Waarom je misschien relatief meer mrb gaat betalen voor oude auto
Lichte auto's benadeeld
Het kabinet zou voornemens zijn om de motorrijtuigenbelasting op omvang in plaats van gewicht te gaan baseren. Dat moet de relatief zware EV's en plug-ins helpen, maar met oude en daarom vaak lichtere auto's ben je dan relatief juist mogelijk ongunstig uit.
Vorige week kwam via De Telegraaf naar buiten dat het kabinet overweegt om de motorrijtuigenbelasting op de schop te gooien. Omdat (deels) elektrische auto's relatief zwaar zijn, moet er nu met mrb-kortingen gewerkt worden, maar een mrb-bedrag op basis van de oppervlakte in plaats van het gewicht van een auto zou dat probleem de wereld uit helpen. Zoals altijd zit er ook een schaduwkant aan het verhaal. Auto's die voor hun formaat juist aan de lichte kant zijn, worden er mogelijk juist door benadeeld. Dat maakt voor veel oudere auto's het perspectief dus ongunstiger.
Auto's waren in het verleden gemiddeld een stuk lichter dan nu, maar ook kleiner. De groei van omvang en gewicht was alleen niet geheel evenredig; veel kleine moderne auto's zijn zwaarder dan oudere auto's van hetzelfde formaat. Onder meer vanwege strengere veiligheidseisen, maar ook bijvoorbeeld door betere geluidsisolatie zijn auto's ten opzichte van hun omvang zwaarder geworden. Ter illustratie: een driedeurs Toyota Corolla uit 1990 weegt in beginsel hetzelfde als de Aygo X nu, maar is wel mooi bijna 30 cm langer en neemt ook een duidelijk meer oppervlakte in (6,61 vierkante meter om 6,44 vierkante meter). Nu ben je voor beide auto's nog hetzelfde kwijt aan mrb, maar straks is de Corolla mogelijk dus duurder uit.
Het zou natuurlijk kunnen dat de overheid hier op de een of andere manier nog rekening mee houdt, maar tegelijkertijd kan Den Haag dit in het kader van het verjongen van het wagenpark ook als een goed effect zien. Of de beleidsmakers dan ook rekening houdt met de mogelijkheid dat oudere relatief zware auto's, zoals SUV's, vanwege hun relatief beperktere formaat juist mogelijk weer gunstiger uit zijn ... Je hoort het al, er kan van alles verschuiven.