'Zes biljoen dollar nodig voor infrastructuur EV's'

Elektrische transitie vraagt enorme offers

EV laadpaal elektrisch

Voor de volledige transitie naar elektrische aandrijving moet volgens financieel expert Goldman Sachs wereldwijd alleen al voor laadpalen en elektriciteitsnetwerken zes biljoen dollar worden geïnvesteerd. Dat is een kleine acht procent van het bruto nationaal product van alle landen samen.

Het Amerikaanse persbureau Bloomberg kijkt dit weekend in een opiniërend artikel kritisch naar de op handen zijnde overstap naar elektrische auto's. Behalve de zes biljoen (een zes met twaalf nullen) dollar aan infrastructuur wordt ook van de industrie en consumenten veel verwacht voor het zo ver is, voorspelt Bloomberg. Alle landen waar de overheid al actief bezig is met het uitfaseren van verbrandingsmotoren zijn samen goed voor tien procent van het wagenpark. Tel je daar China bij op, dan is dat al veertig procent.

De keuze aan elektrische auto's wordt dan ook snel groter; volgend jaar zijn er naar schatting meer dan honderd verschillende EV's leverbaar. Afgelopen jaar werden volgens Bloomberg meer dan een miljoen EV's verkocht, een groei van zestig procent ten opzichte van 2016 in een periode dat de totale wereldautomarkt juist terugliep. Bijna de helft van de elektrische auto's werd verkocht in China, waar de overheid zich momenteel erg hard maakt voor vergroening. Van de 600.000 laadpalen op onze planeet staat de helft in China.

Vooralsnog is elektrisch rijden in de meeste gevallen alleen weggelegd voor de hogere inkomens, maar daar moet op termijn verandering in komen. De prijs van lithium-ionbatterijen, die ruwweg de helft van een EV uitmaakt, zakte de afgelopen vijf jaar van 599 naar 208 dollar per kWh. Om een EV net zo betaalbaar te maken als een vergelijkbare conventionele auto moet de kWh-prijs echter zakken naar rond de honderd dollar, wat naar verwachting nog eens vijf jaar gaat duren.

Bloomberg meent dan ook dat overheidsstimulering onontbeerlijk is om de grote massa over de streep te trekken. Wordt die stimulering voortijdig ingetrokken, dan zakt de verkoop meteen volledig in, schrijft het persbureau, refererend aan praktijkgevallen in Hong Kong en Denemarken. Wij mogen daar gerust onze eigen tijdelijke liefde voor plug-in hybrides aan toevoegen.

Lezersreacties (169)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.