Xpeng P7+: met meer centimeters én 725 kilometer bereik naast de P7

Groter maar goedkoper

Xpeng P7+
Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+Xpeng P7+

Het Chinese Xpeng heeft zijn modellengamma in China onlangs uitgebreid met de P7+. Dat is hun jongste paradepaardje. De Xpeng P7+ moet het tot een elektrisch bereik van wel 725 kilometer schoppen. Althans, op papier.

Xpeng levert in Nederland de P7, G9 en sinds dit jaar ook de G6. Medio dit jaar gaf Xpeng in thuisland China de eerste afbeeldingen vrij van de P7+. Hij schitterde zelfs op de Xpeng-stand tijdens de Autosalon van Parijs. Uitgebreide technische specificaties waren er op dat moment nog niet en ook over mogelijke komst naar Europa was nog niets bekend. Dat laatste blijft zo. Wél kunnen we je nu meer vertellen over zijn techniek.

Allereerst zijn naam: P7+. Die doet vermoeden dat hij in de Xpeng-familie een plek krijgt boven de hier bekende P7. Dat klopt, maar ook weer niet. De Xpeng P7+ heeft een wielbasis van 3 meter en is 5,06 meter lang. Daarmee is de elektrische liftback 18 centimeter langer dan de P7. De wielbasis is verwaarloosbaar groter (2 mm). Hoewel de P7+ langer én jonger is, is hij goedkoper dan de P7. De vanafprijs van de Xpeng P7 bedraagt in China omgerekend €29.365, terwijl de grotere P7+ vanaf €24.500 van eigenaar wisselt.

De Xpeng P7+ moet vooral op de achterbank aanzienlijk ruimer zijn dan de P7. Maar er zijn meer verschillen. De P7+ rust in tegenstelling tot de P7 op het SEPA 2.0-platform, waarop ook de G6  is gebouwd. Daarbij maakt de P7+ voor zijn semi-autonome rijkunsten slechts gebruik van camera's, ultrasone sensoren en radars. De P7 is voorzien van lidar-techniek. Waar de P7 - in Nederland in ieder geval - altijd is uitgerust met NMC-accu's, heeft de P7+ enkel goedkopere LFP-accu's. De Xpeng P7+ heeft vooralsnog altijd achterwielaandrijving. Zijn elektromotor levert 245 pk in combinatie met een 60,7-kWh accu waarmee een actieradius van 615 kilometer haalbaar zou moeten zijn. Let wel: dat is een CLTC-waarde. Hoger op de statusladder staat een 313 pk sterke variant met 76,3-kWh accu, goed voor een rijbereik van 725 kilometer.

Zou jij de Xpeng P7+ wel in Nederland willen zien? Waarom wel, of waarom juist niet?

PRIVATE LEASE Xpeng

Lease'm
Xpeng G6 RWD Standard Range
€ 659
 

Lezersreacties (91)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.