Wankelmotor blijft in beeld bij Mazda
In principe is een rotatiemotor een goed alternatief voor de traditionele zuigermotor. Licht, klein en door de relatief kleine hoeveelheid bewegende delen ook vrij goedkoop. Alleen is het brandstof- en olieverbruik erg hoog. Zo hoog dat Mazda de door een Wankelmotor aangedreven RX-8 al enige tijd niet meer levert. Maar dat betekent niet dat de Japanners het concept van de rotatiemotor helemaal hebben afgeschreven, want achter de schermen worden de mogelijkheden met deze vorm van aandrijving nog steeds onderzocht. En het zou zomaar kunnen dat we 'm ooit weer terugzien.
Mazda maakt namelijk momenteel goede sier met de SkyActiv-technologieën op z'n zuigermotoren. Een technicus liet zich tegenover Autocar ontvallen dat een aantal SkyActiv-technologieën gebruikt zouden kunnen worden op wankelmotoren. Daarmee zou het verbruik flink gereduceerd kunnen worden en de vermogensoutput verder verhoogd. Ook kijken de Japanners naar nieuwe ontstekingssystemen, die hetzelfde effect moeten sorteren. En dan zou de rotatiemotor zomaar weer eens in productie kunnen gaan.
De bewuste technicus zou de rotatiemotor graag binnen vijf jaar weer terugbrengen. Op dit moment zijn daar echter nog geen concrete plannen voor. Mocht het er van komen dan begint Mazda met atmosferische blokken, drukvulling is bij bewezen betrouwbaarheid ook nog een optie. We zijn benieuwd.