Waarom het typeplaatje van de Toyota C-HR alleen bij stilstand oplicht

Voldoet niet aan de eisen

Toyota C-HR logo verlicht

Verlichte logo’s zijn sinds enige tijd legaal in autoland, ook onder het rijden. Toch blijft het verlichte typeplaatje van de nieuwe Toyota C-HR noodgedwongen uit, want het voldoet niet aan de voorwaarden die de EU aan zo’n verlicht beeldmerk stelt.

Verlichte logo’s mogen! Daar kun je van alles van vinden, maar in een wereld vol autobrede ledslierten en verlichte grilles lijkt het op z’n minst terecht. Het is immers wel een beetje gek dat een auto als de Volkswagen ID4 zowel voor als achter een lichtbalk met zich meedraagt, terwijl het daarin opgenomen logo donker blijft. Een BMW 7-serie heeft een immens verlicht hekwerk op de neus, maar het logo is in het donker niet te zien. Sinds begin dit jaar mag het wel en dus zijn er nu wat auto’s met verlichte logo’s aangekondigd. De nieuwe Volkswagen Touareg krijgt dat bijvoorbeeld, net als de nieuwe Renault 4.

De voorwaarde voor zo’n logo is dat het onderdeel moet zijn van de lichtunit, wat in de meeste gevallen zal betekenen dat het onderdeel is van een doorlopende lichtbalk. Ook bij de nieuwe Toyota C-HR is een verlicht beeldmerk op die manier opgenomen in de achterlichtbalk, waar het keurig oplicht tussen en in lijn met de twee brede led-achterlichten. Toch gaat het ‘logo’ hier onder het rijden uit, want het voldoet niet aan een andere voorwaarde die de Europese regelgevers hebben bedacht. Een verlicht logo mag namelijk louter en alleen het merklogo van de autofabrikant zelf zijn, in dit geval dus het Toyota-logo. Had Toyota er dus voor gekozen om op deze plek niet het uitgeschreven typeplaatje, maar het bekende logo te plaatsen, dan had dat wél continu mogen oplichten. Het 'Toyota C-HR' in het achterlicht van de gelijknamige auto dient dus slechts als 'begroeting' en licht op bij het ontgrendelen, om daarna gedurende de gehele rit donker te blijven.

Symmetrisch

Overigens wordt er in de uitgebreide en nauwelijks te doorgronden Europese verlichtingseisen ook gesteld dat verlichting links en rechts hetzelfde moet zijn, dus volledig symmetrisch. Het logo is daarop een uitzondering: zolang louter het merklogo zelf oplicht en dat logo keurig in het midden zit, hoeft dat logo zelf niet zuiver symmetrisch te zijn. Merken als Kia, Lexus en Ford zijn daar vast erg blij mee.

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.