VriMiBolide: Peugeot 405 T16

405 T16
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Peugeot 405 T16!

Peugeot heeft een rijke historie in de racerij. En niet alleen op asfalt, maar ook in de rallysport waren de Fransen vroeger buitengewoon actief. Leuk gevolg was dat de ervaring met bijvoorbeeld vierwielaandrijving en turbomotoren die men daar opdeed, nog weleens terugkwam in wegauto's. En die werden daardoor vrijwel allemaal erg bijzonder. Een model dat de gemoederen altijd bezig heeft gehouden is de Peugeot 405 T16, gebaseerd op de auto waarmee het merk de Pikes Peak Hillclimb reed.

De reden dat de sterkste 405 voor de openbare weg nogal wat aandacht trekt is omdat de auto omgeven wordt door tegenstrijdigheden. Zo levert de 2,0-liter zestienklepper met turbo officieel 200 pk. Dankzij een overboost-functie kon dat zo'n 45 seconden lang tot 220 pk worden opgepept. Maar volgens velen werd er nog weleens geëxperimenteerd met de turbodruk, waardoor sommige exemplaren nóg meer vermogen aan boord hebben. Ook de officiële 0-100 tijd van 7,1 seconden lijkt wat conservatief. Eigenaren melden dat met overboost functie de werkelijke tijd dichter bij de 6 seconden ligt. En dan is er nog de topsnelheid, bij 240 houdt de teller op, maar dan zit de toerenteller naar verluidt nog niet in de begrenzer.

Productieaantal

Wat wel zeker is, is dat de T16 beschikte over permanente vierwielaandrijving en aan het asfalt kleefde. Als rijdersauto is de sterkste 405 dan ook erg geliefd, zeker omdat het gewicht relatief laag ligt. Dan moet je er natuurlijk wel eentje kunnen vinden, en daar komt misschien wel het grootste mysterie rondom de 405 om de hoek kijken: het productieaantal. Schattingen lopen uiteen van zo'n 200 tot maar liefst 2.500. Fanatici houden het op ongeveer 400, waarvan er dan weer 50 voor de Franse politie werden gemaakt. Weer eens wat anders dan een 306-je.

De race-uitvoering van de 405 was nog wat heftiger:

Video

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.