Zeekr 007 is 'snelst ladende elektrische auto ter wereld'

Grotendeels volle accu in tien minuten

Zeekr 007 is 'snelst ladende elektrische auto ter wereld'

Zeekr brengt nieuwe LFP-accu's op de markt die absurd snel oplaadbaar zijn. De Zeekr 007 krijgt die als eerste. De Chinezen beloven er buitengewoon indrukwekkende oplaadtijden mee.

Geely timmert aardig aan de weg op het gebied van snelladen. Dochtermerken Polestar en Lotus gooiden onlangs al hoge ogen op dit gebied. Zo experimenteert Polestar met een Polestar 5 die in tien minuten 320 km rijbereik moet kunnen bijladen en belooft Lotus dat dergelijke waarden met de Emeya in de praktijk mogelijk worden. Een ander Geely-merk, Zeekr, gaat nu nog een stap verder. De Zeekr 007 is de eerste auto die nieuwe prismatische LFP-accucellen krijgt waarmee '5.5C ultrasnelladen' mogelijk is.

Eerder werd Zeekrs LFP-accu al 'Golden Brick' gedoopt

Wat dat in de praktijk betekent? Nou, dat de genoemde Polestar 3 en Lotus Emeya worden overtroffen en voor zover wij weten überhaupt iedere EV die je nu kunt kopen. In slechts 10,5 minuut moet een accupakket met deze nieuwe cellen al van 10 tot 80 procent oplaadbaar zijn. Zeekr zegt al stellig dat dit de snelst bij te laden EV-accu ter wereld is. Ter vergelijking: de Lotus Emeya heeft voor hetzelfde kunstje 14 minuten nodig. Eerder beloofde Zeekr al dat in de 007 straks in een kwartier dik 600 km rijbereik bij te laden is. Dat is wel volgens de CLTC-cyclus, maar reken grofweg op ongeveer 500 WLTP-kilometers bijladen in een kwartier.

Zeekr meldt nog niet welk laadvermogen eraan te pas komt. Wel zegt het merk dat dergelijke waarden mogelijk zijn aan Zeekrs V3-snelladers, die een pieklaadvermogen van 800 kW kunnen leveren. Dergelijke palen zijn hier nog niet te vinden en de Zeekr 007 is evenmin in aantocht, dus voorlopig kunnen we het hier nog niet proberen. Het belooft waarschijnlijk wel wat voor Zeekrs zustermerken, waaronder bijvoorbeeld ook Volvo.

PRIVATE LEASE Zeekr

Lezersreacties (219)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.