Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Taycan en Panamera hoeven niet te vrezen
63 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Vergelijk het met wat Toyota deed met Lexus eind jaren 80: BYD komt met een luxemerk naar Europa. De Denza Z9 GT, het eerste product van het submerk voor ons continent, zal niet naar de Amerikaanse markt gaan. Vermogens van 1.000 pk en bijzondere trucs moeten het merk extra wapens geven.
Nee, Denza heeft geen plannen om de Amerikaanse markt te betreden. Uiteraard heeft dat geen enkele zin gezien de handelsoorlog die gaande is, waardoor in de VS met name Chinese producten getroffen worden. Stella Li, vice-president van BYD hierover: “We maken ons daar geen zorgen over omdat we de auto daar simpelweg niet aan zullen bieden.” Maar hoe kijkt ze aan tegen het gebrek aan succes van Japanse premiummerken van volumefabrikanten (Infiniti, Genesis, Lexus) die flopten op de Europese markt of maar mondjesmaat succes boeken? “Denza is niet te vergelijken met die merken omdat wij veel meer technologie bieden, techniek die de Europese premiummerken niet in huis hebben. Dat, gecombineerd met het design van Wolfgang Egger met een grote staat van dienst bij merken als Audi en Alfa Romeo, biedt Denza een hele andere ervaring dan de Japanse premiummerken, die voegden niets toe. Denza is een manifest van de meest innovatieve en technologische merkengroep ter wereld.”
Wat is dan die vernuftige technologie? Is dat het gigantische vermogen, van 965 pk voor de 100 procent elektrische Denza Z9 GT of de 1.000 pk van de Z9 GT DMi, een plug-in hybride? “We hebben dat hoge vermogen, maar we bieden veel meer onderscheidende zaken dankzij het unieke E3-platform. Andere premiummerken kennen geen crabwalk. Wij willen niemand uitdagen op het gebied van absolute prestaties. Daarom zeggen we niet dat die 1.000 pk het verschil gaat maken, wij zetten meer in op technologie zoals de crabwalk en de mogelijkheid dat de auto zichzelf met de achterkant in een parkeervak schuift of er zo ook weer uitkomt.” Het betekent dat we geen Nordschleife-recordpogingen zullen gaan zien van de zeer krachtige Denza Z9 GT, die je op basis van zijn uiterlijk zo maar zou kunnen vergelijken met een Porsche Panamera of een Taycan Cross Turismo.
Dat het geen concurrent is voor de producten uit Zuffenhausen wordt ons duidelijk bij een korte kennismaking op een testbaan nabij Milaan. De auto heeft een afstandelijke, indirecte besturing. Je wordt weliswaar ondergedompeld in een luxebad, met heel veel knopjes en aardige materialen, maar in niets ademt hij sportiviteit of dynamiek. Denza wil een premiummerk zijn, maar geen uitdager van Porsche. Tweekamerluchtvering gaat bewegingen van de carrosserie tijdens het rijden tegen. De Denza Z9 GT heeft luchtvering met dubbele kamers per wiel. Dus bij snel accelereren komt de neus niet omhoog, zoals bij sterk afremmen het systeem de duikbeweging van de neus kan tegengaan. Dat biedt veel comfort en hier maken we wel weer de vergelijking met Porsche: Porsche Active Ride kan dat ook allemaal.
5,1 meter
De Denza Z9 GT is een Chinese shootingbrake van de premiumtak van gigant BYD. Het wordt het eerste model van Denza dat naar Europa komt, en eind 2025 moet het zo ver zijn. De 5,1 meter lange, lage auto kun je als EV krijgen met een duizelingwekkende 965 pk. Er bestaat ook een plug-in hybride die zelfs de 1.000 pk aantikt. Beide modellen zijn in China al leverbaar. Net als de EV heeft de DMi (Denza’s en BYD’s benaming voor PHEV’s) drie elektromotoren. Een 2.0 viercilinder turbo die op benzine loopt is de vierde krachtbron aan boord van de Denza Z9 GT DMi. Toch zijn het niet die bizar hoge vermogens waarmee de Chinezen het onderscheid willen maken in het premiumsegment.
Wat kan de Denza Z9 GT dan allemaal? Nou, bijvoorbeeld dus die crabwalk, waarbij alle vier de wielen dezelfde hoek maken en de auto schuin en dwars als een krab voortbeweegt. Iets wat de Yangwang U8, een SUV, ook kan. Yangwang is een andere luxe tak van BYD. Maar terug naar de Denza Z9 GT. Het blijft niet bij de crabwalk, want hij is tot nog veel meer trucjes in staat. Zo kunnen de achterwielen allebei naar binnen bewegen, maar ook allebei naar buiten. In die omstandigheden, waarbij je op het centrale scherm kunt aangeven hoe je de auto wilt uitlijnen, maken de achterwielen een hoek tot 15 graden.
Welke kant op is afhankelijk van de situatie. Daarmee kan de auto met geblokkeerde voorwielen de achterkant een parkeervak in- en uitwringen. Of je kunt er krappe haarspelbochten in bergdorpjes mee bedwingen, wat normaliter met een auto met een wielbasis van dik 3,1 meter onmogelijk is. Bij de demonstraties van de techniek waarvan we in Milaan getuige zijn zien we wel binnen een mum van tijd vette rubberstrepen op het asfalt en dringt de geur van gesmolten rubber in onze neusgaten. Leuke gimmick, maar de vraag is hoe vaak je het gaat gebruiken.
Drie elektromotoren
De EV heeft één elektromotor voor, en twee tussen de achterwielen. Die wekken gezamenlijk 965 pk op, waarmee de Z9 GT in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h snelt. De plug-in hybride (0-100 in 3,6 seconden) heeft eveneens drie elektromotoren, maar die zijn wat minder krachtig dan in de EV. Zo hebben die bij de achterwielen elk 220 kW en die bij de voorwielen 200 kW. In de EV is dat twee keer 240 kW achter en 230 kW voor. De verbrandingsmotor van de DMi wekt 152 kW op. Reken op een systeemvermogen van rond de 1.000 pk.
De 38,5 kWh accu van de plug-in hybride is groot voor een PHEV. Dat moet een elektrische actieradius van 201 kilometer kunnen opleveren. De EV heeft een 100-kWh LFP-accupakket.
De exacte specificaties van de Europese modellen maakt Denza pas in een later stadium bekend. Of ze allebei komen, of eerst de 100 procent elektrische Z9, horen we dan eveneens. Het dashboard ondergaat voor de Europese markt wijzigingen. Zo verhuist de keuzehendel voor de ‘automaat’ van de middenconsole naar het dashboard, en daar wordt hij vervangen door een kleinere knop. De Denza Z9 sedan die al in China leverbaar is heeft dat al, maar die vierdeurs komt niet naar ons continent. Denza gelooft dat de shootingbrake (5,1 meter lang, 2,0 meter breed, 1,5 meter hoog) meer potentieel heeft in Europa. Het dashboard biedt drie schermen, twee evengrote exemplaren voor de bestuurder en de voorpassagier. Daartussen zit een groter scherm.
Wat het allemaal gaat kosten is vooralsnog onbekend, en wie het merk gaat voeren evenmin. Maar Denza neemt de distributie zelf voor zijn rekening en zoekt dealers met ervaring met premiummerken. Een situatie zoals met BYD, waarvoor Louwman de import naar Nederland verzorgt, zal er niet zijn voor Denza.