactpunten. Deze relatief simpele constructie voldeed en bood binnen grenzen ook nog enige vrijheid om het ontstekingstijdstip aan te passen aan de bedrijfsomstandigheden (belasting en toerental).

De mate van vrijheid om het ontstekingstijdstip aan te passen is met bovengenoemde klassieke constructie echter beperkt, daarnaast is een systeem met bewegende delen slijtage- en storingsgevoelig. Zodoende doet de elektronica z’n intrede. De contactpunten worden vervangen door een transistor (in basis een elektrische aan/-uit-schakelaar) waarmee het mogelijk is om het onderbreken van de stroom uit de bobine elektronisch aan te sturen (bijvoorbeeld op basis van het signaal van een hall-sensor). Later wordt ook de verdelerkap met z’n draaiende rotor vervangen en zien we in het laatste decennium van de vorige eeuw de verdelerkap plaatsmaken voor een oplossing waarbij iedere bougie z’n eigen ontstekingsmodule krijgt (inclusief een bobine). Dit alles uiteraard centraal aangestuurd (en gecontroleerd) door het motormanagementsysteem.

Cornelis Schetst

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Duitsland is inmiddels goed op stoom in de EV-markt. Zowel in de middenklasse als aan de top....

Lees meer
Test: Opel Astra Sports Tourer

Test: Opel Astra Sports Tourer

86

De Opel Astra Sports Tourer is er voortaan ook als plug-in hybride en vanaf volgend jaar zelfs...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Variabele klepbediening – Cornelis schetst

    Variabele klepbediening – Cornelis schetst

    7
    • 3 januari 2021
  • Piëzo-injector - Cornelis schetst

    Piëzo-injector - Cornelis schetst

    • 13 december 2020
  • Luchtmassameter - Cornelis schetst

    Luchtmassameter - Cornelis schetst

    3
    • 29 november 2020
  • Voorkamerontsteking – Cornelis schetst

    Voorkamerontsteking – Cornelis schetst

    6
    • 18 oktober 2020
  • Dubbelmassa-vliegwiel - Cornelis schetst

    Dubbelmassa-vliegwiel - Cornelis schetst

    3
    • 20 september 2020
  • Pompverstuiver – Cornelis schetst

    Pompverstuiver – Cornelis schetst

    16
    • 30 augustus 2020
  • Actieve koolfilter – Cornelis schetst

    Actieve koolfilter – Cornelis schetst

    3
    • 2 augustus 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden