Zelfrijdende auto Google kan snelheid overtreden
Google ontdekte echter dat het in sommige gevallen veiliger is om met het verkeer mee te rijden dan altijd maar op de maximumsnelheid te blijven hangen. De zelfrijdende auto is daarom zo geprogrammeerd dat hij maximaal 10 mijl per uur (ruim 16 km/h) te hard kan als dat veiliger is.
Als al het andere verkeer harder rijdt, gaat de zelfrijdende auto van Google dus mee. Of de gebruiker deze functionaliteit uiteindelijk zelf aan of uit kan zetten, is niet bekend.
Het project startte binnen Google bij de geheimzinnige afdeling Google X waar vergezochte producten en diensten worden ontwikkeld die niet direct nut of een verdienmodel hebben. Volgens Dolgov zal het verdienmodel van de zelfrijdende auto vanzelf komen als de technologie geperfectioneerd is.
Het bedrijf maakte in mei bekend daadwerkelijk zelfrijdende auto's op de markt te gaan brengen. Het liet toen een video van een prototype zien zonder stuur en pedalen. Dat voertuig kan echter slechts 40 kilometer per uur.
De eerste volledig zelfrijdende auto's worden in 2020 verwacht. De Nederlandse politiek bekijkt momenteel of er een wetswijziging nodig is om zelfrijdende auto's op de weg toe te staan. Daardoor zou testen ook gemakkelijker worden.