AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
4

'Mooiste circuit van Europa'

Zandvoort licht aanpassingen voor F1 verder toe

Circuit park zandvoort verbouwing
  • Joas van Wingerden
  • Autonieuws
2 december 2019 om 11:54
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Nog vijf maanden te gaan en dan keert de Formule 1 weer terug naar Nederland. Op Circuit Zandvoort wordt momenteel keihard gewerkt aan het gereedmaken van de baan. De organisatie van de Grand Prix geeft een tussentijdse update over de voortgang van de ombouw van Circuit Zandvoort.

Op Circuit Zandvoort en in de directe omgeving is duidelijk te zien dat er flink wordt verbouwd. Het bouwverkeer rijdt af en aan, de baan is op diverse plekken in bouwterrein veranderd en de pitstraat is één lege vlak asfalt. Komend voorjaar moet de F1 hier weer neerstrijken voor het eerst sinds 1985. Dat is nu nog moeilijk voor te stellen, maar tegenover onder meer AutoWeek verklaart circuitdirecteur Robert van Overdijk dat het goed gaat komen: “We streven er naar om de baan ergens in februari weer in gebruik te nemen. Vanaf april gaan we aan de slag met de opbouw van het evenement. We maken ons geen zorgen over de planning.”

Het circuit moet op diverse punten worden aangepakt om te voldoen aan de strenge richtlijnen van de FIA, de federatie die over de regels in de Formule 1 gaat. Zandvoort is volgens circuitontwerper Jarno Zaffelli op maar liefst 104 punten aangepast. De meest opvallende aanpassing is die van de laatste bocht voor start/finish, de Arie Luyendijkbocht. Dat wordt een ‘kombocht’. “We hebben op andere banen met kombochten gekeken hoe dat daar gedaan is. Historisch gezien hebben Europese kombochten een verloop in hoe steil ze zijn. Hoe dichter je bij de buitenkant komt, hoe steiler het wordt”, aldus Zaffelli. Hij geeft aan dat ook de Arie Luyendijkbocht een stijgende hellingsgraad heeft.

Sportief directeur Jan Lammers legt daarbij uit dat ook de Hugenholtzbocht een hellingshoek krijgt. Dat moet die bocht ook een stuk interessanter maken en bij gaan dragen aan de actie op de baan bij de Grand Prix. “Voorheen kon je hier niet echt inhalen, maar nu hebben we hier meerdere mogelijkheden. Een spannende Grand Prix gaat echter over meer dan alleen inhalen”, benadrukt de Zandvoorter. Lammers is ervan overtuigd dat het circuit, als het eenmaal af is, vanwege de bijzondere bochten vooral 'erg gaaf' wordt om op te rijden. “Ik denk dat we de mooiste en meest uitdagende baan in Europa worden. Ik denk dat we zelfs op den duur de nominatie krijgen voor de mooiste baan in de wereld.”

Bereikbaarheid

Uiteraard is bereikbaarheid al sinds jaar en dag een zorg bij Circuit Zandvoort. Het tussen de duinen verscholen circuit kent slechts een paar nauwe toegangswegen. Er wordt dan ook gevreesd voor enorme verkeersinfarcten rond de GP, maar daar heeft de organisatie uiteraard aan gedacht. Rob Langenberg, hoofd Event Operations, geeft aan dat er een combinatie van vervoersmiddelen wordt ingezet. Zo moeten er twaalf treinen per uur gaan rijden naar Zandvoort, komt er een fietsenplan om met de fiets naar het circuit te gaan en rijden er pendelbussen vanaf grote parkeerplaatsen op enige afstand van Zandvoort. De directe toegangswegen worden afgesloten voor auto’s. Alleen mensen met toestemming (zoals inwoners van Zandvoort) kunnen tijdens het Grand Prix-weekend met de auto naar de kustplaats.

  • Lees meer over supercars en sportscars
Supercars & Sportscars

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

Suzuki Swift 1.5 Exclusive – 2005 – 293.698 km - Klokje Rond

Van 1.538 kg Volvo V70 D5 naar 986 kg Suzuki Swift op lpg. Een effectievere manier om je automobiele...

Lees meer
Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

Volkswagen Golf GTI Abt - Op de Rollenbank

13

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Autonieuws
    Vijf Renaults 5 uit het occasion-aanbod

    Vijf Renaults 5 uit het occasion-aanbod

    23
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Naam verongelukt kind als sleutelhanger voor beschonken bestuurders

    Naam verongelukt kind als sleutelhanger...

    18
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Chinees JAC iEV7S ook in Nederland verkrijgbaar

    Elektrische Chinees JAC iEV7S ook in Nederland...

    43
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Verlopen rijbewijzen langer geldig

    Verlopen rijbewijzen langer geldig

    6
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Hurtan Grand Albaycín is verbouwde Mazda MX-5

    Hurtan Grand Albaycín is verbouwde Mazda...

    19
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Lancia leeft mogelijk weer op onder Stellantis

    Lancia leeft mogelijk weer op onder Stellantis

    49
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    370 pk voor Cupra Formentor

    370 pk voor Cupra Formentor

    15
    • 21 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep