VriMiBolide: Mercedes-Benz S70 AMG

S70 AMG
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Mercedes S70 AMG.

Hoewel het niet echt afzien was in een S140 S-klasse, bijnaam de Kathedraal, viel er wel het nodige op aan te merken. De super-Benz was pompeus, groot en vooral heel erg zwaar. Niet in de laatste plaats door comfort-verhogende zaken als dubbele beglazing. Dus wat doe je dan als zelf-respecterend Duits bedrijf? Precies, gewoon meer vermogen in je topmodel stoppen! Dat is precies wat Mercedes-Benz deed met de S70 AMG, een auto die zo bijzonder is, dat de meesten niet eens van z'n bestaan weten.

Officieel kon je de S70 AMG dan ook niet kopen, alleen als je hele goede connecties had wilde AMG er stilzwijgend wel eentje voor je bouwen. Hoeveel er precies zijn geleverd is dan ook niet officieel bekend, maar de schattingen lopen van 10 tot 15 exemplaren, de AMG-Kathedraal is dus één van de meest exclusieve auto's ooit gebouwd. Dat zag je dan ook wel terug in de uitrusting, achterin vond je twee elektrisch verstelbare zetels en alle luxe die maar denkbaar was werd standaard geleverd.

Maar het hoogtepunt van de S70 AMG was de motor. Een tot 7,0-liter opgeboorde variant van de zesliter V12 uit de 600SEL. Het vermogen lag op 496 pk, het koppel op 720 Nm. En dan wil zelfs een olietanker als de W140 best vooruit. Van 0 naar 100 kon in ongeveer 5,2 seconden en de topsnelheid lag op ongeveer 300 kilometer per uur. Daarmee is het de snelste tank die de Duitsers ooit hebben gebouwd. Later kwam een nog verder opgeboorde V12 met een cilinderinhoud van 7,3 liter. Deze lag onder meer in de SL 73 AMG, dan met 525 pk. Een 7,3-liter AMG-motor, waar kennen we dat van? Precies, de Pagani Zonda! De motor in deze ultra-exclusieve AMG is direct verwant aan het blok in de Italiaanse supercar.

Helaas geen hoge kwaliteit film deze week, maar wel de moeite waard: een BMW 135i tegen dit monster.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.