Zo ver komt de Tesla Model Y in de praktijk
“Niet alleen bergaf, wind mee en café in zicht”
De Tesla Model Y staat op het punt gekroond te worden tot Europa’s bestverkochte auto van 2023. Ongetwijfeld heeft-ie veel rijders over de streep getrokken met zijn ruimteaanbod en steeds lagere prijs, maar ook de actieradius speelt ongetwijfeld een rol. De maximale afstand tussen twee laadbeurten blijft immers een hot topic. Hoe ver komt de Tesla Model Y in de praktijk?
Om deze vraag zo goed mogelijk te beantwoorden baseren we ons op meerdere bronnen. Natuurlijk mocht de Tesla Model Y meermaals opdraven in vergelijkende tests, waarbij we het stroomverbruik noteerden, maar we nemen ook gebruikersdata mee. Deze vinden we in de sectie ‘gebruikersreviews’ op deze site, waar niet minder dan 74 Model Y-rijders hun ervaringen delen. Een flink aantal rijders deelt hun verbruik. Sterker nog, het gemiddelde verbruik en uitschieters worden vaker gedeeld dan de totale actieradius. Vandaar dat we in dit artikel de nodige sommetjes maken.
Actieradius en verbruik Model Y Long Range
De meest voorkomende Model Y in onze review-sectie is de Model Y Long Range. Met een netto batterijcapaciteit van 75 kWh belooft Tesla een maximaal rijbereik van 533 kilometer. De snelle rekenaar leert dat daarvoor een verbruik van maximaal 14 kWh/100 km nodig is. En een flinke dosis lef, want in de praktijk zal niemand de allerlaatste watts uit het accupakket persen. Een veiligheidsmarge van zo’n 10 procent aanhouden maakt elektrisch rijden aanzienlijk comfortabeler.
Het praktijkgemiddelde voor de Tesla Model Y Long Range komt op een aanzienlijk lagere 410 kilometer. Iets lager ook dan het gemiddelde verbruik van 17,1 kWh/100 km doet vermoeden, dat zou immers leiden tot een actieradius van 438 kilometer. Maar nogmaals, vrijwel niemand rijdt een batterijpakket helemaal leeg.
Uitschieters zijn er ook, want één berijder meldt een verbruik van 13,6 kWh/100 kilometer, wat resulteert in een bereik van 551 kilometer. “Niet eenmalig, niet zo nu en dan, niet alleen onder ideale omstandigheden, niet alleen bergaf, wind mee en café in zicht, nee, gemiddeld over bijna 18.000 km.” Gemiddeld is het laagste verbruik dat rijders melden 14,6 kWh/100 km, wat moet resulteren in 514 kilometer bereik. Doorgaans wordt dit gehaald in de zomermaanden en met snelheden van 100 km/u of lager. Trekken we er 10 procent veiligheidsmarge vanaf, dan is onder deze optimale omstandigheden zo’n 460 kilometer mogelijk.
Tesla Model Y
Rijbereik Model Y RWD
De instap-Tesla Model Y, met een netto batterijcapaciteit van 57,5 kWh, heet inmiddels simpelweg ‘Model Y’. Volgens de fabriek moet je hiermee 455 km kunnen afleggen, waarvoor deze variant niet meer dan 12,6 kWh/100 km mag verbruiken. Onze cijfers laten eveneens zien dat deze standaardversie daadwerkelijk minder energie verbruikt dan de Long Range, al is gemiddeld 16,2 kWh/100 km niet voldoende voor de beloofde actieradius. Een snelle rekensom leert dat er maximaal 354 kilometer in zit. Nemen we de 10 procent veiligheidsmarge in acht, dan hebben we het over zo’n 320 kilometer.
Kijken we naar de minimaal gemelde verbruikscijfers, behaald onder optimale omstandigheden, dan zijn die met 13,7 kWh/100 km behoorlijk gunstiger. In het beste geval zit er dus zo’n 420 kilometer actieradius in – dus een veilige 380 kilometer. De bandbreedte? Van zo’n 200 kilometer voor een stevige doorrijder tot maximaal zo’n 450 km voor wie bijzonder kalm rijdt.
Tesla Model Y
We begrijpen dat dergelijke cijfers voor niet-EV-rijders wat abstract klinken. Hoewel we in deze rubriek nog weinig vergelijkingsmateriaal hebben kunnen we alvast zeggen dat de Tesla Model Y, met gemiddeld 16,2 kWh voor de standaardversie en 17,1 kWh voor de Long Range, behoorlijk zuinig is. Houd deze rubriek in de gaten als je meer wilt weten over energieverbruik en actieradius!
PRIVATE LEASE Tesla Model Y
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (278) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.