AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zeker weten: motoren van de CLS
43
Aan het uiterlijk van de nieuwe Mercedes-Benz CLS hebben we inmiddels kunnen wennen, maar het motorenaanbod bleef nog even speculeren. Inmiddels weten we het, en behalve zes- en achtcilinders komt er ook een viercilinder.
Zelfs bij een auto die zo gericht is op luxe en elegantie als de CLS ontkom je niet aan het thema verbruik. Vandaar dat de gloednieuwe 2,1-liter viercilinder dieselmotor ook in de 2e generatie CLS een plekje krijgt. En waarom niet, als 204 pk goed genoeg is voor een S-klasse, dan kan het in de CLS ook wel. Met een verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer is 'ie in ieder geval goed voor vergroening binnen het gamma. De 250 CDI komt in maart 2011, bij de introductie in januari is er al een 350 CDI BlueEfficiency en dat is zoals vanouds een zespitter die 265 pk te vergeven heeft. Benzinerijders beginnen bij de CLS 350 met 306 pk sterke V6, vanaf april volgend jaar kunnen ze voor meer vermogen bij de CLS 500 terecht. Die heeft een 408 pk sterke 4,7-liter V8 biturbomotor en is net als de 250 CDI standaard voorzien van een start/stop systeem. Het gemiddelde verbruik over het hele gamma daalde met 25%, maar gezien het feit dat de vorige CLS geen viercilinder in het gamma had is dat niet zo verwonderlijk.
Naast efficiëntere motoren heeft Mercedes het gewicht van de nieuwe CLS verlaagd door toepassing van aluminium, de deuren zijn er bijvoorbeeld volledig uit opgetrokken. Daarnaast introduceert Mercedes een elektromechanische stuurbekrachtiging, die naast een lager verbruik ook een scherper stuurgedrag mogelijk maakt. Op het gebied van veiligheid komt er een dode hoek sensor en lane keeping assist beschikbaar, die laatste kan de auto door remingrepen binnen de lijntjes houden.
Naast efficiëntere motoren heeft Mercedes het gewicht van de nieuwe CLS verlaagd door toepassing van aluminium, de deuren zijn er bijvoorbeeld volledig uit opgetrokken. Daarnaast introduceert Mercedes een elektromechanische stuurbekrachtiging, die naast een lager verbruik ook een scherper stuurgedrag mogelijk maakt. Op het gebied van veiligheid komt er een dode hoek sensor en lane keeping assist beschikbaar, die laatste kan de auto door remingrepen binnen de lijntjes houden.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 220 d AMG Sport Edition | Distronic | Dodehoekassistent | Spoorassistent | Schuif/ kanteldak | 360 Camera | Comand Online | Multibeam LED | Stoelverwarming
- 2017
- 129.358 km
€ 24.850

Mercedes-Benz CLS 400 d 4MATIC Premium
- 2018
- 162.084 km
€ 51.950

Mercedes-Benz CLS 350/automaat/alle optie's
- 2005
- 240.532 km
€ 8.999
Lees ook
Vergelijkende test
Stijliconen Mercedes CLS en Porsche Panamera als begeerlijke youngtimer: CLS geboren klassieker
Op Zoek Naar
Stijlvoller dan de ‘SUV Coupé’: deze dikke Duitse vierdeurs coupés koop je voor €30.000
Achtergrond
Forever young: met deze moderne auto’s zonder opvolger blijf je altijd bij de tijd
Mercedes-Benz CLS 55 AMG - 2005 - Op de rollenbank
Nieuws