Vrimibolide: Renault Safrane Biturbo

Vrimibolide: Renault Safrane Biturbo
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen, presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen moet losmaken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Renault Safrane Biturbo!

Met een Laguna, die tegenwoordig een bestaan in marge leidt en een Espace, die al 12 jaar op de markt is, heeft Renault tegenwoordig weinig sprankelende topmodellen meer. Hoe anders was dat 20 jaar geleden! In 1994 was er bijvoorbeeld de Safrane. Zo'n typisch dikke Renault in een sedanachtige hatchback-vorm. De Biturbo-variant is nu echt zo'n auto die een keer in deze rubriek behandeld moet worden. Komt-ie!

De basisdrieliter V6 met 170 pk ging naar de Duitse tuner Hartge. Jawel, die ook toen al bekendstond om het aanpassen van BMW's. De Fransen zochten het nadrukkelijk bij de Oosterburen, want terwijl het blok door Hartge van twee jetsers van KKK-laders werd voorzien, vond de afbouw weer plaats bij Irmscher, dat we kennen van de verbouwde Opels. De 3.0 V6 biturbo schopte het tot 268 pk en een koppel van 363 Nm. De Duitse krachtkuur ging natuurlijk wel gepaard met de Franse verwennerij. Je kon de Safrane met de opgepepte motor in twee uitrustingsvarianten krijgen, RXE en Baccara. En Baccara staat voor onderdompeling in weelde: weldadig leer en echt hout, maar ook alle voor die tijd denkbare luxe tilden het gewicht naar bijna 1.800 kilo. Hij zag er ook wel wat looiig uit.

De Quadra-vierwielaandrijving deed daarbij ook een duit in het zakje. Desondanks was de Safrane Biturbo voor die tijd echt rap. Van 0 naar 100 km/h ging in 7,2 seconden en de topsnelheid bedroeg 250 km/h.

State of the art waren de elektronisch regelbare dempers. Op de snelweg zakte de auto wat, moest je over een slecht terrein, dan kon de auto wat hoger op de poten worden gezet. Qua uiterlijk hielden de aanpassers het netjes. De 17-inchwielen en een bescheiden achterspoiler vormden samen met de dikke voorbumper de opvallendste kenmerken.

De Biturbo werd in de twee jaar dat-ie in de prijslijst stond 806 keer geproduceerd. Bij de facelift van de Safrane in 1996 viel namelijk het doek voor deze uitvoering.

In Nederland kostte de Biturbo als RXE € 67.480, als Baccara € 79.321. Prijzen waarvoor je destijds een 540i E34 kon kopen bij BMW. Lange tijd was de super-Safrane (op Venturi's na) het krachtigste Franse productiemodel, want pas onlangs loste de 270 pk sterke Peugeot RCZ R hem af.

Voor voorganger 25 Turbo en kleinere broer 21 Turbo verwijzen we graag door naar de uitgebreidere versie van dit artikel, die te vinden is op AutoWeekClassics.nl!

Lezersreacties (85) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.