Zelfs een joystick kon laatste Nissan Primera niet helpen

Laatste 'traditionele' D-segmenter vol hightech

Nissan Primera
Nissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraKlokje rond Nissan Primera 1.9 dCi EstateKlokje rond Nissan Primera 1.9 dCi EstateNissan PrimeraNissan Primera

De Ariya bekleedt bij Nissan thans dezelfde positie in het modelgamma als precies twee decennia geleden de destijds nieuwe, derde generatie van de Primera. Een destijds erg opvallend model, met een zo mogelijk nog opvallender interieur. En een joystick!

De eerste Primera maakte bij zijn debuut in 1990 veel indruk vanwege zijn gelikte en opvallend Europese uiterlijk en prima rijkwaliteiten. De tweede Primera ging in 1996 iets te veilig voort op dezelfde weg; onder zijn saaie koets bleef een formidabel onderstel verborgen.

 

Dit vroeg om een radicaal andere koers, waarvan de aftrap op de Parijse autosalon van 2000 werd verricht door het studiemodel Fusion. Alles was anders: een zeer gladde koets, met scherpe vouwen, een korte motorkap en een opvallend hoog opgetrokken dak.

De Fusion, duidelijk herkenbaar al als de laatste Nissan Primera.

Een trend aan het begin van het nieuwe millennium. Ook middenklassers krijgen hoge daklijn.

Apart, maar niet echt serieus te nemen. Toch? Jazeker wel, want de nieuwe Primera leek er sprekend op. Wat een waagstuk van Nissan, dat de auto bovendien had volgestopt met noviteiten. Zo was het instrumentarium centraal in het dashboard geplaatst, een idee dat toen vooral in MPV’s werd toegepast.

Waarom? Vanwege de esthetiek, want nu was een geheel symmetrisch dashboard mogelijk en de verre meters droegen bij aan een extra gevoel van ruimte. Zo’n opzet zou ook rustiger zijn voor de ogen, was een veelgehoord argument. Grappig genoeg verdwenen al die redenaties vanzelf toen de instrumenten gaandeweg gewoon weer richting bestuurder verhuisden, om de laatste tijd soms alsnog weer in centrale displays op te duiken. Maar hiermee zijn we er nog niet met die derde Primera, die ook opzien baarde met een centraal beeldscherm als monitor van een achteruitrijcamera. Nu alledaags, toen een sensatie. Bovendien had de Primera al actieve cruisecontrol, die hem automatisch op afstand hield van zijn voorganger. Minstens zo indrukwekkend was dat je telefoon in een carkit paste, waarna de auto de telefoon-functies overnam. Ja ja, bellen via een microfoon en de speakers van het audiosysteem en dat af fabriek! De bediening was via een driehoekig toetsenbord dat prominent uit het dashboard stak. Hier moest je zijn voor de aansturing van allerlei functies, zoals airco, audio, boordcomputer en navigatie. Er was zelfs een joystick en je kon op het display zien wat je deed. Het was net de servicebalie in het gemeentehuis. Prachtig, maar een doorbraak bleef uit. Eveneens voor de Primera zelf, alle inspanningen en vernieuwingsdrift ten spijt.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.