Zoveel Fords uit de vorige eeuw rijden nog in Nederland rond

120 jaar Ford

Ford Capri III
T-FordFord Fiesta en Ford GranadaFord MustangFord Escort RSFord Model T

Onlangs hadden we een interview met de eigenaar van een Ford-dealerbedrijf in Zaandam. Hij is op zijn 93e nog altijd aan het werk, maar bovendien is zijn bedrijf ook al honderd jaar Ford-dealer. Daarbij viert Ford Motor Company dit jaar dat het precies 120 jaar geleden werd opgericht. Dat vonden we een goede aanleiding om eens te kijken wat er aan Fords uit de hele twintigste eeuw in ons land rondrijdt. Om het overzichtelijk te houden, hebben we per decennium een top 3 gemaakt van de meest voorkomende Ford-modellen van dat tijdvak.

De Fords in Nederland gaan terug tot het prille begin. Henry Ford besteedde niet veel tijd aan het bedenken van namen voor zijn verschillende modellen, hij liep gewoon de letters van het alfabet af. Zodoende was de eerste Ford in 1903 een A, daarna kwam er een C en na een aantal andere modellen verscheen in 1908 de Ford Model T. En van elk van die drie modellen is er één uit het tijdvak 1900 tot 1909 in Nederland. In het tijdvak erna, 1910-1919, zijn er maar twee modellen, namelijk 1 Model C en 104 Model T’s. En die T zien we ook nog in de jaren 20, want de productie ging door tot 1927. Toen het alfabet op was, begon Ford voor het volgende model weer bij de A, en de A-Ford van eind jaren 20 werd ook weer een groot succes. Zodoende zien we dat er in ons land 325 A’s zijn uit de jaren 20 en 630 uit de jaren 30.

De Willys Jeep van Ford!

Maar wat zien we daar bij de jaren 40? De Willys Jeep? Jazeker. De Verenigde Staten stuurde zijn legers tijdens de Tweede Wereldoorlog de hele wereld over en de Jeep was voor al die legers een onmisbaar hulpmiddel. De Jeep was ontwikkeld door de kleine Amerikaanse fabrikant Willys-Overland, maar die had niet genoeg productiecapaciteit. Dus bouwde ook Ford in de jaren 40 vele duizenden Jeeps in opdracht van het Amerikaanse leger. Ze bouwden ook andere legervoertuigen, zodat we in ons land ook een aantal amfibische GPA’s tegekomen.

Amerikaanse import

Vanaf de jaren 50 gaan we het verschil zien tussen Amerikaanse Fords en de Europese modellen. Van het tijdvak 1950-1959 zien we twee Amerikaanse modellen op 1 en 2 en pas dan de Britse Ford Prefect. Dit is natuurlijk geen afspiegeling van het Nederlandse wagenpark van destijds, maar het laat wel duidelijk zien dat er door de jaren heen veel oldtimers uit de Verenigde Staten zijn geïmporteerd. Dat blijkt ook als we bij de jaren 60 aankomen. Destijds krioelde het in Nederland van de Fords Taunus en Cortina, maar wat er nu uit die jaren op kenteken staat is vooral Amerikaans. Ga maar na, er zijn uit die tijd nu tien keer zoveel Mustangs als Taunussen in Nederland!

Ook bij de Fords uit de jaren 70 heeft de Mustang nog de overhand, maar bij de jaren 80 zien we dat de belangstelling voor Amerikaanse modellen verflauwt. Daar zijn het de Escort en de Sierra die we vooral zien. En in de jaren 90 tenslotte ligt de nadruk op de Ford Focus.

Drie Fords uit de periode 1900-1909

A 1

C 1

T 1

Henry Ford op zijn eerste A.

Fords uit de periode 1910-1919

T 104

C 1

Ford T Runabout.

1920-1929

A 325

T 131

Phaeton 7

Henry Ford had als het op modelnamen aankwam weinig fantasie, was hij door de letters heen dan begon hij gewoon weer bij de A.

1930-1939

A 630

B 24

Y 23

Ford Köln Cabriolet Limousine uit 1933, oftewel een Ford Y.

1940-1949

Willys Jeep 370

Super Deluxe 27

GPA Amfibisch 25

1950-1959

Thunderbird 148

Fairlane 60

Prefect 52

Ford Thunderbird uit 1955.

1960-1969

Mustang 2.730

Taunus 268

Thunderbird 253

1970-1979

Mustang 558

Taunus 399

Capri 320

1980-1989

Escort 1.494

Sierra 1.232

Fiesta 445

1990-1999

Focus 4.375

Fiesta 3.332

Escort 1.822

Bron: Vinacles 

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.