Westerscheldetunnel wordt zo snel mogelijk tolvrij
Na jarenlang actievoeren
Goed nieuws voor wie regelmatig gebruikmaakt van de Westerscheldetunnel: de tolheffing komt 'zo spoedig mogelijk' te vervallen. Een motie hiertoe is dinsdag aangenomen door de Tweede Kamer.
Tweede Kamerleden Caroline van der Plas (BBB) en Mahir Alkaya (SP) boekten dinsdag succes met hun motie. Op de fracties van de VVD, D66 en CDA na, steunde de Tweede Kamer de motie om de tolheffing in de Westerscheldetunnel zo spoedig mogelijk te beëindigen. Nu moet uiteraard nog blijken wanneer de tolheffing werkelijk verdwijnt, maar het is wel voor het eerst dat een meerderheid in Den Haag achter een dergelijk plan staat.
Tol betalen voor passage van de Westerscheldetunnel is vooral veel Zeeuwen een doorn in het oog en al jaren wordt er onder meer door de Zeeuwse 'Stichting Tunnel Tolvrij' actie gevoerd tegen de tolheffing. Vorig jaar ving 50 Plus met een vergelijkbare motie nog bot in de Tweede Kamer.
Het tolvrij maken van de tunnel zou €450 miljoen kosten, werd vorig jaar geraamd. Uiteraard een forse aderlating voor de staatskas, al profiteert naast de particuliere passant ook het bedrijfsleven er juist financieel van. Omroep Zeeland inventariseerde onlangs dat het ook grote transportbedrijven buiten de provincie enorm veel geld per jaar zou schelen. In sommige gevallen wel €25.000 per jaar. Dat niet alleen; het heeft waarschijnlijk ook een gunstige milieu-impact omdat sommige bedrijven aangeven nu soms zelfs om te rijden via Antwerpen.
De 6,6 km lange Westerscheldetunnel werd in 2003 geopend en verbindt Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen met elkaar. Het is de langste tunnel van Nederland en het kostte maar liefst €750 miljoen om de tunnel aan te leggen. Geld dat nu dus grotendeels door tol terugverdiend wordt. Passage kost (zonder kortingen) €5 voor auto's, €18,20 voor vrachtauto's en bussen en €25 voor vrachtauto's langer dan 12 meter. Motorrijders zijn €2,50 kwijt.