Servië stopt met Yugo

Yugo-productie Kragujevac | ANP/AFP
Yugo-productie Kragujevac | ANP/AFPYugo-productie Kragujevac | ANP/AFPYugo-productie Kragujevac | ANP/AFPYugo-productie Kragujevac | ANP/AFPYugo-productie Kragujevac | ANP/AFPYugo-productie Kragujevac | ANP/AFP
De Zastava-fabriek in het Servische Kragujevac, is sinds kort eigendom van Fiat. Eén van de eerste daden die de Italianen deden, is het uit productie nemen van de nu al legendarische Yugo.
Afgelopen vrijdag is de laatste Yugo van de band gerold. Het sterk op Fiats gebaseerd autootje hield sinds 1978 de mensen in (het voormalige) Joegoslavië mobiel. Tijdens zijn carrière is de auto ook met weinig succes geëxporteerd naar Amerika en ook bij ons is de Yugo te koop geweest. In de dertig productiejaren van de Yugo zijn 800.000 stuks geproduceerd. Zastava beweert dat de productielijnen van de Yugo worden verkocht en dat de auto elders weer verder wordt geproduceerd. Maar dat geloven we pas als we het zien. Voorlopig wordt Congo genoemd als nieuwe productieplek. Verder worden voor de Egypische markt nog onderdelen geproduceerd voor de 128, die weliswaar al tien jaar uit productie is, maar daar nog steeds een populaire auto is.
De fabriek in Kragujevac wordt nu door Fiat geschikt gemaakt voor de productie van een model uit de Italiaanse stal. Naar algemeen wordt aangenomen wordt dat de Topolino, een nieuwe dwergauto van Fiat die ónder de 500 in het programma komt en een alternatief is voor de Smart. In 2010 wordt die op de markt gebracht. Wellicht is een ook een mooie opvolger van de 126, een andere lieveling van de mensen in het voormalige Oostblok.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.