Xpeng X9: grote elektrische MPV laadt wapens voor Europa
Met een vleugje Rolls
Xpeng trekt zich geen moer aan van hoge importheffingen en lijkt zijn vizier sterker dan ooit op de Europese markt te richten. Het lijkt zelfs voornemens om hier een enorme elektrische MPV op de markt te brengen: de Xpeng X9.
Xpeng levert in Europa al de G6, G9 en P7. Stuk voor stuk volledig elektrische modellen. De G6 en G9 zijn elektrische SUV's, de P7 een lage elektrische sedan. In thuisland China verkoopt Xpeng een lel van een elektrische MPV: de X9. Die is vernieuwd en is straks niet langer voorbehouden aan de thuismarkt.
Tijdens wat Xpeng zijn eerste Global Brand Night noemt heeft het Chinese merk de Xpeng X9 van modeljaar 2025 gepresenteerd. Hoewel je dat er er niet direct aan afziet is dat een vrij grondig aangepaste variant van het in 2023 gepresenteerde origineel. Xpeng noemt de X9 daarbij geregeld een nieuw wereldwijd model en daarmee lijkt Xpeng het model ook in Europa aan de man te willen brengen.
De Xpeng X9 is een vooral op luxe en verwennerij gerichte 5,3 meter lange elektrische MPV met schuifdeuren. Het gevaarte heeft een wielbasis van 3,15 meter. De vernieuwde variant heeft volgens zijn scheppers maar liefst 496 nieuwe onderdelen. Daarmee zou 35 procent van de auto volledig nieuw zijn. De Xpeng X9 is er in nieuwe kleuren, heeft een herzien interieur met fraaiere materialen en vernieuwde knoppen én heeft voortaan Zero Gravity-seats. Dat zijn stoelen die de druk op diverse punten van je lichaam met tientallen procenten zouden moeten verminderen. De zetels op de tweede zitrij zijn verwarmbaar, ventileerbaar én hebben uitgebreide massagefuncties. De derde zitrij is met een druk op de knop in de bodem onder te brengen. Nieuw is ook dat deze derde zitrij voortaan uitgebreid elektrisch verstelbaar is.
Meer nieuws: soft-close portieren zijn standaard, de X9 maakt voor onder meer het adaptieve onderstel met luchtvering en de mee- en tegensturende achteras uitgebreid gebruik van AI én de MPV heeft voortaan naafkappen die niet meedraaien met het wiel. De Xpeng X9 is er met een 94,8-kWh LFP-accu die een rijbereik tot 650 (CLTC) kilometers mogelijk maakt. Daarnaast is er een 105-kWh NMC-accu verkrijgbaar die de MPV een actieradius van 740 WLTC-kilometers oplevert. Dankzij 800v boordspanning kan de X9 rap laden: volgens Xpeng pomp je in 13 minuten genoeg stroom in de accu's voor 400 kilometer X9-pret.
Als de Xpeng X9 inderdaad naar Europa komt, treft hij in de Denza D9 van BYD een concurrent. Ook dat is een lel van een elektrische MPV.
PRIVATE LEASE Xpeng
