AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zes unieke Alfa's naar Goodwood

Alfa Romeo 8C 2900B Special 1938
Alfa Romeo Gran Premio Tipo 159 1951
Alfa Romeo 2000 Sportiva 1954
Alfa Romeo 33 Stradale (1967)
Alfa Romeo 1750 GT Am 1970
Alfa Romeo 33 TT 12 1975
Alfa Romeo 4C
Op het Goodwood Festival of Speed is Alfa Romeo meer van plan dan alleen het tonen van de 4C. Naast de nieuwe schone zullen zes klassiekers worden geparkeerd, die ondanks eerdere berichten níet onder de hamer gaan.

Het Italiaanse merk viert dit jaar dat z'n officiële racetak, Autodelta vijftig jaar bestaat. Het jubileum valt samen met de negentigste verjaardag van het iconische Quadrofoglio Verde, het symbool dat sinds jaar en dag trots op de meest sportieve Alfa's prijkt. De Italianen willen meer dan alleen met de 4C een blik in de toekomst werpen, vandaar dat een rits klassieke Alfa's is opgetrommeld om Alfa's rijke geschiedenis tentoon te spreiden.

De oudste Mediterraan die mee mag is de 8C 2900B Speciale tipo Le Mans uit 1938. Het hoogbejaarde beestje beschikt over een 2,9-liter acht-in-lijn motor die voorzien is van twee superchargers. Met z'n 220 pk moet de auto een topsnelheid van 240 km/h kunnen behalen. De 8C is speciaal gemaakt voor de 24 uur van Le Mans in 1938.

Ook de Gran Premio Tipo 159 is met geboortejaar 1951 geen jonkie te noemen. In dat jaar won de 'Alfetta' met Juan Manuel Fangio achter het stuur het Formule 1 wereldkampioenschap. Z'n achtcilinder lijnmotor was slechts 1.479 cc groot, maar was dankzij een stage two-supercharger goed voor zo'n 425 pk. Z'n topsnelheid? Een destijds alles en iedereen wegvegende 305 km/h, en dat in een auto van nog geen 750 kilo...

In het midden vinden we een 2000 Sportiva uit 1954. Deze door Franco Scaglione van Bertone getekende Italiaan beschikte over een achterophanging van De Dion, een voorproefje voor de Alfetta uit 1972. Onder de kap een bescheiden vierpitter die goed was voor 138 pk. Wie z'n best deed kon destijds een snelheid van 220 km/h behalen.

De 33 Stradale is misschien wel een van de mooiste sportwagens allertijden. De geestelijk voorvader van de nieuwe 4C stamt uit 1967 en beschikt over een tweeliter V8 die er 230 pk uit perst.

Meer bescheiden, maar niet minder bijzonder, is de 1750 GT Am uit 1970. Dit exemplaar deed mee tijdens de European Touring Car Challenge en was uitgerust met een 230 pk sterke viercilinder twin spark krachtbron met dubbele bovenliggende nokkenassen, ontleend van de Amerikaanse versie (vandaar de Am-toevoeging). Nederlands eigen Toine Hezemans wist achter het stuur van de Italiaan hoge ogen te gooien, waardoor hij bekend kwam te staan als 'the flying Dutch'.

Hekkensluiter is de 33 TT 12 uit 1975, een volledig op het circuit georiënteerde sportauto met een twaalfcilinder onder de kap. Bij 11.000(!) toeren leverde de 3-litermotor een vermogen van 500 pk, z'n topsnelheid zou op 350 km/h moeten liggen. In 1975 wist-ie diverse prijzen binnen te slepen.

***UPDATE*** Ondanks eerdere berichten worden de bovenstaande klassieke Italianen níet van de hand gedaan.

PRIVATE LEASE Alfa Romeo

Lezersreacties (43)

Reageren