Het gaat niet lukken om zelfrijdende auto's veilig door de stad te loodsen, zelfs niet met de meest geavanceerde technieken. "Soms ziet de auto de fietser niet, vooral omdat alles in wisselende snelheden het kruispunt op komt", zegt Jeroen Uittenbogaard van TNO Automotive in een podcast van NPO-NTR.
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Zelfrijdende auto's onmogelijk in de stad'
"Die auto’s zijn prima tot aan de rand van de steden."
67
De technieken zullen volgens onderzoekers niet in staat zijn om in een fractie van een seconde te voorspellen wat fietsers in het drukke stadsverkeer doen.
Zelfrijdende auto’s werken met sensors op verschillende plekken op de auto. Die leveren een totaalbeeld op, waarop de auto ‘besluiten neemt’. Het probleem is volgens de onderzoekers dat het totaalbeeld wel registreert waar andere verkeersgebruikers zich bevinden, maar slecht kan voorspellen wat ze gaan doen. Dit speelt vooral bij fietsers die in hun gedrag grillige patronen vertonen.
Ook Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, ziet het niet gebeuren. "Die auto’s zijn prima tot aan de rand van de steden."
Lees ook
Autotest
Deze auto's kwamen vanwege het verlangen naar een vijfde deur: Renault 20 vs. Saab 99 Combi-Coupé
Achtergrond
De Kia Carnival was zelfs nog groter dan de nieuwe PV5 personenbus
Autotest
Van bloemistenbus tot V6-monster: Daan bouwt ultieme T3 én ook nog Subaru-Porsche 356
Nieuws
Zo vergaat het de Mercedes-Benz CLK uit de Budgetbrigade
Reportage