Zo zuinig is de Toyota Corolla 1.8 Hybrid in de praktijk

Zuinigste compacte middenklasser zonder stekker

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid
Toyota Corolla Touring Sports 1.8 HybridToyota Corolla Touring Sports 1.8 HybridToyota Corolla Touring Sports 1.8 HybridToyota Corolla Touring Sports 1.8 HybridToyota Corolla Sedan 1.8 HybridToyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid

Zoek je de zuinigste compacte middenklasser dan kom je uit bij de Toyota Corolla 1.8 Hybrid. Slechts twee auto’s zonder stekker verbruiken volgens fabrieksopgave minder benzine, maar die twee hybrides zijn kleiner: de Toyota Yaris Hybrid en de Renault Clio Hybrid 140. Net zoals we dat bij die twee auto’s deden duiken we ook bij de Toyota Corolla 1.8 Hybrid in de praktijkcijfers.

In de Verbruiksmonitor zien we maar liefst 49 verbruiksscores van Corolla-rijders die het huidige model rijden, dus de Corolla die in 2019 op de markt kwam. Dat zijn er zeer veel, wat waarschijnlijk ook wel tekenend is voor de hybride Toyota-rijder. Die is gewoon actief in de weer met de benzineconsumptie van zijn auto en deelt dat graag met anderen. Kleine disclaimer, in de vebruiksmonitor kun je niet alleen de 1.8 hybride er tussenuit filteren. Van de 49 verbruiksoverzichten zijn er 15 van een Corolla 2.0 Hybrid. Die is volgens de fabrieksopgave iets minder zuinig, maar heel veel scheelt het niet. Inclusief die krachtiger tweeliters is het gemiddelde praktijkverbruik van de huidige generatie Toyota Corolla 5,2 liter per 100 kilometer. Dat is 1 op 19,2. De fabrieksopgave voor een Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid, de meestverkochte stationwagon, is 3,6 l/100km (1 op 27,8). 

Corolla Sedan is echt heel zuinig

De mooiste score komt van een Corolla Sedan 1.8 Hybrid. Deze Toyota-rijder komt uit op 4,12 l/100km (1 op 24,3), terwijl de vierdeurs (die overigens binnenkort verdwijnt uit het aanbod) volgens de fabriek 3,4 l/100km (1 op 29,4) zou moeten kunnen halen. Een afwijking in de praktijk van 21,2 procent is netjes. Ons praktijkverbruik met een Corolla Sedan was in 2019 4,4 liter per 100 kilometer, dat is 1 op 22,6 met daarbij de kanttekening dat wij in tests altijd de maximum snelheid rijden en niet met bijvoorbeeld 90 km/h over de snelweg rijden terwijl 100 of 130 is toegestaan.  

Het verschil tussen een Corolla 1.8 Hybrid en een 2.0 Hybrid hebben we ook gemeten. Daarbij nam de 1.8 5,0 liter per 100 kilometer tot zich, en de veel krachtiger 2.0 een halve liter meer. De fabrieksopgave is respectielijk 3,6 en 3,9 liter per 100 kilometer. 

Vernieuwde Corolla 2023

Begin 2023 is de vernieuwde Corolla er, en dan krijgen de 1.8 Hybrid en de 2.0 Hybrid niet alleen een krachtiger benzinemotor, ook de accutechniek wordt opgewaardeerd. Nu is het wachten op de eerste praktijkcijfers van de nieuwe mkodellen, die tevens op andere punten zijn aangepakt. 

De Toyota Corolla voor het nieuwe jaar. Op diverse punten aangepast, maar ook krachtiger.

Wat is het verbruik van jouw auto? Deel het in de Verbruiksmonitor zodat anderen inzicht kunnen krijgen in het praktijkverbruik van het merk en type dat jij rijdt. 

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (160)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.