Zoek je leuke beginnersauto en heb je €3.000: dit zijn originele om mee te starten

Uiteraard geen Duitser

Alfa Romeo 33 occasion

Je bent jong en hebt net je rijbewijs. Tevens heb je altijd dorst (omdat je jong bent), dus blijft het budget beperkt, ook omdat vaste lasten als onderhoud en verzekering een fikse duit kosten. Een suf karretje is niets voor jou, dus je wilt iets aparts. Wij helpen je bij jouw zoektocht

 

Uiteraard gaan dorst en autorijden niet samen, dus zoeken we een occasion die ruim genoeg is om drie, vier passagiers mee te nemen. Zo heb je altijd wel iemand bij je die de BOB kan of wil zijn. Als daarbij de brandstofkosten ook nog eens gedeeld kunnen worden, dan maakt het weinig uit of de auto zélf een wat steviger innemer is. Onze ideeën als je budget drie mille is? Zie onder:   

Alfa Romeo 33 1.4IE L - 1994 - 138.292 kilometer - €2.950

Exact 30 jaar geleden maakte schrijver dezes als stagiair zijn AutoWeek-debuut. Een van de eerste auto’s waarmee hij reed, was een Alfa Romeo 33 die door de eigenaar was verfraaid met onder meer een houten versnellingspookknop - zonder schakelschema erop. Best lastig, want waar zat die vermaledijde achteruitversnelling nu? Herinneringen komen boven bij de aanblik van deze Alfa Romeo 33: ietsje donkerder van kleur, maar nog immer lekker strak van snit. Grootste troef is uiteraard de snerpende boxermotor - een uitstervend ras. Buiten dat wordt beweerd dat elke autoliefhebber ooit een Alfa Romeo in zijn of haar bezit moet hebben gehad, dus waarom niet de HP-NX-59? De foto’s laten een wat stoffige vierwieler zien, maar wel eentje van de eerlijke soort: in 30 jaar slechts twee eigenaren die er samen nog geen 140.000 kilometer mee hebben afgelegd. De interieurfoto’s tonen een keurig binnenste, dus lijkt er altijd goed voor deze Italiaan te zijn gezorgd.

Met de vele honderden EV-pk’s van tegenwoordig lijken 90 paardjes nogal armoedig, maar vergeet niet dat deze gezinswagen nog geen 940 kilo weegt. Het vele glas rondom zorgt ervoor dat alles sneller lijkt te gaan dan in werkelijkheid en anders is er nog het boxergeroffel (bij 100 km/h 3.300 tpm, bij 130 km/h liefst 4.300). Misschien is dat de reden dat een audiosysteem afwezig is? Kortom: een echte karakterbak in een ogenschijnlijk prima staat. Leuk om je autocarrière mee te beginnen, maar we begrijpen eventuele gefronste wenkbrauwen bij de gedachte aan een 30 jaar oude Italiaan. De tijd dat Alfa’s al in de folder roestten, was in 1994 al lang voorbij. En de vermeende (on)betrouwbaarheid? Feit is dat je zo’n boxer-33 even moet leren kennen. Nooit met koude motor (geldt voor water én olie) volgas, dat soort dingen. 

Signalement

Merk Alfa Romeo
Type 33 1.4IE L 
Bouwjaar maart 1994
Kilometerstand 138.292
Vraagprijs €2.950
Waar te koop? HVM Nederland, Voorthuizen

Technische gegevens

Motor 4-cil. boxer, 1.351 cc
Max. vermogen 66 kW/90 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 113 Nm bij 4.500 tpm
Bagageruimte 400 l/1.200 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1:13
0-100 km/h 11,5 s
Topsnelheid 178 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

 

 

 

Daihatsu Young RV 1.3-16V XTI - 2004 - 164.147 kilometer - €2.399

Een Japanner als eerste auto is bijna nooit verkeerd: starten, lopen, rijden … Hij doet het gewoon altijd. Daardoor hebben Japanners, met name de kleinere modellen, nogal eens het imago saai te zijn. Reden om deze Daihatsu Young RV te portretteren. Het lijkt een vierkante doos, maar de aparte raamlijn doet het hem. Alsof tijdens het schetsen de designer iets te veel sake heeft gedronken. Hoe dan ook, zo’n zijaanzicht hebben we enkel nog bij de Citroën C2 gezien. De Young (jawel!) RV is een maatje compacter dan de Alfa. Wat prestaties doen ze weinig voor elkaar onder, maar de Daihatsu (ook een uitstervend ras, overigens) is een stuk zuiniger, dankzij zijn leeggewicht van slechts 862 kilo. Ook durven we de bewering wel aan dat de 13-PV-DF (twee ex-eigenaren) goedkoper in onderhoud zal zijn, en niet alleen omdat hij tien jaar jonger is, maar wel wat meer kilometers heeft afgelegd. Je gaat dan toch al snel weer de kant op van het dilemma hart (33) versus hoofd (Young RV). Heeft dit sympathieke karretje dan niets méér te bieden? Toch wel, want aan de voorzieningen zie je zijn jongere leeftijd: twee airbags, elektrische ramen rondom (in de 33 is het achterin slingeren geblazen), elektrisch verstelbare buitenspiegels … Plus een aftermarket radio. De vrij hoge bouw zorgt bij neergeklapt meubilair voor liefst 1,5 kuub aan stouwruimte.

Keerzijde van de hoge koets zijn de rijeigenschappen die niet helemaal in de pas lopen met het motorische kunnen. Schakelen gaat vlot genoeg, het zijn met name de bepaald niet scherpe besturing, de comfortabel afgestemde vering en demping (waardoor hij overhelt) en weinig zijdelingse steun biedende zittingen  die al te enthousiast rijgedrag in de weg staan. Aardige gimmick: de achterbank staat hoger dan de voorstoelen, zodat achterpassagiers goed zicht naar voren hebben - en dus wat de bestuurder uitspookt. Stoere mannen, let op: Japanse rode lak wil nog wel eens roze worden … 

Daihatsu Young RV

Signalement

Merk Daihatsu
Type Young RV 1.3-16V XTI 
Bouwjaar december 2004
Kilometerstand 164.147
Vraagprijs €2.399
Waar te koop? Autobedrijf Oosting, Emmen

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.298 cc
Max. vermogen 64 kW/87 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 120 Nm bij 3.200 tpm
Bagageruimte 240 l/1.500 l 
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1:16,7
0-100 km/h 10,3 s
Topsnelheid 176 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Buick Regal Limited - 1994 - 93.906 kilometer - €2.750 

Heb je genoeg vrienden om te vervoeren en/of de tankbon te delen, dan zou je je automobiele carrière ook met een Amerikaan kunnen beginnen. De een moet er he-le-maal niets van hebben, een ander (zoals onze Michiel Willebrands) loopt ermee weg. Wat te denken van deze Buick Regal? Een maatje kleiner dan de Park Avenue die onze Lars Krijgsman in bezit had, maar met 4,95 meter lengte alsnog een aardig slagschip. Leuk weetje: de huidige Regal kennen wij beter als … Opel Insignia! In het vooronder murmelt een schier onverwoestbare 3.8-V6. Via een viertraps automaat wordt 170 pk op de voorwielen uitgestort. Het maakt van dit rijdende bankstel, kijk eens naar die dik gestoffeerde zittingen, een heerlijk soepele cruiser die het best tot z’n recht komt op lange, rustige wegen. Met ingeschakelde cruisecontrol kan de benzinedorst dan nog enigszins ingetoomd worden. Naast cruisecontrol heeft deze onvervalste Yank nog veel meer snuisterijen aan boord waarvan boven genoemde auto's alleen maar kunnen dromen: ABS, airco, radio/cd-speler, houtinleg in het dashboard en op de portieren, en lichtmetalen spaakvelgen bijvoorbeeld. De HG-LJ-98 is even oud als de Alfa 33 (maar heeft toch twee airbags aan boord), is destijds nieuw in ons land afgeleverd en heeft sindsdien drie eigenaren versleten die er nog geen ton mee gereden zouden hebben. Maar let op: volgens de RDW is de tellerstand onlogisch. Daar moet je even naar laten kijken. Verder zouden we kunnen zeggen dat Amerikaanse auto’s óók al een uitstervend ras op ons wegennet zijn - als Tesla er niet geweest was. Groenmetallic lak en een lichtgrijs interieur: best een smaakvolle combinatie.  Jammer alleen dat het stuur er zo afgekloven uitziet ... Maar als we vertellen dat wijlen André Hazes senior een Buick in bezit had, dan moet het toch goedkomen met deze Brabantse occasion?      

    

Signalement

Merk Buick
Type Regal Limited 
Bouwjaar januari 1994
Kilometerstand 93.906
Vraagprijs €2.750
Waar te koop? Autobedrijf M. Hellings, Leende

 

Technische gegevens
Motor V6, 3.791 cc
Max. vermogen ca. 125 kW/170 pk bij 4.800 tpm
Max. koppel 305 Nm bij 3.200 tpm
Bagageruimte genoeg! 
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1:9,4
0-100 km/h 10,2 s
Topsnelheid 200 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welke startersauto van 3 mille spreekt jou het meest aan?

Voor de jongeren onder ons: waar begin je mee als je drie mille te besteden hebt? Een betrouwbare Japanner in een opvallend jasje, een Italiaan met een raspende boxer onder de kap of een zacht zoevend bankstel? Of weet je je drie mille wel beter te besteden? En voor de ouderen onder ons: waar zijn jullie ooit mee begonnen, waar zou je nu mee willen beginnen met een budget van €3.000 of welke goedkope vierwieler zorgt voor warme, zoete herinneringen bij jou? We horen het weer graag! 

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.