Yugo komt terug als betaalbaar retromodel

Geen EV!

Yugo schetsen
Yugo schetsenYugo schetsenYugo 45 - 1992 Yugo 45a,55a,65a Yugo A-serie

Bijzonder nieuws uit het oosten: er wordt gewerkt aan een comeback van de Yugo. Het uit het voormalig Joegoslavië stammende budgetmodel wordt nieuw leven in geblazen als een relatief betaalbare brandstofauto met retro lijnenspel.

'Wat Dacia kan, dat kan Yugo ook'. Dat lijkt de gedachte bij de heren achter de geplande terugkeer van de Yugo. De grotendeels in Duitsland werkzame Serviër Aleksandar Bjelić, een entrepreneur die volgens diverse media zijn sporen heeft verdiend in de toeleverings- en auto-industrie, is het brein achter de Yugo-revival. Hij zet de boel in de steigers en heeft ontwerper Darko Marčeta (wij kenden 'm nog niet) aangehaakt voor het lijnenspel van de nieuwe Yugo. Dat lezen we bij Automedien-portal.

Yugo schetsen

Yugo.

Op de eerste beelden is al goed te zien dat Yugo voor een retro koetswerk gaat. De nieuwe creatie lijkt behoorlijk op de originele Yugo, die nog tot maar liefst 2008 is gebouwd in de Zastava-fabriek in voormalig Joegoslavië. Er lijkt voor diverse lijnen wat inspiratie opgedaan bij andere ietwat retro-achtige modellen van dit moment, maar al met al is de Yugo genoeg 'eigen' en eigenlijk ziet het er best heel aardig uit.

Je had misschien verwacht dat de nieuwe Yugo een EV zou worden, zoals de meeste retromodellen van dit moment. Dat is echter niet het geval. Het wordt gewoon een benzineauto, dat moet de kosten uiteraard drukken. Want betaalbaarheid moet opnieuw hét speerpunt worden. Yugo, nu ook meteen de merknaam, zou een bestaand platform van een gevestigde autofabrikant mogen gebruiken, al is daarover voorlopig niks bekend. Spannend!

Yugo schetsen

De onthulling staat voorlopig op de rol voor 2027, maar volgend jaar wil Yugo al met prototypen de weg op gaan. Dan wil Bjelić met zijn creatie van de voormalige Yugo-fabriek in Kragujevac helemaal naar de Kilimanjaro rijden. Dat lijkt ons een prima beproeving voor de nieuwe Yugo.

Yugo

Hoewel Yugo een op zichzelf staande naam is geworden, was het eigenlijk de modelnaam van een Zastava. Die van oorsprong Servische autofabrikant bracht in 1980, toen Servië onderdeel was van Joegoslavië, de naar dat deel van Europa vernoemde Yugo op de markt. Het was zoals meer Zastava's in wezen een opgewarmd Fiat-prakje. Voor de Yugo namen de Serviërs de Fiat 127 als technische basis. Motorisch was het allemaal erg bescheiden, met 45 tot 65 pk sterke vierpitters, met 0,9- tot 1,3-liter slagvolume. Niet bepaald wat je de Amerikanen zou voorschotelen en toch probeerde Yugo het zelfs aan de overkant van de grote plas. Daar werd heel wat marketingbudget tegenaan gegooid en uiteindelijk wisten de Joegoslaven daar nog dik 140.000 auto's te slijten.

In Nederland is de Yugo altijd een relatieve zeldzaamheid gebleven. Volgens onze gegevens staan er nog 19 exemplaren op kenteken, waarvan er 14 al vanaf nieuw in ons land zijn. Slecht vijf stuks zijn momenteel verzekerd, dus mocht je hier een Yugo spotten, dan is dat zeker een inzending voor 'In het Wild' waard! We hebben er nog nooit eentje in die rubriek gehad. Wel schitterde er al eens een Yugo Skala op onze website.

Lezersreacties (77)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.